در یک جامعه‌ی متمدن بهبود سلامت روان شهروندان و ارتقاء نشاط اجتماعی، اعتماد اجتماعی و مهربانی اجتماعی  باید در اولویت قرار بگیرند.

راهکارهای عملیاتی ارتقای نشاط ، اعتماد و مهربانی اجتماعی

راهکارهای عملیاتی ارتقاء نشاط اجتماعی:

  • احساس تعلق: یکی از راه‌های ارتقاء نشاط اجتماعی، ایجاد احساس تعلق در مردم است. داشتن احساس تعلق پیش‌نیاز اساسی تجربه‌ی نشاط است و احساس تعلق در جامعه، عواطف مردم را تحت تاثیر قرار می‌دهد. ترس از رانده شدن از جامعه استرس و افکار منفی را در ذهن افراد شکل می‌دهد.
  • وضعیت اقتصادی جامعه: مطالعات متعدد نشان می‌دهند که هیچ ارتباطی میان ثروت جوامع و ارتقاء نشاط اجتماعی وجود ندارد. حتی در کشورهای ثروتمند نیز آمار بالای افسردگی مشاهده می‌شود. دلیل آن تا حدودی می‌تواند به این برگردد که پول باعث حسادت می‌شود.

هنگامی که مردم احساس راحتی، امنیت، آزادی لذت بردن در جامعه داشته باشند، فارغ از آن که درآمدشان چقدر است شاد خواهند بود.

  • شناخت و رشد فردی: کشف استعداد افراد، ایجاد فرصت‌هایی جهت بکارگیری آن‌ها در جامعه، فراهم‌سازی زمینه‌ی پیشرفت همگی در ارتقاء نشاط اجتماعی ایفای نقش می‌کنند. برگزاری نمایشگاه‌ها، کنفرانس‌ها و دورهمی‌هایی که در آن‌ها مردم قادر خواهند بود در مورد انگیزه‌های خود با یکدیگر صحبت کنند، فرصتی برای ایجاد خودباوری و توانایی پذیرش یکدیگر فراهم می‌سازد. در این مراسم‌ها افراد تمرین می‌کنند تا به یکدیگر اعتماد کنند و احترام بگذارند و بدون ترس از قضاوت دیگران یا شکست دیدگاه‌های خوش‌بینانه‌ی خود را بیان کنند.

مشارکت اجتماعی جهت ارتقای نشاط

مشارکت اجتماعی جهت ارتقای نشاط

راهکارهای عملیاتی احیاء اعتماد اجتماعی:

  • مردمی باشید: جهت احیاء اعتماد اجتماعی دولت باید به صورت هوشمندانه با همدردی، مهربانی و انصاف نشان دهد که تک تک افراد از اهمیت یکسانی برخوردار اند.
  • شفاف سازی کنید: دولت باید بدون هر گونه پنهان کاری اطلاعات، انگیزه‌ها، قوانین، برنامه‌های آینده و ارقام بودجه بندی‌ را در اختیار مردم قرار دهد.
  • قابلیت خود را ثابت کنید: دولت باید خدمات و برنامه‌ریزی‌های باکیفیت ارائه دهد تا انتظارات مردم را تامین کند.
  • قابل اتکا باشید: جهت احیاء اعتماد اجتماعی دولت باید خدمات خود را به صورت دائم و پایدار در اختیار تمامی مردم در اقسا نقاط کشور قرار دهد.
  • مشارکت شهروندان را به کار گیرید: پلتفرم‌ها و ابزارهای دیجیتال می‌توانند امکان همکاری مردم در حل مشکلات را فراهم کنند. شهروندان می‌توانند قوانین و اصول دولت را زیر ذره بین بگیرند و به ارتقای کیفیت راه حل‌های دولت برای مسائل و مشکلات بپردازند. شاید مسئله‌ی اصلی این باشد که چگونه دولت می‌تواند به مردم اعتماد کند و نه برعکس.

اعتماد اجتماعی

اعتماد اجتماعی

راهکارهای عملیاتی افزایش مهربانی اجتماعی:

  • برای مردم راحتتر است تا در کنار یک فعالیت، به صورت جانبی به یکدیگر کمک کنند تا آن که به صورت متمرکز هدف را بر خود کمک کردن قرار دهند. به همین علت ایجاد گروه‌های باغبانی، پیاده‌روی‌های گروهی، دورهمی‌های غیر رسمی و غیره همگی نسبت به کمپین‌های مهربانی تاثیر بیشتری در افزایش مهربانی اجتماعی دارند.

همانطور که اشاره شد این دورهمی‌ها علاوه بر افزایش مهربانی اجتماعی، به ارتقاء نشاط اجتماعی نیز می‌پردازند.

  • ایجاد فرصت‌های متنوع و فراوان برای افراد تا علی رغم نیازهایشان در جامعه‌ی خود به ایفای نقش بپردازند، شرایطی را برای میانکنش اجتماعی فراهم می‌کند. وقتی همگی با هم در یک فعالیت مشارکت می‌کنند، ذات ارتباط اجتماعی تغییر می‌کند. افرادی که مسئولیتی را در جامعه قبول می‌کنند از این احساس که تنها با نیاز خود تعریف می‌شوند رها می‌شوند و متوجه توانایی‌های خود در کمک‌رسانی به دیگران می‌شوند.

مهربانی اجتماعی

مهربانی اجتماعی

نویسنده: دکتر جواد طلسچی یکتا؛ مدیر رسانه مددکاری اجتماعی ایرانیان

منابع

.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha