رئیس سازمان غذا و دارو با اشاره به رفع شدن موانع تولید دارو گفت: تا ماه آینده عمده کمبودهای دارویی رفع خواهد شد.

موانع تولید دارو برطرف شد/ حمایت از «اصلاح قیمت دارو» در صورت تائید زیان‌دهی شرکت‌ها

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایلنا، «حیدر محمدی» رئیس سازمان غذا و دارو، عمده مشکلات در مورد کمبودهای اخیر دارویی را در وهله اول مربوط به نقدینگی شرکت‌ها در تأمین مواد اولیه عنوان کرد و گفت: پس از اینکه مواد اولیه با تغییر نرخ ارز مواجه شد، می‌بایست این نقدینگی تأمین می‌شد و سیستم بانکی این موضوع را حل می‌کرد، اما متأسفانه با تأخیرهایی مواجه شدیم.خوشبختانه هفته گذشته مشکلات موجود برای اعطای تسهیلات بانکی با دستور معاون اول رئیس جمهور حل شد.

وی افزود: یکی دیگر از مشکلات حوزه تولید مالیات 9 درصدی بر ارزش افزوده دارو بود؛ در حالی که مالیات بر ارزش افزوده کالاها و خدمات اساسی بر اساس مصوبه قانون از 9 درصد به یک درصد کاهش یافت، اما این مالیات برای دارو همچنان پابرجا بود که با پیگیری های مستمر بالاخره در سوم آبان‌ماه با ابلاغیه دولت مالیات دارو نیز به یک درصد کاهش پیدا کرد.

معاون وزیر بهداشت ادامه داد: کاهش مالیات بر ارزش افزوده دارو به یک درصد قرار بود از سوم آبان‌ماه اجرایی شود، اما یک سری از شرکت‌های دارویی بودند که مواد اولیه خود را قبل از این تاریخ وارد کرده بودند و در انبار گمرک مانده بود، لذا این شرکت‌ها طبیعتا نمی‌توانستند مابه‌تفاوت آن را پرداخت کنند، بنابراین یک مصوبه از ستاد تنظیم بازار گرفتیم و ابلاغ شد که کلیه اقلام از اول سال مشمول این مصوبه شوند.

وی گفت: ترخیص مواد اولیه دارویی از گمرک سرعت گرفته و بانک مرکزی اعلام کرد که شرکت‌ها ظرف 72 ساعت می‌توانند تسهیلات مورد نیاز خود را برای دارو تا سقف 200 درصد فروش سال قبل خود دریافت کنند، همچنین بانک ها تا قبل از این می‌توانستند تا سقف 20 درصد از سرمایه پایه خود را تسهیلات پرداخت کنند که الان بانک ها مجوز دارند تا سقف 40 درصد تسهیلات را افزایش دهند.

محمدی همچنین با اشاره به موانع موجود بر سر پرداخت ارز نیمایی نیز گفت: پرداخت این ارز برای برخی از کالاها تا 30 روز معطلی داشت که با همکاری رئیس کل محترم بانک مرکزی پرداخت این ارز به 24 تا 48 ساعت کاهش پیدا کرد.

محمدی همچنین در مورد موانع قیمت گذاری مورد ادعای شرکت‌های تولید کننده دارو نیز گفت: برخی از شرکت‌ها ادعا کرده بودند که قیمت‌گذاری جدید موجب زیان‌ده بودن محصولات آنها شده است، به آنها اعلام شد که درخواست خود را ارائه دهند تا پس از بررسی و اثبات زیان ده شدن، قیمت اصلاح شود، پس از بررسی‌ها مشخص شد که برخی از این شرکت‌ها مشمول اصلاح قیمت نمی‌شوند. به آنها اعلام کردیم اگر اعتراض دارند از طریق موسسه حسابرسی مورد تایید، حسابرسی قیمت انجام داده و اگر تأیید شود که قیمت زیان ده است به دلیل حمایت از صنعت دارویی کشور قطعا از اصلاح قیمت حمایت خواهیم کرد.

او افزود: خوشبختانه طی همکاری شبانه روزی با صنایع دارویی بخش زیادی از کمبودهای دارویی با افزایش ظرفیت های تولید مرتفع شده است؛ رفع بخشی دیگر از کمبودها زمان‌بر بوده و ممکن است چند هفته طول بکشد تا آن چیزی که باید وارد خط تولید شده و به تولید انبوه برسد.

وی تأکید کرد: کمبودهای دارویی بسیار کم شده اما تا صدای این کمبود از تولید کننده به پخش و از پخش به توزیع کننده و از توزیع به مردم برسد ممکن است چند هفته‌ای طول بکشد، با این حال در ابتدای زنجیره تأمین بسیاری از کمبودهای دارویی رفع شده است، اما تا رسیدن به پایان زنجیره ممکن است مقداری طول بکشد.

معاون وزیر بهداشت در رابطه با زمان پایان کمبودها، گفت: به طور دقیق نمی‌توان زمانی را اعلام کرد چرا که فاکتورهای مهمی مانند تولید کننده، تأمین کننده مواد اولیه، توزیع کننده در این موضوع دخیل هستند. با این حال برداشت ما این است که بخش زیادی از کمبودها در انتهای زنجیره تأمین دارو تا ماه آینده رفع خواهد شد.

محمدی یادآور شد: هی چوقت و در هیچ‌ کجای جهان کمبود به صفر نمی‌رسد، چرا که ممکن است خط تولید یک دارو آسیب ببیند و این خط تولید باید بتواند جایگزین شود. گاهی حتی 50 تا 60 قلم کمبود دارو هم مشکلی ایجاد نمی‌کند و اینها قابل حل است.

او همچنین با بیان اینکه منفعت حذف ارز ترجیحی برای شرکت‌های دارویی بیشتر از باقی ماندن آن بود، گفت: وقتی واردکننده، ارز ترجیحی دریافت می‌کرد همه هزینه‌های او با ارز ترجیحی پوشش داده می‌شد، در حالی که تولیدکننده تنها برای تأمین مواد اولیه ارز ترجیحی دریافت می‌کرد. از سوی دیگر وقتی دارویی که با ارز ترجیحی تولید می‌شد به دلیل قیمت آن به شدت دچار قاچاق معکوس می‌شد و تنها مردم کشور خودمان مصرف کننده آن نبودند.

محمدی یادآور شد: دارو یک مبحث امنیتی بوده و همیشه دچار یکسری از نوسانات هست. هیچ وقت نمی‌توانیم ادعا کنیم که کمبودهای دارویی صفر خواهند شد، اما قول می‌دهیم که این کمبودها به حداقل برسند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha