اسلیو معده یکی از روش های مدرن کاهش وزن است که می تواند به سرعت وزن افرادی که دارای شاخص توده بدنی بالای 40 هستند را کاهش دهد. ادعا می شود که عمل اسلیو تا 100 درصد اضافه وزن را در افراد کاهش می دهد. در این نوشتار درستی و نادرستی این ادعا را بررسی کرده ایم.

آیا عمل اسلیو معده واقعا تا 100% اضافه وزن را از بین می برد؟

عمل اسلیو معده چیست؟

اسلیو معده یا (sleeve gastrectomy) نوع عمل جراحی به منظور لاغری است. در این روش مقدار زیادی از حجم افراد چاق برداشته می شود و در طول 6 ماه وزن زیادی از شخص کم می شود. این یکی از جدیدترین و ایمن ترین روش لاغری است که به روش لاپاراسکوپی انجام می شود.

عمل اسلیو معده چطور به کاهش وزن کمک می کند؟

به طور کلی هدف از انجام عمل لاغری دو چیز است. اول کاهش حجم غذای دریافتی و دوم کاهش جذب کالری. با کمک عمل اسلیو روی هدف اول تمرکز می شود. ما برای کاهش میزان غذای دریافتی حجم معده را تا 80 درصد کم می کنیم در نتیجه با مصرف غذای کم، شخص خیلی زود سیر می شود و دیگر مانند سابق غذا نمی خورد. این در حالی است که قبلا بدون هیچ محدودیت خاصی غذا وارد معده می شد و شخص نمی توانست جلوی آن را بگیرید.

کاندید مناسب جراحی اسلیو معده کیست؟

شخصی که می خواهد این عمل را انجام دهد باید دست کم این شرایط را داشته باشد:

  • تلاش ناموفق برای کاهش وزن با روش های دیگر داشته باشد (زیرا اگر با روش های دیگر لاغری حاصل شود نیازی به جراحی نیست)
  • سلامت عمومی در حد مطلوبی باشد
  • شاخص توده بدنی 40 و بیشتر از آن باشد
  • شاخص توده بدنی 35 و بیشتر از آن باشد اما بیمار از یک بیماری مرتبط با چاقی مثل دیابت رنج ببرد

آیا عمل اسلیو معده واقعا تا 100% اضافه وزن را از بین می برد؟

میزان کاهش وزن بعد از این عمل چقدر است؟

در معمولی ترین حالت، میزان کاهش وزن بعد از اسلیو معده 50 تا 80 درصد اضافه وزن است. یعنی کسی که مثلا 100 کیلو اضافه وزن دارد بعد از این عمل بین 50 تا 80 کیلو از وزن اضافی اش را از دست می دهد.

اما خبر خوب این است که روند کاهش وزن بعد از اسلیو تا سال دوم نیز ادامه دارد و برخی افراد می توانند تا 100 درصد اضافه وزن خود را کاهش دهند.

هزینه عمل اسلیو معده چقدر است؟

بسته به اینکه این عمل توسط چه جراحی و در چه مرکز درمانی صورت می گیرد هزینه آن متغییر است. یک جراح لاغری که تجربه زیادی دارد و تعداد عمل های آن قابل توجه است قطعا هزینه بالاتری می گیرد زیرا نتایج عمل هایش احتمالا بهتر خواهد بود.

همچنین در بیمارستان های خصوصی هزینه عمل بسیار بیشتر از بیمارستان های دولتی است. اما خبر خوب این است که هزینه های این عمل توسط بیمه پوشش داده می شود و می توانید بخش زیادی از هزینه ها را از بیمه دریافت کنید. برای اطلاع از آخرین تعرفه این عمل روی هزینه اسلیو معده کلیک کنید.

مزایای انجام جراحی اسلیو چیست؟

برای اطلاع از مزایای این روش جراحی لازم نیست لیست بلند بالایی برای شما تهیه کرده و به شما نشان دهیم. تنها کافیست خودتان تصور کنید بعد از مدت طولانی (احتمالا بیشتر عمرتان تا اکنون) چاقی و زحمت هایش، به یک باره وزن زیادی از دست می دهید. تصور کنید زندگی شما بعد از این اتفاق چگونه تغییر می کند. هیچکس مانند خودتان نمی تواند مزایای عمل اسلیو معده برایتان را شرح دهد.

تصور کنید که شما به وزن مناسب دست پیدا می کنید، سلامتی تان دو چندان می شود زیرا بیماری های مرتبط با چاقی را درمان کرده اید، لباس هایی که عاشق پوشیدن آن ها هستید را می پوشید، روابط اجتماعی تا به سرعت بهبود پیدا کرده و تعداد روابط تان بیشتر می شود، اعتماد به نفس پیدا می کنید و امید به زندگی به طرز چشمگیری بیشتر می شود .....

به جز تصورات اینچنینی می توانید برای مشاهده عینی مزایای عمل اسلیو معده به سراغ تجربیات کسانی که عمل اسلیو انجام داده اند بروید. ویدئوهای زیادی در این خصوص وجود دارد که اشخاص درباره زندگی بعد از عمل خود مفصلا توضیح می دهند و از مزایا و عوارض می گویند.

آیا عمل اسلیو معده واقعا تا 100% اضافه وزن را از بین می برد؟

عوارض این روش چیست؟

تمام روش های جراحی عوارض احتمالی دارند. زمانی که یک شخص برای انجام جراحی به اتاق عمل مراجعه می کند پیش از اینکه عملش انجام شود به او توضیح داده خواهد شد که این عمل ممکن است شامل برخی عوارض احتمالی باشد.

مثلا ممکن است گفته شود عمل خاص شما 10 عارضه احتمالی دارد. اما جراح توضیح می دهد که تمام این 10 عارضه حتما قرار نیست برای شما رخ دهد بلکه تعدادی از آن ها به صورت جزئی رخ می دهد و تیم ما تلاش می کند خطر عوارض را کاهش دهد. همچنین شما با رعایت دستورالعمل هایی که در اختیارتان قرار می گیرد به کاهش خطر عوارض کمک می کنید.

در خصوص عمل اسلیو معده نیز چنین چیزی صادق است. ما تعدادی عارضه داریم که به عنوان عوارض اسلیو معده شناخته می شوند. اما قرار نیست حتما و حتما این عوارض برای شما پیش بیاید.

لیست عوارض احتمالی عمل اسلیو

تعدادی از عوارض اسلیو معده عبارتند از:

  • تاثیرات داروهای بیهوشی (تهوع، استفراغ، گیجی و ...)
  • خونریزی
  • عفونت زخم
  • خطر نشست از خطوط منگنه (نادر اما در صورت بروز مهم است)
  • ریزش مو (به دلیل کاهش وزن سریع)
  • افتادگی پوست (در برخی افراد)
  • کاهش جذب برخی مواد مغذی (ویتامین ها و مواد معدنی)
  • درد
  • سندروم دامپینگ (رایج)

آیا صرف هزینه و وقت برای این عمل ارزشش را دارد؟

اگر شخصی هستید که واقعا تمام روش های لاغری را امتحان کرده اید و تاکنون نتوانسته اید آنطور که باید وزن کم کنید و از طرفی شاخص توده بدنی بالای 40 دارید می توانید به عنوان یک روش قطعی لاغری روی عمل اسلیو معده تمرکز کنید.

تجربه نشان می دهد که چاقی نه تنها شما را به برخی بیماری ها مبتلا می کند بلکه هزینه های زندگی شما را افزایش می دهد. هزینه های درمان بیماری ها، هزینه لباس، هزینه زمان هایی که می توانستید با وزن مناسب از آن ها استفاده کنید و نشد و ....

اما شما تنها با یکبار پرداخته هزینه عمل اسلیو معده می توانید برای همیشه چاقی را درمان کنید، بیماری های مرتبط با چاقی را مدیریت کنید و نیاز به مصرف دارو را کاهش دهید و از تمام هزینه های چاقی در آینده پیشگیری کنید. بنابراین به نظر می رسد انجام این عمل در صورتی که واقعا واجد شرایط آن باشید ارزشش را دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha