سلامت جنین یکی از مهمترین دغدغه‌های والدین و جامعه محسوب می‌شود. به همین جهت آزمایشات متعدد و متنوعی در این زمینه صورت می‌گیرد. در شرایط ویژه و نادر، متخصص زنان و زایمان، سونوگرافی داپلر را برای جنین تجویز می‌کند. در این شرایط قصد پزشک اطمینان از شرایط خاصی است که سلامت جنین را تهدید می‌کند. در این مطلب با تمامی جوانب و خطرات سونوگرافی داپلر، همچنین سونوگرافی کالرداپلر آشنا خواهید شد.

 خطرات و مزایای  سونوگرافی داپلر برای جنین

سلامت جنین یکی از مهمترین دغدغه‌های والدین و جامعه محسوب می‌شود. به همین جهت آزمایشات متعدد و متنوعی در این زمینه صورت می‌گیرد. در شرایط ویژه و نادر، متخصص زنان و زایمان، سونوگرافی داپلر را برای جنین تجویز می‌کند. در این شرایط قصد پزشک اطمینان از شرایط خاصی است که سلامت جنین را تهدید می‌کند. در این مطلب با تمامی جوانب و خطرات سونوگرافی داپلر، همچنین سونوگرافی کالرداپلر آشنا خواهید شد.

سونوگرافی داپلر در بارداری چه خطراتی دارد؟

اکثر نوزادان در دوره جنینی، داخل رحم رشد خوبی دارند. با این حال زمانی که مادر، اختلالات یا بیماری‌هایی مانند دیابت، فشار خون بالا، مشکلات قلبی یا کلیوی داشته باشد، یا جفت به درستی رشد نکند، بر رشد کودک تأثیر می‌گذارد.

گاهی اوقات نوزادان به دلایلی که به طور واضح معلوم نیست، رشد خوبی ندارند. سونوگرافی داپلر تغییرات جریان خون را با تفسیر گردش خون نوزاد تشخیص می‌دهد. بررسی تغییرات گردش خون می‌تواند هر نوع نارسایی در جنین را تشخیص دهد.

نتایج در سراسر دنیا حاکی از آن است که سونوگرافی داپلر شریان نافی، باعث کاهش مرگ نوزادان خواهد شد. انجام سونوگرافی داپلر نه تنها خطری برای جنین ندارد، بلکه می تواند در تشخیص مشکلات آن تاثیر بسزایی داشته باشد. در نتیجه اگر تجویز پزشک انجام این آزمایش بود، حتما سونوگرافی داپلر را انجام دهید.

چه زمانی به سونوگرافی داپلر برای جنین نیاز است؟

 خطرات و مزایای  سونوگرافی داپلر برای جنین

اگر نوزادان با مشکلات رشد شناسایی شوند، اقداماتی همچون زایمان زودرس به جلوگیری از بیماری جدی و حتی مرگ نوزاد کمک می‌کند. با این حال استفاده از سونوگرافی داپلر گاهی سبب افزایش احتمال زایمان سزارین می‌شود.

شریان رحمی خون، مواد مغذی را برای جنین در رحم مادر فراهم می‌کند. این شریان در دوران بارداری نرم و حساس می‌شود و به راحتی تحت تأثیر قرار می‌گیرد. در شرایطی مانند وجود مشکل در جفت و پره اکلامپسی، خون‌رسانی به رحم تحت تأثیر قرار می‌گیرد. برای یافتن چنین ناهنجاری‌هایی از اسکن سونوگرافی داپلر شریان رحم استفاده می‌شود.

اهداف زیر از تست بارداری داپلر وجود دارد:

  • برای بررسی انسداد یا لخته در عروق جنین
  • تشخیص ناهنجاری قلبی غیر طبیعی
  • تشخیص نقص سپتوم و مجرای شریانی باز
  • احتمال نقص در شکل و اندازه اندامهای نوزاد
  • فشار خون بالای مادر
  • تاخیر در رشد جنین
  • دیابت مادر
  • بارداری دوقلو یا چند قلو
  • سابقه تولد نوزاد مبتلا به بیماری های مادرزادی قلبی
  • سقط های مکرر در مادر

سونوگرافی کالرداپلر در بارداری

 خطرات و مزایای  سونوگرافی داپلر برای جنین

به نظر می‌رسد سونوگرافی داپلر در بارداری به کاهش تعداد نوزادان مرده و مشکلات کمتر در مادران منجر می شود. الگوهای غیرطبیعی در جریان خون جنین که توسط سونوگرافی داپلر تشخیص داده می شود، نشان دهنده مشکلات جدی در نوزاد است.

آزمایش رنگی داپلر(کالرداپلر) در بارداری، اختلالات حاملگی و مشکلات مربوط به رگ‌های خونی را شناسایی می‌کند. سونوگرافی کالرداپلر به عنوان سونوگرافی بارداری داپلر، داپلر جنینی و USG نیز شناخته می‌شود. سونوگرافی داپلر در بارداری، جریان خون را از طریق بند ناف و اطراف اندام‌های مختلف بدن نوزاد مانند مغز و قلب اندازه‌گیری می‌کند.

سونوگرافی داپلر همچنین نشان می‌دهد که بارداری پرخطر یا کم‌خطر است. این آزمایش می‌تواند سرعت جریان خون را با اندازه‌گیری میزان تغییر در فرکانس آن به صورت تقریبی نشان دهد. سونوگرافی داپلر یک روش بدون درد و غیر تهاجمی (بدون جراحی یا برش) است که در آن از احتمال هر نوع اختلال بارداری یا نارسایی جنین مطلع خواهید شد.

روش سونوگرافی داپلر

 خطرات و مزایای  سونوگرافی داپلر برای جنین

مطالعه جریان خون در سونوگرافی داپلر اهمیت دارد. برای انجام سونوگرافی داپلر هیچ آمادگی خاصی لازم نیست. فقط کافی است 6 تا 12 ساعت قبل از انجام آزمایش ناشتا باشید. زمان متوسط برای ثبت نتایج نیز 30 تا 60 دقیقه گزارش شده است. در برخی موارد نادر این زمان بیشتر است.

مراحل زیر برای اسکن بارداری داپلر وجود دارد:

در حین انجام اسکن بارداری داپلر، تکنسین از شما می‌خواهد که روی میز معاینه دراز بکشید. سپس یک ژل روی پوست قسمت مورد نظر در معرض دید پخش می کند. در این مرحله یک مبدل روی ناحیه‌ای که ژل پخش شده است، قرار می‌گیرد. سپس مبدل دستگاه، امواج صوتی را به داخل بدن می‌فرستد. امواج صوتی داپلر ضبط و به صورت تصویر یا گرافیک نشان داده خواهد شد. پس از اتمام تصویربرداری، می‌توانید ژل را از روی پوست خود پاک کنید. در سونوگرافی داپلر نتیجه 30 تا 60 دقیقه بعد از تصویربرداری به شما تحویل داده می‌شود. سپس دکتر فیلم و الگوی تغییرات موج را تفسیر خواهد کرد.

بهترین دستگاه برای انجام سونوگرافی داپلر

با توجه به شیوع اختلالات نادر و خطرناک در دوران بارداری، نگرانی درباره سونوگرافی داپلر بی‌مورد است. توصیه پزشکان متخصص به مادران آینده این است که پیش از اقدام به بارداری، تمامی سوابق پزشکی خود را به پزشک اطلاع دهند.

در بسیاری از موارد با سونوگرافی داپلر می‌توان از اختلالات جنین و مرگ نوزاد پیشگیری کرد. از این رو مراجعه منظم به پزشک متخصص زنان و زایمان، رعایت رژیم غذایی سالم و مغذی، دوری از استرس و رعایت بهداشت، سلامت جنین را تا زمان تولد تضمین می‌کنند. برای پیشگیری از اختلالات گردش خون در جنین حتما توصیه‌های پزشک خود را رعایت کنید.

لازم به ذکر است که برای انجام سونوگرافی داپلر لزوما نیاز نیست به کلینیک های سونوگرافی مراجعه شود. در صورتی که پزشک از دستگاه سونوگرافی هندهلد استفاده کند، می تواند در مطب خود نیز این کار را انجام داده و از اتلاف وقت جلوگیری کند. به این ترتیب پزشک می تواند سریع تر وجود مشکل را تشخیص دهد و برای آن درمان های لازم را انجام دهد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha