یک کارشناس سلامت که نخواست نامش فاش شود گفت : « برای ورود به سازمان تامین اجتماعی حتی مسابقه هم بین پزشکان وجود دارد  و هیچ پزشکی از تامین اجتماعی خارج نمی شود»

عدم تمایل تامین اجتماعی به استخدام برخی تخصص های پزشکی/قطع همکاری پزشکان با تامین اجتماعی فقط برای افزایش درآمد است؟

چندی پیش خبری مبنی بر خالی بودن صد ردیف پزشک متخصص در سازمان تامین اجتماعی در تهران منتشر شد.

دکتر آذری پور با اعلام این خبر به سلامت نیوز گفت :«سازمانی که روزی نیروهای متخصص در رده های مختلف آرزوی همکاری با آن را داشتند و در همه رده های تخصصی نیروها در لیست انتظار بودند تا برای همکاری فراخوان شوند به جایی رسیده است که الان در شهر تهران بیش از 100 ردیف پزشک متخصص خالی دارد.»

دکتر محمد خلخالی مدیر کل سابق اداره درمان مستقیم سازمان تامین اجتماعی با ارسال یادداشتی به سلامت نیوز با عنوان تعرفه عمومی غیردولتی در مراکز درمانی تامین اجتماعی اعمال میشود؟ نسبت به افت درمان مستقیم تامین اجتماعی هشدار داد و اعلام کرد :«بحث اعمال تعرفه عمومی غیردولتی نیز کار مشکلی نیست و سازمان می‌تواند همان نحوه پرداخت را که دربیمارستان میلاد و بیمارستان های هیئت مدیره ای اعمال می‌کند جهت جلوگیری از خروج کادر مجرب و افت روزانه به مراکز دیگر تسریع دهد.»

وی استقبال پزشکان و کادر درمان از مراکز تامین اجتماعی به عنوان پایگاهی جهت دریافت خارج از قانون و به بیانی زیر میزی دانست و افزود : « بغیر از قشر محدودی از پزشکان نسخه نویس بقیه موارد با دریافت های دیگری فعالیت می نمایند و به همین دلیل اعتراضی ندارند.»

این هشدار اما با واکنش کارشناسان سلامت مواجه شد .

یک کارشناس سلامت که نخواست نامش فاش شود گفت : « برای ورود به سازمان تامین اجتماعی حتی مسابقه هم بین پزشکان وجود دارد و هیچ پزشکی از تامین اجتماعی خارج نمی شود»

وی خاطر نشان کرد :« اگر به هر کدام از مدیریتهای درمان تامین اجتماعی مراجعه کنید و آمار قطع همکاری پزشکان را بگیرید متوجه میشوید که اینها فقط برای افزایش درآمد است زیرا میخواهند تعرفه هایشان مانند مراکز خصوصی محاسبه شود. در واقع معنای این تغییر تعرفه این است که درآمد پزشکان شاغل در سازمان تامین اجتماعی ۴ برابر میشود.»

مهدی اسفندیار ،فعال رسانه و کارشناس سلامت هم طی گفت و گویی به سلامت نیوز گفت : « این که پزشکان شاغل در تامین اجتماعی اگر نسخه نویس نباشند مرکز را تبدیل به پایگاه زیر میزی کردند به اعتقاد بنده حرفی به شدت بی اساس و غیرعلمی و حتی تعمیم دادنش به جامعه پزشکان به اعتقاد بنده ظلم است؛ بنده هم در مورد تخلفاتی چون بردن بیمار به بخش خصوصی و... می شنوم ولی در همین استان تهران در بیمارستان هایی که سانتر تروما یا جراحی هستند حتی رشد ارایه خدمات را در سال جاری داشتیم. »

اسفندیار درباره خروج پزشکان از سازمان تامین اجتماعی گفت:« این خروج یک طرفه نیست. در رشته هایی مثل پوست و رادیولوژی و اعصاب و چشم و گوش و حلق و بینی که در بخش دانشگاهی هم خروج و عدم تمایل وجود دارد در تامین اجتماعی هم این عدم تمایل و خروج وجود دارد. اما نکته مهم این است که این موضوع ریشه در یکسال اخیر نداشته و اتفاقا این خروج ها از سال های ۹۵ به بعد شکل گرفته و تا جایی که می دانم از نظر خط مشی و قوانین و نظام پرداخت و بکارگیری نیرو... همه قوانین و ضوابط و برنامه ها همان هایی است که مدیران سابق نوشته اند.ر واقع باید گفت که این وضعیت و انچه می بینیم خروجی کار همین عزیزان است که باید اصلاح شود و معتقدم که باید پرداخت به پزشکان تامین اجتماعی با تعرفه بخش عمومی که اندکی از بخش دولتی بیشتر است پرداخت شود وگرنه روند کاهش عملکرد بخش درمان مستقیم که در پنج سال اخیر هم بود ممکن است تشدید هم شود. اشکالات را قبول دارم اما اینکه متهمان در نقش شکات بر امده اند این باعث شگفتی است.»

اسفندیار با طرح این سوال که : « از چه، زمانی استخدام پزشکان متوقف شده است ؟ چرا تعرفه بخش عمومی را که مصوب برنامه توسعه پنجم هست و باید در دوران همین عزیزان اجرا می شد و حدود یک دهه برای اجرای آن وقت داشتند و اتفافا مدیرعامل وقت هم پزشک بود؛ در آن زمان اجرا نکردند؟ » تاکید کرد :«در مورد تعداد پزشکان خارج شده نمی توان آمار مشخصی را به سرعت استخراج کرد اما می شود تعداد ردیف های خالی تخصص های مختلف را در طی پنج سال اخیر به نمایش گذاشت. »

وی گفت :« فکر کنم معاونت درمان چنین اماری را بتواند تهیه کند. البته اگر بخش توسعه همکاری کند. فکر کنم جناب اقای دکتر خلخالی هم بر اساس ردیف های خالی مانده متخصصین در بیمارستان های تامین اجتماعی صحبت می کنند و من نمی توانم در این مورد قضاوت کنم اما تا جایی که می دانم در این پنج سال پزشک متخصص رادیولوژی به استخدام تامین اجتماعی در نیامده است.»

وی با بیان اینکه :«در مورد تعرفه و دستمزد پزشکان حرف اقای دکتر خلخالی کاملا درست است و متاسفانه در کشور ما این چالش بزرگ وجود دارد که حق العمل یا همان جز حرفه ای دستمزد یک پزشک در بخش دولتی و خصوصی و عمومی و خیریه بابت انجام خدمت مشخص متفاوت است و این مساله سر منشا تمامی اعتراضات است. »خاطر نشان کرد :« طبق قانون هم نباید جز حرفه ای متفاوت باشد و تبعات بسیار زیادی برای مردم و حتی سیستم درمانی داشته. مثلا حتی در بخش دولتی هم می بینید که به یک پزشک بابت انجام اپاندیست در یک بیمارستان دولتی مثلا هزار تومان می دهند و اگر همان بیمار را در بیمارستان دولتی دیگری بستری کند به او دو هزار تومان می دهند. این یک اشکال بدیهی و مشخص و کاملا مشهود است. نتیجه کار هم به جز سرگردانی بیماران و بی انگیزگی پزشکان باعث شکل گیری رانت و باند و... در بیمارستان هایی با پرداخت بالاتر و خالی ماندن بیمارستان هایی با پرداخت کمتر می شود. »

وی گفت :« ضمن اینکه به اعتقاد بنده امروز کسی در این مملکت نیست که نداند مهمترین دلیل ماندگاری چند دهه ای مدیران در یک پوزیشن و عدم گردش نخبگان؛ سیاسی کاری و عدم ارزیابی عملکرد است نه شایسته سالاری؛ بنده هم به سیاست های آقای موسوی خصوصا در بخش منابع انسانی و مدیریت این حوزه و نظام پرداخت پزشکان و حتی سیستم انگیزشی به عنوان یک کارشناس نقد جدی دارم بخشی معتقدم واقعا بدتر شده و بخشی هم باید اصلاح می شد و نشده؛ تصمیم گیری ها کند هست و حتی وعده ایشان در استان کرمان مبنی بر اصلاح تعرفه ها و اعمال تعرفه های عمومی که گفته شده بود تا دو هفته دیگر انجام می شود صورت نگرفت...پس نقد زیاد داریم اما متهم این وضعیت اقای موسوی نیست بلکه با تغییر ساختار سازمان تامین اجتماعی که در سال ۹۸ صورت گرفت و کمی قبل تر و از سال ۹۷ عملا اختیارات بخش درمان از بین رفت و بخش توسعه و مدیریت منابع انسانی در پاسخگویی به نیازهای بخش درمان بسیار ضعیف و ناتوان و ناهماهنگ عمل میکند که آقای موسوی هم نتوانست اشکال را بر طرف کند. نیازمند تزریق رویکرد علمی و بکارگیری افرادی با تجربه و دارای نگرش و فرهنگ کار تیمی و سازمانی هستیم تا این مشکل ریشه ای و به دور از بخشی نگری و تعارض های غیر ضرور و فلج کننده حل شود.

با این وحود معتفدم تغییر مدیران رسوب کرده سابق قطعا باقیات و صالحات اقای موسوی خواهد بود. منکر زحمات برخی افراد محترم نمی شوم اما به نظر بنده واقعا تغییر در بخش درمان استان های کشور یک ضرورت اجتناب ناپذیر بود و اکنون هم بعد از یکسال می شود در مورد برخی افراد که ضعیف ترند تجدید نظر کرد. »

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha