نتیجه یک مطالعه نشان می‌دهد بزرگسالان با سطوح بالای ویتامین دی تا یک سوم کمتر در معرض خطر اختلال حافظه هستند.

آفتاب شما را از زوال عقل در امان نگه می‌دارد

به گزارش سلامت نیوز به نقل از آنا، نتیجه یک مطالعه نشان می‌دهد بزرگسالان با سطوح بالای ویتامین دی تا یک سوم کمتر در معرض خطر اختلال حافظه هستند.

زوال عقل یک اصطلاح عمومی است که به یک گروه از علائم مربوط به کاهش حافظه یا دیگر مهارت‌های اجتماعی و تفکر اشاره می‌کند. این علائم موجب کاهش توانایی فرد برای انجام فعالیت‌های روزمره می‌شود.

محققان بافت مغزی نزدیک به ۳۰۰ نفر را در شیکاگو، ایلینوی تجزیه و تحلیل کردند و مشخص شد، شرکت‌کنندگانی که ویتامین دی بیشتری در مغزشان داشتند کمتر به زوال عقل مبتلا شده بودند.

این مطالعه تاکید می‌کند، گذراندن زمان بیشتر در زیر نور خورشید می‌تواند از شما در برابر زوال عقل محافظت کند؛ ویتامین دی عملکردهای مهمی در بدن دارد که از جمله آنها می‌توان به کمک به کاهش التهاب و تعدیل رشد سلولی اشاره کرد؛ دریافت کافی این ویتامین از منابع غذایی به تنهایی بسیار سخت است، درحالی‌که آفتاب بهترین منبع طبیعی ویتامین دی است. قرار گرفتن در معرض نور خورشید باعث می‌شود بدن ویتامین دی بسازد که با استخوان‌های قوی‌تر در سنین بالا مرتبط است.

اکنون این پژوهش که نخستین مطالعه در نوع خود است، نشان داده افراد با سطوح بالای ویتامین دی ۳۳ درصد کمتر در معرض ابتلا به زوال عقل هستند. به آمریکایی‌هایی که در مناطق سرد زندگی می‌کنند توصیه می‌شود مکمل‌های ویتامین دی مصرف کنند، اما تحقیقات نشان می‌دهد مصرف بیش از حد آن می‌تواند سمی باشد.

سارا بوث، متخصص تغذیه بالینی در دانشگاه راش که این تحقیق را رهبری می‌کرد، می‌گوید: «اکنون می‌دانیم که ویتامین دی در مقادیر معقول در مغز انسان وجود دارد و به نظر می‌رسد که کاهش آن با کاهش کمتر عملکرد شناختی مرتبط است؛ این تحقیق اهمیت مطالعه بیشتر بر چگونگی ایجاد محافظت از مغز قبل از رسیدن به دوره پیری را نشان می‌دهد".

این مطالعه امروز در مجله Alzheimer's and Dementia: The Journal of the Alzheimer's Association منتشر شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha