موارد مورد اشاره در این گزارش در شروع طرح آسیب شناسی موجود به عنوان ورود به این حوزه بوده است. بدیهی است که در تمامی موارد  و خلاصه ی فوق راه‌حل اساسی وجود دارد اما طرح و پیگیری آنها در صورتی است که گوش شنوا و تصمیم به اصلاح وجود داشته باشد.

افت درمان مستقیم تامین اجتماعی/تعرفه عمومی غیردولتی در مراکز درمانی تامین اجتماعی اعمال میشود؟

به گزارش سلامت نیوز دکتر محمد خلخالی مدیر کل سابق اداره درمان مستقیم سازمان تامین اجتماعی و از کارشناسان کمیته صنفی انجمن اسلامی جامعه پزشکی سازمان تامین اجتماعی در گفتگویی با سلامت نیوز با بیان اینکه :«بحث اعمال تعرفه عمومی غیردولتی نیز کار مشکلی نیست و سازمان می‌تواند همان نحوه پرداخت را که دربیمارستان میلاد و بیمارستان های هیئت مدیره ای اعمال می‌کند جهت جلوگیری از خروج کادر مجرب و افت روزانه به مراکز دیگر تسریع دهد.»خاطر نشان کرد :«در حال حاظر استقبال پزشکان و کادر درمان از مراکز تامین اجتماعی به عنوان پایگاهی جهت دریافت خارج از قانون و به بیانی زیر میزی می‌باشد. بغیر از قشر محدودی از پزشکان نسخه نویس بقیه موارد با دریافت های غیر ، فعالیت مینمایند و به همین دلیل اعتراضی ندارند.»


از آنجاییکه صراحتاً در قانون، سازمان تامین اجتماعی یک‌نهاد عمومی غیر دولتی ذکر شده أست ، آیا سازمان‌حاضر است تعرفه های غیر دولتی عمومی را مبنای محاسبه کارکرد شاغلین درمان خود قرار دهد؟

درمان مستقیم تامین اجتماعی براساس مدیریت های مربوطه در هر برهه‌ای از زمان فرار و نشیب بسیاری را متحمل شده است.
خارج از نقش سازمانِ بیمه گر در تولید درمان ، مع‌هذا براساس شرایط و قوانین موجود ، درمان تامین اجتماعی نیز بر اساس عمده خدمات ، نهادها و سازمان‌های کشور بیشتر از آنکه تابع قوانین و سیر قانونی باشد تابع شخص و وابسته به نوع مدیریت گزینش شده می‌باشد.در این عرصه نیز تامین اجتماعی گاه از وزارت بهداشت پیشی گرفته و گاه مثل زمان فعلی دوران افت کیفیت و کمیت را طی میکند،که مسلما طبق نکات مطروحه فوق تابع سیر مدیریتی کلان،استانی،منطقه ای و موضعی میباشد.

بحث اعمال تعرفه عمومی غیردولتی نیز کار مشکلی نیست و سازمان می‌تواند همان نحوه پرداخت را که دربیمارستان میلاد و بیمارستان های هیئت مدیره ای اعمال می‌کند جهت جلوگیری از خروج کادر مجرب و افت روزانه به مراکز دیگر تسریع دهد.

بعضی از مدیران در بعضی استانها با سابقه ۱۳ ساله عوض شده‌اند ،ایکاش یک کاغذ A4 در جلوی ایشان قرار گیرد و عملکرد ۱۳ ساله خود را اعلام نمایند.

انتصاب مدیران و تغییرات وسیع مدیران امتحان‌پس داده و متعهد با چه معیاری صورت پذیرفته و چرا ماحصل ان انتصاب مدیران ضعیف و ناکارامد و غیر مرتبط با شغل بوده است؟

در بحث انتصاب مدیران و تغییرات سازمان بر اساس تغییرات کلان در سطح دولت بالطبع صورت می‌پذیرد اما کاش تغییرات براساس کارنامه و عملکرد باشد و انتصاب نیز بر مبنای شایسته سالاری باشد که لحاظ نشده است.
بعضی از مدیران در بعضی استانها با سابقه ۱۳ ساله عوض شده‌اند ،ایکاش یک کاغذ A4 در جلوی ایشان قرار گیرد و عملکرد ۱۳ ساله خود را اعلام نمایند انتصاب جایگزینی نیز جالب است.
افراد منتصب هنوز در سردرگمی بوده و فعالیت های آنها بخصوص در حوزه‌ی درمان مستقیم عملا هیچ می‌باشد.

وضعیت خروج پزشکان سازمان در سال های اخیر چگونه است؟

در حال حاظر استقبال پزشکان و کادر درمان از مراکز تامین اجتماعی به عنوان پایگاهی جهت دریافت خارج از قانون و به بیانی زیر میزی می‌باشد. بغیر از قشر محدودی از پزشکان نسخه نویس بقیه موارد با دریافت های غیر ، فعالیت مینمایند و به همین دلیل اعتراضی ندارند.
خروج کادر متعهد و باسواد و قانونمند نیز بر این اساس بوده و سازمان نیز به نظر به این اعتقادرسیده است که خود پرداخت ننماید و زیر مجموعه راه‌های درآمدزایی را خلق نمایند.

توان کارشناسی معاونت درمان و ادارت کل زیر مجموعه آن در سال های اخیر آیا رو به کاهش بوده است؟

توان کارشناسی درمان و ادارات زیر مجموعه را می‌توان از وزرات بهداشت پرس و جو کرد که حوزه درمان تامین اجتماعی را به عنوان رده دوم و سوم در حوزه های درمان مستقیم و نیز تنها نقش کسورات در حوزه غیر مستقیم متصور می‌باشند تا بتوانند هزینه‌زایی‌های وزارت بهداشت و سایر موارد را پاسخگو باشند و حداقل پرداخت‌ها به تاخیر نیفتد وگرنه هیچ نقشی در نظارت بر آن ندارند.

بسیاری از بیمارستان های دانشگاهی و تامین اجتماعی در یک بده بستان دو طرفه بعنوان درجه یک در برنامه های اعتبار بخشی گواهینامه دریافت می‌نمایند که در قیاس یبا مراکز خصوصی که به سختی چنین امتیازی را کسب می‌نمایند حتی درجه سه و پایین‌تر نیز نیستند.

میزان رضایتمندی بیمه شدگان از خدمات درمانی سازمان را در سنوات اخیر چگونه ارزیابی می کنید؟

حضور بیمه شدگان و مردم در مراکز درمانی سازمان نیز صرفا به دلیل رایگان و تعرفه پایین می‌باشد و نیز به عنوان سهم خواهی از پرداخت سال‌ها بیمه‌ی خود ، کمااینکه در مراجعه به مرکز درمانی جای پزشک و بیمار عوض میشودو پزشکبر اساس دستور بیمار و تامین انبارک های خانه مراجعین تجویز دارو و کلینیک و پاراکیلینیک می‌نماید.

بسیاری از بیمارستان های دانشگاهی و تامین اجتماعی در یک بده بستان دو طرفه بعنوان درجه یک در برنامه های اعتبار بخشی گواهینامه دریافت می‌نمایند که در قیاس یبا مراکز خصوصی که به سختی چنین امتیازی را کسب می‌نمایند حتی درجه سه و پایین‌تر نیز نیستند.

برنامه شما برای بازگشت سازمان به جایگاه واقعی خود و حفظ کیان سازمان از دست اندازی ها و سوء مدیریتها برای حفظ منابع سازمان و انباشت و تولید ثروت از سرمایه های سازمان و سرمایه گذاریهای قبلی و برنامه سرمایه گذاریهای آتی سازمان و وصول مطالبات از دولت چیست؟

درمان مستقیم تامین اجتماعی افت بسیاری داشته است
مواردی از آن شامل عدم بکارگیزی تکنولوژی های جدید تشخیصی و درمانی عدم استقبال پزشکان متخصص و فوق تخصص ، افت برنامه های آموزشی و پژوهشی عدم کاربرد آماری و شاخص های بین‌المللی ، عقب ماندگی سازمان از روش های تشخیصی و درمانی به روز در عرصه ملی و بین المللی ، عدم وجود سبد دارویی ، آزمایشگاهی ، تصویر برداری به روز و نوین در مراکز درمانی سازمان و نیز عدم وجود انگیزه مادی و معنوی در کادر درمان موارد فوق در شروع می‌باشد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha