یکشنبه ۶ آذر ۱۴۰۱ - ۱۵:۰۱
کد خبر: 347909

مردی 44 ساله هستم. مدت 17 سال است که ازدواج کردم و همسرم را خیلی دوست دارم. مشکلم این جاست که اگر با خانم‌های همسایه و اهالی محل، سلام‌ وعلیک کنم، همسرم ناراحت می‌شود و قهر می‌کند. ایشان معتقد است چون خودش با مردها سلام و علیک ندارد، من هم نباید با خانم‌ها حتی سلام و علیک معمولی داشته باشم.

خانمم می‌گوید به خانم‌های دیگر حتی سلام نکنم

به گزارش سلامت نیوز، زهره حسینی _ ‌ مشاور و دانش آموخته دانشگاه علامه طباطبایی در پاسخ به این سوال خواننده روزنامه خراسان نوشته است: مخاطب محترم، توجه نشان دادن به حساسیت همسرتان و راهنمایی گرفتن برای این موضوع از مشاور، نشان‌دهنده اهمیت دادن شما به زندگی‌مشترک و پایداری ازدواج‌تان است. امیدوارم با نکاتی که در ادامه مطرح می‌کنم، این مسئله را مدیریت کنید تا به یک چالش جدی تبدیل نشود.

این موضوع از اول ازدواج‌تان بوده یا به تازگی مطرح شده؟


باتوجه به این‌که هر دوی شما همدیگر را دوست دارید و زمان زیادی هم از ازدواج شما می‌گذرد، برای راهنمایی بهتر باید بدانم که آیا این موضوع از اول ازدواج یا به تازگی مطرح شده است؟ اگر از اول ازدواج مطرح بوده، باید بررسی شود که تا الان چگونه با آن برخورد می‌کردید و چه راه‌حلی به کار می‌بستید؟ اگر به تازگی این مسئله به وجود آمده و خانم‌تان چنین صحبت هایی را مطرح کرده، باید بررسی شود که علت بروز این موضوع چیست؟ بی‌وفایی یا خیانتی رخ داده است؟ و ... .

شاید ریشه مشکل در گذشته باشد


معمولاً افرادی که راجع به روابط همسرشان با جنس‌مخالف یک سری حساسیت‌هایی نشان می‌دهند که به خودی خود آن رفتار آسیب‌رسان یا مسئله‌ساز نیست، ممکن است در نتیجه آسیب گذشته فرد در زندگی شخصی باشد. مثلا مسائل درون خانواده ایشان که ممکن است موجب ذهنیت منفی راجع به مردها شود و فرد در این شرایط سعی می‌کند با کنترل زیاد روابط همسر به مراقبت یا محافظت از حریم زندگی‌مشترک خود بپردازد بنابراین به کمک و مشاوره فردی نیاز دارد تا این اضطراب یا نگرانی فرد(که به ترس ذهنی از دست دادن همسر منجر می‌شود)درمان شود.


شاید باید اعتماد همسرتان به شما بازسازی شود


در صورتی که پس از بروز اتفاقی در زندگی‌مشترک، چنین حساسیت‌هایی رخ داده است نیازمند دریافت زوج درمانی برای کاهش حساسیت و ایجاد اعتماد مجدد بین زوج هاست. در واقع آن چه نگرانی در همسرتان ایجاد می‌کند، این است که هرچه افراد با دیگران روابط آزادانه‌تری داشته باشند، احتمال آسیب به زندگی‌مشترک هم زیادتر است. البته در پیامک شما احوال پرسی معمولی ذکر شده است که نشان دهنده این است شما هم به ‌علت علاقه به همسرتان درصدد مراقبت از حریم زندگی‌مشترک هستید در غیر این صورت روابط خارج از چهارچوب با دیگران قطعا می‌تواند زمینه‌ساز تنش یا آسیب به ازدواج باشد.


امنیت عاطفی همسرتان


آن چه در پایان قابل توجه است، ایجاد امنیت عاطفی در همسرتان برای کاهش نگرانی و اضطراب از دست دادن شماست که با ابزار کلامی و انجام رفتارهای عاطفی از جانب شما و اطمینان خاطر به ایشان در قالب عبارات خلاقانه، مشورت و همفکری با ایشان، انجام تفریحات مشترک و ... می توانید به نتیجه بهتری برسید. در صورت تداوم چالش می توانید با مراجعه به یک مشاور راهنمایی بیشتر و بهتری بگیرید.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha