مدیر عامل سازمان بیمه سلامت ایران، جزییات ارایه خدمات توان بخشی به بیماران را تشریح کرد.

خدمات توانبخشی بیمه سلامت برای معلولان، بیماران پروانه ای، سرطان و اوتیسم

به گزارش سلامت نیوز به نقل از پایگاه خبری سازمان بیمه سلامت،‌ دکتر محمد مهدی ناصحی درخصوص همکاری سازمان متبوع خود با سازمان بهزیستی با هدف ارائه خدمات مورد نیاز درمانی به معلولان، گفت: بیمه سلامت در کنار سازمان بهزیستی است تا بتواند خدمات را به قشر عظیم معلولان ارائه کند. بیمه سلامت پیگیر می‌شود، بحث پیشگیری، همچنین شناسایی و مداخله درمان افراد دارای معلولیت است و ان‌شاءالله در این فرآیند خدمات مناسبی به افراد دارای معلولیت در سطح کشور ارائه خواهد شد.

وی تاکید کرد: خوشبختانه تعاملات میان سازمان بیمه سلامت و سازمان بهزیستی در سطح قابل قبولی است، به طوری که ارایه ۸ کد خدمتی به ۵۹ کد خدمت به معلولان افزایش پیدا کرده و امیدواریم این خدمات را بتوانیم در آینده در سطح گسترده تری ارائه دهیم، البته علاوه بر پوشش خدمات در بخش دولتی، پرداخت در بخش عمومی غیر دولتی و خصوصی نیز در تعهد سازمان بیمه سلامت قرار گرفته است.

ناصحی تصریح کرد: در تفاهم نامه جدید سازمان بیمه سلامت و سازمان بهزیستی ارایه ۵۹ کد خدمتی به معلوان در حیطه وظایف سازمان بهزیستی قرار گرفته که می توان به ۶ کد خدمتی در حوزه کار درمانی، ۱۱ کد خدمتی در گفتار درمانی، ۷ کد خدمتی در بخش بینایی سنجی، ۹ کد خدمتی در شنوایی سنجی، ۱۵ کد در پروتز و ارتز و پنج کد در حوزه فیزیوتراپی اشاره کرد؛ ضمن اینکه علاوه بر این خدمات، ۶ کد خدمتی هم توسط پزشکان متخصص مختلف ارائه می‌شود.

مدیر عامل سازمان بیمه سلامت ایران، اظهار کرد: هزینه کار درمانی و گفتار درمانی معلولان در بخش خصوصی بسیار بالاست و در بخش دولتی نیز این خدمات یا کم ارائه می‌شود یا با درخواست‌های بالا و در نتیجه ازدحام مواجه هستند که برای کمک به این افراد ۷۰ درصد هزینه بخش خصوصی توسط بیمه سلامت پرداخت می‌شود.

وی با بیان اینکه یکی از گروه‌های افراد نیازمند توجه در بحث توان بخشی بیماران مبتلا به طیف اوتیسم است، گفت: تاکنون با توجه به تفاهم‌نامه بین سازمان بیمه سلامت و سازمان بهزیستی، فقط مبتلایان به اوتیسم تحت پوشش سازمان بهزیستی می‌توانستند از خدمات کار درمانی و گفتار درمانی شامل ۵ کدخدمتی در تعهد سازمان بیمه سلامت بهره‌مند شوند.

او تاکید کرد: با ابلاغ بسته خدمات توانبخشی بیماران طیف اوتیسم شامل ۶ کد خدمتی در حیطه مداخلات کار درمانی، مداخلات گفتار درمانی، مداخلات رفتاری آموزشی و مداخلات مشاوره ای حمایتی تحت پوشش سازمان بیمه سلامت قرار گرفته و کلیه افراد اوتیسم تا پایان سن ۶ سالگی از این خدمات بهره مند خواهند شد.

مدیر عامل سازمان بیمه سلامت ایران، افزود: اختلالات اوتیسم در سه سطح خفیف، متوسط و شدید دسته بندی می‌شوند که در حال حاضر اوتیسم مطابق کتاب ارزش نسبی خدمات سلامت، خدمات تشخیصی درمانی از جمله آزمایش‌ها، تصویر برداری، دارویی و ویزیت های تخصصی و فوق تخصصی تحت پوشش بیمه هستند.

وی تصریح کرد: بر اساس شدت علائم مبتلایان به اوتیسم به ۳ سطح یک، ۲ و۳ تقسیم می شوند که عمده خدمات موثر برای این بیماران در سطح یک و دو انجام می‌شود.

ناصحی با اشاره به اینکه خدمات بهداشتی درمانی در سه بخش شناسایی به هنگام و غربالگری، ارجاع موارد غربالگری شده و تشخیص نهایی و مداخلات درمانی و توانبخشی طبقه بندی می‌شوند تاکید کرد: در موارد اول و دوم، در پایگاه‌های سلامت مطابق برنامه تنظیمی در ارزیابی رشدی در سنین ۹ ماهگی به بالا شناسایی می‌شوند و جهت تشخیص نهایی به مراکز ذی‌صلاح و تایید شده توسط معاونت درمان ارجاع خواهند شد.

مدیر عامل سازمان بیمه سلامت ایران، در پاسخ به این سوال که این سازمان در حوزه توانبخشی چه خدماتی را به بیماران خاص ارایه می دهد، گفت: یکی از بیماری های خاص مبتلایان به بال پروانه ای هستند که سازمان بیمه سلامت برای آنها پکیج خدمات توان بخشی در نظر گرفته است، این خدمات شامل فیزیوتراپی، کاردرمانی، بینایی سنجی و شنوایی سنجی است، همچنین برای بیماران SMA فیزیوتراپی، کاردرمانی و گفتار درمانی در نظرگرفته شده است.

وی در خصوص ارائه خدمات به بیماران مبتلا به سرطان، تاکید کرد: در پکیج خدمات توان بخشی مورد نیاز بیماران سرطانی نیز فیزیوتراپی، ماساژدرمانی، کاردرمانی و گفتار درمانی وجود دارد، البته برای این گروه از بیماران علاوه بر خدمات توان بخشی خدمات تشخیصی برای متاستازها نیز در نظر گرفته شده است.

ناصحی با اشاره به اینکه بیماران سکته مغزی در دوره های مختلف نیازمند خدمات توان بخشی هستند، تصریح کرد: برای این گروه از بیماران نیز پکیج درمانی ۶ ماه اول و دوم در نظر گرفته شده است. از سوی دیگر بیمه سلامت برای بیماران استفاده کننده از انواع پیوندها نیز خدماتی دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha