یک مطالعه جدید و بزرگ نشان می دهد افرادی که به زونا مبتلا شده اند ممکن است در سال های بعد با خطر حمله قلبی یا سکته مغزی مواجه باشند.

زونا احتمال سکته مغزی و حمله قلبی را ۳۰ درصد افزایش می دهد

به گزارش سلامت نویز به نقل از مهر از مدیسن نت، هر کسی که تا به حال آبله مرغان گرفته باشد ممکن است به زونا مبتلا شود.

مطالعه جدید روی بیش از ۲۰۰,۰۰۰ بزرگسال آمریکایی، نشان داد کسانی که دچار حمله زونا شده‌اند تا ۳۸ درصد بیشتر احتمال دارد در ۱۲ سال آینده دچار سکته مغزی شوند. در همین حال، خطر ابتلاء به بیماری‌های قلبی، که شامل حمله قلبی نیز می‌شود، تا ۲۵ درصد بیشتر است.

این یافته‌ها ثابت نمی‌کند که زونا مستقیماً خطر ابتلاء به مشکلات قلبی عروقی را افزایش می‌دهد.

اما به گفته محققان این مسئله از نظر بیولوژیکی قابل قبول است: ویروس مجدد فعال شده می‌تواند وارد رگ‌های خونی شده و باعث التهاب شود که در بروز وقایع قلبی عروقی مانند حمله قلبی و سکته دخیل است.

برخی از مطالعات گذشته نشان داده اند که خطرات قلبی عروقی می‌تواند پس از زونا افزایش یابد، اما آنها به کوتاه مدت اشاره کرده اند.

دکتر «شارون کورهان»، محقق ارشد این مطالعه از بیمارستان بریگهام و زنان در بوستون، گفت: «هنوز مشخص نیست که این خطر تا چه زمانی ادامه دارد. یافته‌های ما نشان می‌دهد که زونا با خطر درازمدت یک رویداد قلبی عروقی بزرگ مرتبط است و این خطر ممکن است تا ۱۲ سال یا بیشتر پس از ابتلاء به زونا ادامه داشته باشد.»

به گفته کورهان، «در حالی که زونا بسیار شایع است، اما آن طور که باید جدی گرفته نمی‌شود.»

همه چیز با ویروس آبله مرغان به نام واریسلا زوستر شروع می‌شود. هنگامی که فردی به این ویروس مبتلا می‌شود، در بدن خفته باقی می‌ماند و در اعصاب پنهان می‌شود.

به طور کلی، سیستم ایمنی ویروس را تحت کنترل نگه می‌دارد. اما هنگامی که عملکرد ایمنی فرد ضعیف می‌شود - به عنوان مثال به دلیل سن، بیماری یا داروها - ویروس واریسلا زوستر می‌تواند دوباره فعال شده و باعث زونا شود.

به طور معمول، زونا باعث ایجاد بثورات پوستی دردناک متشکل از تاول‌های پر از مایع می‌شود و معمولاً در عرض چند هفته از بین می‌رود.

در برخی موارد، زونا ناحیه اطراف چشم را تحت تأثیر قرار می‌دهد که می‌تواند منجر به مشکلات جدی مانند زخم در قرنیه و از دست دادن بینایی شود. در همین حال، بین ۱۰ تا ۱۸ درصد از افراد مبتلا به زونا دچار نورالژی پس از تبخال (PHN) می‌شوند، درد عصبی که می‌تواند ماه‌ها تا سال‌ها پس از فروکش کردن بثورات پوستی ادامه داشته باشد.

کورهان گفت: «بیماری چشمی زونا در کوتاه مدت با خطر بیشتر سکته مغزی در مقایسه با زونا خفیف‌تر مرتبط است.»

به گفته محققان، واکسیناسیون زونا می‌تواند فرصت ارزشمندی برای کاهش بار زونا و همچنین احتمالاً کاهش خطر عوارض قلبی عروقی باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha