یک فوق تخصص بیماری‌های عفونی با اشاره به شیوع انواع عفونت‌های ویروسی و تنفسی همزمان با آغاز فصل سرما هشدار داد و گفت: افراد می‌توانند با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی از جمله استفاده از ماسک و شست و شوی مرتب دست‌ها از ابتلا به این ویروس پیشگیری کنند.

بروز آنفلوآنزا با علائم ناگهانی / هشدار ابتلای همزمان عفونت‌های ویروسی و تنفسی

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، دکتر زهرا ابطحیان، در خصوص شیوع ویروس‌های عفونی همزمان با آغاز فصل سرما هشدار داد و گفت: ویروس های عفونی و تنفسی، ویروس‌های جدیدی نیستند و ما همواره در گذشته نیز با این نوع ویروس‌ها درگیر بودیم. اما طی چند سال اخیر به دلیل مواجهه با کرونا و رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی بویژه استفاده از ماسک، بروز ویروس‌های عفونی و تنفسی کمتر خود را نشان می‌دادند و میزان ابتلا نیز کمتر می‌شد؛ بنابراین ابتلا به این ویروس‌ها اتفاق جدید و غیرعادی نیست.

وی با بیان اینکه انتظار ابتلا به پیک‌های مختلف بیماری‌های ویروسی در فصل سرما وجود دارد، افزود: این ویروس‌ها علائم خود را در قسمت فوقانی دستگاه گوارش نشان می‌دهند، معمولا ریه‌ها را درگیر نمی‌کنند مگر در مواردی که فرد سیستم ایمنی ضعیف یا بیماری خاصی داشته باشد؛ در این صورت درگیری ریه نیز اتفاق می‌افتد و فرد مستعد بیماری شدیدتر می‌شود.

این استادیار دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تاکید کرد: همانطور که عنوان شد اخیرا به دلیل اینکه میزان ابتلا به کرونا ویروس بسیار کاهش یافته است و رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی نیز کاهش یافته، در نتیجه ویروس‌ها خود را نشان می‌دهند؛ بنابراین ابتلا به این ویروس‌ها نگران کننده نیست.

وی اظهار کرد: ویروس‌هایی که همزمان با فصل سرما شایع می‌شود لزوما آنفلوآنزا نیستند بلکه برخی ویروس‌های دیگر تنفسی نظیر رینو ویروس نیز شایع‌تر می‌شوند. اما درصد قابل ملاحظه‌ای از ویروس‌های ما آنفلوآنزا هستند که امسال نیز افراد زیادی به آن مبتلا شدند.

او تاکید کرد: ویروس آنفلوانزا یک ویروس بسیار پر سر و صدا است و با علائم بسیار ناگهانی بروز می‌کند. یعنی بیمار عنوان می‌کند در یک ساعت خاص دچار بدن درد، لرز و حال خیلی بد شده است و این ویروس پیشرفت تدریجی ندارد.

ابطحیان تزریق واکسن آنفلوانزا را توصیه و خاطر نشان کرد: واکسن آنفلوانزا اگر در دسترس باشد، همه افراد جامعه باید این واکسن را تزریق کنند و همه افراد جامعه باید واکسینه شوند اما با توجه به محدود بودن این واکسن، ابتدا گروه‌های حساس جامعه نزدیک بیماران قلبی، دیابتی، مادران باردار واکسینه شوند و بعد سایر گروه‌ها واکسن بزنند. در واقع زمانی که فصل رو به سرما می‌رود ویروس گردش می‌کند؛ بنابراین با توجه به اینکه ایمنی بلافاصله پس از دریافت واکسن ایجاد نمی‌شود و آنتی بادی پس از دو هفته در بدن ایجاد خواهد شد، باید واکسن در بازه زمانی یادشده تزریق شود.

این پزشک بیمارستان مسیح دانشوری، تصریح کرد: روش‌های پیشگیری تمامی عفونت‌هایی که از راه تنفس وارد می‌شوند، مشابه هم هستند؛ بر این اساس رعایت بهداشت، استفاده از ماسک و شستشوی مرتب دست به خصوص در صورت تماس با سطوح فلزی به میزان قابل ملاحظه‌ای از ابتلا به ویروس‌ها پیشگیری می‌کند.

وی افزود: زنان باردار، سالمندان، بیماران دیابتی، قلبی و ریوی، نارسایی‌های کلیه، نقص ایمنی مبتلایان سرطان و افرادی که در مرحله شیمی درمانی هستند، جزو گروه‌های خطر ابتلا به ویروس‌های تنفسی هستند که در صورت ابتلا امکان شدیدتر شدن بیماری آنها وجود دارد.

این فلوشیپ فوق تخصصی بیماری‌های عفونی در خاتمه، تاکید کرد: درمان اولیه برای عفونت‌های ویروسی و تنفسی، استراحت، نوشیدن مایعات فراوان و درمان‌های علامتی هستند و ما زمانی تاکید می‌کنیم افراد در صورت ابتلا به درمانگاه مراجعه کنند که افراد ابتدا علائمی داشته و رفع شده، اما مجددا علائم شدید این بیماری ایجاد می‌شود یا اینکه علائم بیماری بیش از ۵ روز با همان علائم شدید طول بکشد. همچنین کودکان نیز در صورت بروز مشکل در دستگاه تنفسی، تنگی نفس، بی حالی و همچنین بی‌میلی به خوردن غذا باید به پزشک مراجعه کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha