هفته گرامیداشت افراد دارای معلولیت در حالی آغاز می‌شود که خدمات و حمایت‌های لازم به‌ویژه در زمینه درمان گستردگی لازم را ندارد و عموما این موارد باید شناسایی شوند.در این میان خانواده‌هایی که فرزندان مبتلا به اوتیسم دارند برای ثبت‌نام فرزندانشان از یک سو و چگونگی دادن خدمات به آنها از سوی دیگر مشکل دارند. حالا آموزش و پرورش از راه‌اندازی ۸۰ مرکز ویژه اختلالات یادگیری خبر داده و این درحالی است که شیوع این اختلال به گفته مدیرکل بهزیستی کشور رو به ازدیاد گذاشته است.

دانش‌آموزان اوتیسم در ۷ استان مدرسه ندارند

به گزارش سلامت نیوز به نقل از پیام‌ما، هنوز ۷ استان از ایران مدرسه ویژه پذیرش کودکان دارای اختلال اوتیسم ندارند و این در حالی است که به گفته «علی‌محمد قادری» رئیس سازمان بهزیستی کشور اینک با شیوع زیاد بیماری اوتیسم در ایران مواجهیم. طبق نتایج یک مطالعه جدید، اوتیسم به‌واسطه تغییرات مغزی که در سراسر قشر مغز، و نه فقط در مناطق خاص، رخ می‌دهد ایجاد می‌شود.

حال باید دید از یک سو چگونه می‌توان جلوی ازدیاد این اختلال را گرفت یا سرعت آن را کم کرد و از سوی دیگر چگونه می‌توان به کودکانی که اینک اختلال اوتیسم دارند خدمات بهتری داد. چیزی که اینک رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی خبر از راه‌اندازی ۸۰ مرکز ویژه اختلالات یادگیری داده است.هفت استان هم مدرسه اوتیسم نداشتند که زمین برای ساخت مدرسه تامین و بخشی از کار شروع شده است. هنوز مدرسه تخصصی برای دانش آموزان اوتیسم در این استان‌ها نداریم و دانش آموزان ما در مدارس عادی استثنایی و یا کلاس‌های ضمیمه مدارس معمولی تحصیل می‌کنند.

۷ استان، مدرسه تخصصی اوتیسم ندارند


حمید طریفی حسینی رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی با بیان اینکه در راستای توسعه عدالت تربیتی، ۸۰ مرکز ویژه یادگیری را در همین چند ماه اخیر راه‌اندازی و به استان‌ها ابلاغ کردیم که تمام مناطق آموزشی کشور که فاقد این مرکز هستند باید حداقل یک مرکز تخصصی دایرکنند گفت: این مراکز باید هم خدمات ارائه دهند و هم کار سنجش سلامت نوآموزان را پیگیری کنند.

، درباره روند ساخت‌وساز فضاهای آموزشیِ ویژه دانش‌آموزان با نیازهای ویژه در نقاط مختلف کشور توضیح داد و در این ‌باره بیان کرد: چندی پیش مشکلاتی در ساخت مدارس اوتیسم داشتیم؛ برخی استان‌ها مدرسه اوتیسم دارند، اما فضای استانداردی که از ابتدای امر ویژه اوتیسمی‌ها ساخته شده باشد نداشتیم که در حال پیگیری‌های لازم برای بهسازی فضا هستیم. او افزود: هفت استان هم مدرسه اوتیسم نداشتند که زمین برای ساخت مدرسه تامین و بخشی از کار شروع شده است. هنوز مدرسه تخصصی برای دانش‌آموزان اوتیسم در این استان‌ها نداریم و دانش آموزان ما در مدارس عادی استثنایی و یا کلاس‌های ضمیمه مدارس معمولی تحصیل می‌کنند.


رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی با اشاره به اینکه با اقبال خوب خیرین در سال‌های اخیر، بسیاری از مشکلات مربوط به فضاهای آموزشی استثنایی مرتفع شده است، گفت: اما ارتقای کیفیت و استاندارد فضاهای مذکور بسیار مهم است. تجهیزات نیز باید به‌روزرسانی شوند.
طریفی همچنین در بخش دیگری از سخنان خود افزود: از هفته دولت به این سو، بالغ بر ۱۱ مدرسه و مرکز استثنایی همانند مراکز ویژه یادگیری راه‌اندازی شده‌اند.

همچنین در راستای توسعه عدالت تربیتی، ۸۰ مرکز ویژه یادگیری را در همین چندماه اخیر راه‌اندازی و به استان‌ها ابلاغ کردیم که تمام مناطق آموزشی کشور که فاقد این مرکز هستند باید حداقل یک مرکز تخصصی دایر کنند تا هم بتوانند خدمات ارائه دهند و هم کار سنجش سلامت نوآموزان را پیگیری کنند و امور درمانی مداخله‌ای را انجام دهند.


او اضافه کرد: گروه‌های جدیدی چون کودکان دارای نقص توجه هم به جامعه هدف سازمان آموزش و پرورش استثنایی اضافه شده‌اند که مراکز ویژه اختلالات یادگیری باید به آنها خدمات ارائه کنند. در مجموع فضاهای جدیدی کلنگ‌زنی شده یا برای ساخت آنها برنامه‌ریزی شده است و به طور کلی کار با یک روند روتین و قابل قبولی پیش می‌رود.


بهزیستی می‌گوید برنامه مدون دارد


علی‌محمد قادری رئیس سازمان بهزیستی کشور با اشاره به شیوع زیاد بیماری اوتیسم گفت: بهزیستی برنامه مدونی برای افزایش مراکز روزانه و کمک به خانواده‌های دارای کودک اوتیسم دارد.قادری با اشاره به وضعیت این اختلال توضیح داد: بهزیستی تلاش می‌کند تا ظرفیتی از حداکثری برای استعداد افراد دارای معلولیت ایجاد و شرایطی مهیا کند تا پرسشگری و مطالبه‌گری نسبت به اجرای قوانین با موضوع افراد دارای معلولیت صورت گیرد.

رئیس سازمان بهزیستی کشور همچنین افزود: هر ساله به واسطه یک رویداد جهانی و بین‌المللی در کشور ضمن اینکه در همه اوقات برای حضور افراد دارای معلولیت در اجتماع تلاش می‌کنیم اما هفته گرامیداشت افراد دارای معلولیت مصادف با ۱۲ آذر بهانه‌ای است که بیشتر به حقوق افراد دارای معلولیت فکر کنیم و این فرصت خوبی است برای مسئولانی که تلاش می‌کنند روابط بین آحاد جامعه و افراد دارای معلولیت را به رسمیت بشناسند.


او در سخنان خود به ویژگی‌های افراد دارای معلولیت اشاره کرد و توضیح داد: همت و دانایی افراد دارای معلولیت قطعاً باعث انتشار بیشتر رتبه‌های علمی، فرهنگی و ورزشی خواهد شد و هزاران استعداد را شکوفا خواهد کرد. قادری در خصوص افزایش تعداد مراکز نگهداری از کودکان دارای اختلال اوتیسم، عنوان کرد: بخش توانبخشی بهزیستی برنامه مدونی برای افزایش مراکز روزانه و کمک به خانواده‌هایی که کودکان اوتیسم دارند، دارد و باید به جهت شرایط نگهداری در منزل، آموزش، آگاه‌سازی و تسهیلات ورود این افراد به جامعه فراهم شود.


این مقام مسئول در بهزیستی، تصریح کرد: بهزیستی پروتکل‌های مشخصی برای اینکه بتواند از ضریب نفود در توانبخشی استفاده کند، در اختیار دارد که برنامه جامعی است و در حال به روزرسانی هستیم تا بتوانیم پوشش حداکثری خدمات را داشته باشیم، اگر چه همیشه منابع محدود است ولی همکاران ما در تلاش هستند مراکزی تحت عنوان مراکز بینابینی ایجاد کنند که افراد بتوانند در مواقع ضروری عزیزان خود را در این مراکز در مدتی محدود مستقر کنند.


رئیس سازمان بهزیستی کشور، ادامه داد: همچنین با توجه به شیوع زیاد بیماری اوتیسم باید ظرفیت پژوهشی خاصی را ایجاد کنیم تا ضمن مراقبت از نرخ شیوع بالای این بیماری، باید بتوانیم ظرفیت اساسی برای مدیریت افرادی که شامل بیماری هستند، داشته باشیم.


تغییرات اساسی در مغز


«هلث دی نیوز» به تازگی نتایج یک مطالعه جدید درباره اوتیسم منتشر کرده و تصریح دارد این اختلال بواسطه تغییرات مغزی که در سراسر قشر مغز، و نه فقط در مناطق خاص، رخ می دهد ایجاد می‌شود.به دلیل علائم خاص اوتیسم، دانشمندان فکر می‌کردند که این اختلال احتمالاً ناشی از تغییراتی در نواحی مغز است که بر رفتار و زبان اجتماعی تأثیر می‌گذارد.


اما مطالعه جدید که توسط محققان دانشگاه کالیفرنیا انجام شد، تغییراتی را به صورت ژنتیکی در سراسر مغز، تقریباً در تمام ۱۱ ناحیه قشر مغز که مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند، نشان داد. قشر مغز خارجی‌ترین لایه مغز است و نقش کلیدی در تمام موارد شناخت و رفتار انسان دارد. (شناخت به فرایندهای مورد نیاز برای یادگیری چیزی جدید، به خاطر سپردن و استفاده از دانش اشاره دارد.)


دکتر «دنیل گشویند»، یکی از نویسندگان این مطالعه، گفت: «این مطالعه نقطه شروع کلیدی برای درک مکانیسم‌های این اختلال را فراهم می‌کند که به توسعه درمان‌های تغییردهنده بیماری کمک کرده و به آنها سرعت می‌بخشد.» محققان ژنتیک را در ۱۱ ناحیه قشر مغز با تعیین توالی RNA از نمونه‌های بافت مغزی که از ۱۱۲ نفر پس از مرگ جمع‌آوری شده بود، بررسی کردند. آنها سپس آنچه را که پیدا کردند با ژنتیک بافت سالم مغز مقایسه کردند. افراد مبتلا به اوتیسم در هر دو ناحیه پردازش که با استدلال، زبان، رفتار اجتماعی و انعطاف‌پذیری ذهنی مرتبط هستند و همچنین مناطقی که اطلاعات حسی را پردازش می‌کنند، تغییرات مغزی داشتند.


بیشترین تغییرات در قشر بینایی و قشر جداری رخ داده بود که اطلاعات حسی مانند لمس، درد و دما را پردازش می‌کنند. به گفته محققان، این مسئله می‌تواند توضیح دهد که چرا افراد مبتلا به اوتیسم اغلب به تحریکات بیرونی حساس هستند. محققان همچنین پی بردند که خطر ژنتیکی اوتیسم از یک ژن عصبی خاص افزایش می‌یابد. اگر این یافته درست باشد، این بدان معناست که تغییرات مشاهده شده RNA در مغز در این مطالعه به احتمال زیاد علت اوتیسم است.محققان بر انجام تحقیقات بیشتر در این زمینه تاکید دارند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha