یکشنبه ۱۳ آذر ۱۴۰۱ - ۱۲:۳۸
کد خبر: 348321

رشد ویژگی‌های جنسی مانند بم شدن صدا، رشد عضلات و مو، همچنین کنترل باروری و تولید اسپرم در مردان به عهده هورمون تستوسترون است. اگر میزان تستوسترون در دوران جنینی نوزادان پسر کم باشد، ممکن است بر رشد اندام تناسلی آن ها اثر بگذارد و منجر به کاهش رشد اندام تناسلی و کیسه بیضه شود . اندازه‌گیری سطح این هورمون در خون می‌تواند در تشخیص شرایط پزشکی یا نظارت بر پاسخ بیمار به درمان مفید باشد.

آزمایش تستوسترون چرا و چه وقت؟

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه خراسان ،علایمی مانند بلوغ زودرس یا دیررس، اختلال در نعوظ، مشکلات باروری، پوکی استخوان یا نازک شدن استخوان‌ها و کاهش میل جنسی که سطوح هورمونی خارج از محدوده طبیعی را نشان می‌دهد از نشانه‌هایی‌ است که پزشک ممکن است با توجه به آن‌ها، آزمایش تستوسترون را تجویز کند. این آزمایش به خون‌گیری نیاز دارد و معمولا باید بین ساعت 7 تا 10 صبح انجام شود چون سطح هورمون در این ساعات معمولا به بالاترین حد خود می‌رسد.

برخی از پزشکان ممکن است از فرد بخواهند برای انجام آزمایش ناشتا باشد. بهتر است درباره نحوه آماده شدن برای آزمایش تستوسترون با پزشک خود مشورت و هر دستورالعملی را برای قبل از آزمایش به دقت دنبال کنید چون برخی داروها ممکن است بر سطح تستوسترون تأثیر بگذارند. آزمایش تستوسترون تام هر دو تستوسترون آزاد و متصل را در نمونه خون اندازه‌گیری می‌کند.

این رایج‌ترین نوع آزمایش تستوسترون است و سطح آن معمولاً بر حسب نانوگرم در دسی‌لیتر خون (ng/dL) گزارش می‌شود. میزان طبیعی تستوسترون بین 300 تا 1000 نانوگرم در دسی لیتر خون است. هر نتیجه در گزارش آزمایش دارای محدوده مرجع مربوط است. سطوح خارج از محدوده مرجع می‌تواند نشان‌دهنده یک مشکل سلامتی باشد. در حالی که سطح تستوسترون با افزایش سن کاهش می‌یابد، سطوح پایین غیرطبیعی که در کنار علایم رخ می‌دهد می‌تواند بیانگر کمبود تستوسترون باشد. این آزمایش را نباید خودتان تفسیر کنید و باید برای تحلیل آن به متخصص اورولوژیست یا متخصص غدد مراجعه کنید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha