چهارشنبه ۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۹:۲۵
کد خبر: 348627

تاب آوری توانایی ما برای مقاومت در برابر چالش های زندگی و بازگشت به مسیر آرامش است.

9 مهارت در زندگی که شما را انعطاف پذیر می کند

به گزارش سلامت نیوز به نقل از اوری دی هلث، همه ما تواناییهای زیاد و انعطاف پذیری داریم، اما باید مهارت هایی را نیز بشناسیم و رشد دهیم که این کیفیت را تقویت می کند. آمیت سود، متخصص تاب آوری و بهزیستی، توضیح می دهد که روی کدام مهارت ها باید تمرکز کرد.

تاب آوری توانایی ما برای مقاومت در برابر چالش های زندگی و بازگشت به عقب است. این تاب آوری در یک کودک معلول دیده می شود که هنگام حل یک معما تسلیم نمی شود. یک تاب آوری را در یک پرستار میبینیم که با وجود اینکه خودش با افسردگی دست و پنجه نرم می کند با لبخند به بیماران خدمات می دهد. این یک بیمار مبتلا به سرطان پیشرفته است که انتخاب می کند هر روز قدردانی کند.

انعطاف پذیری یک ویژگی ثابت نیست و موردی است که شما آن را رشد می دهید و روی آن کار می کنید. دکتر آمیت سود، مدیر اجرایی مرکز جهانی تاب‌آوری و رفاه و خالق گزینه انعطاف‌پذیر، توضیح می‌دهد که مهارت‌های خاصی وجود دارد که به شما کمک می‌کند این تاب آوری و انعطاف پذیری را قوی تر کنید.

کار روی این مهارت‌ها می‌تواند به شما کمک کند تا با چالش‌های بی‌شمار زندگی کنار بیایید؛ دکتر سود می‌گوید:« تاب‌آوری به حل خلاقانه مسئله، چارچوب‌بندی مجدد، برقراری ارتباط با دیگران، جستجوی کمک و بازگشت کمک می‌کند.» افراد تاب‌آور، مدبرتر هستند. آنها احساسات نشاط آور بیشتری را تجربه می کنند، از نظر جسمی سالم تر هستند و روابط بهتری دارند.

در زیر، 9 مورد از آن مهارت‌هایی را که ما را انعطاف‌پذیر می‌کنند، به اشتراک گذاشتنه شده اند:

1.خونسردی

زندگی همواره سناریوهای بی‌شماری را ارائه می‌دهد که باعث می شود تعادل ما از کنترل خارج شود. این موقعیت‌ها (به ویژه موقعیت‌های آزاردهنده) می‌توانند الگوهای تفکر ما را از حالت‌های منطقی به حالت‌های واکنشی تغییر دهند.

برای انعطاف پذیری بیشتر، توقف کنید، اختلال را تشخیص دهید و یک دقیقه به این فکر کنید که می خواهید چگونه پاسخ دهید. راه حل هایی را انتخاب کنید که نشان دهنده ارزش های شما باشد و از منافع شما محافظت کند. چند نفس عمیق نیز با جلوگیری از افزایش آدرنالین می تواند کمک کند.

2.صبر

گوش دادن هنری است که صبر ما را آزمایش می کند، به خصوص زمانی که طرف مقابل چیزی را به اشتراک می گذارد که ما نمی خواهیم بشنویم یا زمانی که ترجیح می دهیم ما کسی باشیم که صحبت می کند. صبر نشانگر تاب آوری است.

توجه کامل به دیگران هنگام صحبت کردن، به تعویق انداختن قضاوت و اجازه دادن به دیگران برای تکمیل افکارشان بدون وقفه، ما را شنوندگان بهتری می کند و در نتیجه انعطاف پذیرتر. به یاد داشته باشید که گوش دادن به دیگران به آنها کمک می کند احساس شادی و شایستگی بیشتری داشته باشند.

دو گوش شما قدرتمندترین اندام شما برای شفای دیگران هستند.

3.خوش بینی

امید انتظار فردایی بهتر است. افراد امیدوار شادتر، سالم تر و حتی طولانی تر زندگی می کنند. در حالی که مطمئناً برای بسیاری از ما راحت‌تر است که در روزهایی که دنیا برای ما خوب است احساس خوش‌بینی داشته باشیم، مثبت ماندن در روزهای تاریک‌تر نیز به همان اندازه مهم است.

برای بهتر شدن در دیدن نقاط روشن در زمان‌های سخت و انعطاف‌پذیری بیشتر، لحظات شاد، افرادی که از شما حمایت می‌کنند، نقاط قوت شما، هدفتان و آنچه به آن اعتقاد دارید را به یاد بیاورید.

امید تا حدی ذاتی است. اما تا حد زیادی یک موضوع انتخابی است.

4.حق شناسی

سپاسگزاری مانند تاپینگ پیتزا است. ما به آن نیاز نداریم، اما وجود آن تجربه را بسیار لذت بخش تر و نگرش قدردانی روابط و رفاه کلی ما را تقویت می کند.

برای اینکه در قدردانی بهتر شوید، باید آن را هم در لحظات بزرگ و هم در لحظات کوچک تمرین کنید تا از موفقیت‌های خود لذت ببرید و چیزهای خارق‌العاده‌ای را در حالت عادی پیدا کنید.

برای چیزی ساده شکرگزار باشید، مانند یک نفس عمیق، یک لیوان آب، یک بینش خلاقانه، یک لبخند، یک در آغوش گرفتن و....

5. پذیرفته شدن

اکثر ما کنترل را دوست داریم، اما بسیاری از قسمت های زندگی خارج از کنترل ما است. شما یک انتخاب دارید: یا از عدم قطعیت غافلگیر شوید یا عدم قطعیت را بپذیرید. (نکته: دومی انعطاف پذیری را افزایش می دهد.)

پذیرش عدم قطعیت به معنای درگیر شدن خلاقانه با ناشناخته ها است. این کار را با گشاده رویی و پذیرفتن آنچه پیش روی شماست انجام دهید.

6.مهربانی

ما مهربانی را انتخاب می‌کنیم و برای انجام این کار به اراده قابل توجهی نیاز است. بیماری جسمی، ترس، از دست دادن، ناامنی ها و بیشتر تجربیات انرژی زا ظرفیت ما را برای رفتار مهربانانه با دیگران و خودمان کاهش می دهد. (وقتی کمرتان درد می کند یا در محل کار استرس دارید، به خلق و خوی خود فکر کنید.) با این حال، مهربان رفتار نکردن با یکدیگر مانع از مقابله، درمان و حل مشکل می شود.

متعهد شوید که با دیگران و خودتان مهربان باشید (حتی وقتی تلاش بیشتری می خواهد).

مهربان ماندن در زمان‌های سخت ممکن است ابتدا به کمی تلاش اضافی نیاز داشته باشد، اما در نهایت آسانتر می شود.

7.حس هدف

شناخت هدف به ما کمک می‌کند انرژی خود را متمرکز کنیم، ما را درگیر نگه می‌دارد، امیدوار بودن را آسان‌تر می‌کند، ما را سرشار از شجاعت می‌کند و انعطاف‌پذیری را تقویت می‌کند.

هدف می‌تواند ناشی از تلاش برای کمک به افراد دیگر یا پیروی از مجموعه‌ای از ارزش‌ها باشد.

برای تشخیص اینکه چه چیزی به زندگی شما هدف و معنا می دهد، در مورد آن فکر کنید. آن را بنویسید. ممکن است یک چیز بزرگ باشد. ممکن است کلی موارد کوچک باشد. اگر به شما لبخند بزند، شما را پر از شجاعت کند و شما را وادار کند که روز را با احساس الهام بخش تجربه کنید، متوجه خواهید شد که روی آن تمرکز کرده اید.

8.بخشش

مهم نیست که دوستان، عزیزان و همکاران شما چقدر فوق العاده باشند، گاهی اوقات سوءتفاهم هایی خواهید داشت و آنها شما را ناامید خواهند کرد. شما یک انتخاب عالی دارید درد حاصل را قبول کنید تا شفا پیدا کنید و آرامش بدست آورید. بخشش بار آسیب‌های شما را کاهش می‌دهد و مغز شما را آزاد می‌کند تا روی چیزهایی تمرکز کند که زندگی شما را معنادار می‌کند و شما را شاد می‌کند.

برای انعطاف پذیر بودن، قدرت را از کسی که با رها کردن کینه به شما آسیب رسانده است، حداقل برای امروز پس بگیرید و انرژی خود را صرف کارهایی کنید که شما را به هدفتان نزدیک تر می کنند.

9.ارتباط

تنهایی به این معنا نیست که ما افرادی در اطراف خود نداریم یا افرادی را نداریم که با آنها کارها را انجام دهیم. ما می‌توانیم در یک مهمانی صد نفره احساس تنهایی کنیم یا در جمع یک یا دو دوست خوب احساس کنیم که عمیقاً با هم ارتباط داریم. تنهایی فقدان ارتباط واقعی با دیگران است و برای ذهن و بدن ما مضر است.

با ایجاد روابط قوی با حداقل چند نفر، انعطاف‌پذیری ایجاد کنید. آنها به شما کمک می کنند امید و شجاعت را پرورش دهید و همچنین می توانند سلامت جسمی و طول عمر شما را افزایش دهند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha