سلامت نیوز : همزمان با بزرگداشت هفتادمین سالگرد استاد کریم ساعی، بنیانگزار علوم نوین جنگلبانی کشور، "انجمن علمی جنگلبانی ایران" بیانیه ای صادر کرد. در این بیانیه با تاکید بر نیاز مبرم به ساختار اداری مقتدر در قالب "وزارتخانه منابع طبیعی" به نابسامانی های جنگل در سال های اخیر پرداخته شده است.

به ساختار اداری مقتدر در قالب "وزارتخانه منابع طبیعی" نیاز داریم

به گزارش سلامت نیوز در بخشی از این بیانیه می خوانیم:« در هیچ مقطعی از تاریخ، جنگل های ایران تا این حد بلاتکلیف نبوده است. "وزارت جهادکشاورزی"، "سازمان جنگل ها" را به اسارت گرفته و به هیچ قیمتی حاضر نیست این گروگان ارزشمند را آزاد کند. از هم پاشیدن نظام جنگلبانی کشور باید هر چه سریعتر با راه اندازی اجرای طرح جایگزین جبران گردد تا بنیان های طرح های جنگلداری متلاشی نشود لازم و ضروری است تا فرصت باقی مانده برای حفاظت کمی و کیفی این سرمایه ملی اندیشه کرد. تعلل هر روزه موجب از بین رفتن زیر ساخت های جنگل داری کشور خواهد شد و زیان جدی به موجودیت سازمانی وارد خواهد ساخت که استاد ساعی در ۸۰ سال قبل بنیان نهاد. استاد ساعی همواره بر حفاظت، احیا و توسعه جنگل ها تاکید داشتند و تلاش های ایشان بر ایجاد فضای سبز درون و برون شهری مثال زدنی بود.»

متن کامل این بیانیه مهم در ادامه منتشر می شود.

به نام خدا

در حالی به هفتادمین سالروز بزرگداشت کریم ساعی بانی علوم نوین جنگل بانی ایران رسیدیم که امسال نام جنگل را از عنوان سازمان متولی آن حذف کردند. روح را خراشیدند و اکنون یادش را جشن می گیرند. امروز نه تنها ساعی بلکه روز ساعی نیز به اسارت گرفته شده است.

در هیچ مقطعی از تاریخ، جنگل های ایران تا این حد بلاتکلیف نبوده است. "وزارت جهادکشاورزی"، "سازمان جنگل ها" را به اسارت گرفته و به هیچ قیمتی حاضر نیست این گروگان ارزشمند را آزاد کند. از هم پاشیدن نظام جنگلبانی کشور باید هر چه سریعتر با راه اندازی اجرای طرح جایگزین جبران گردد تا بنیان های طرح های جنگلداری متلاشی نشود لازم و ضروری است تا فرصت باقی مانده برای حفاظت کمی و کیفی این سرمایه ملی اندیشه کرد. تعلل هر روزه موجب از بین رفتن زیر ساخت های جنگل داری کشور خواهد شد و زیان جدی به موجودیت سازمانی وارد خواهد ساخت که استاد ساعی در ۸۰ سال قبل بنیان نهاد. استاد ساعی همواره بر حفاظت، احیا و توسعه جنگل ها تاکید داشتند و تلاش های ایشان بر ایجاد فضای سبز درون و برون شهری مثال زدنی بود.

اجرای طرح های جنگل کاری یکی از اقدامات ضروری در راستای احیا و توسعه جنگل ها محسوب می شود. بازنگری جنگل کاری های انجام گرفته یک قرن گذشته در آستانه پیشنهاد تولید یک میلیارد نهال و کاشت آنها در طی چهار سال آینده، فوریت و ضرورت دو چندانی دارد تا با بهره گیری از تجارب گذشته از هدر رفت سرمایه های ملی جلوگیری به عمل آید. بدیهی است در شرایط نابسامان اقتصادی و کمبود منابع، حفاظت از جنگلها و رویشگاههای موجود ارجحیت دارد.

هم اکنون با واقعه هولناک "تغییر اقلیم جهانی" روبرو هستیم که بوم سازگان طبیعی و انسان ساخت را تحت تاثیر قرار داده است و پیامد آن برای کشور ما، خشکسالی و شرایط آب و هوایی بیثبات است. با ادامه این روند، بیم آن میرود که جنگلها و منابع طبیعی کشور با چالشهای بیشتر از قبل مواجه گردند. حاصل مدیریت همراه با آزمون و خطای جنگل ها تجارب زیادی برای جنگل بانان و مدیران سازمان منابع طبیعی کشور فراهم نموده و می تواند به عنوان چراغ راه مدیریت و مبتنی بر آینده پژوهی منابع طبیعی قرار گیرد.

استاد ساعی در سال ۱۳۲۰ شمسی نخستین برنامه جنگل بانی خود را شامل تعیین و حفظ سرمایه جنگل و استفاده از سود و افزودن سرمایه و سود جنگل را ارائه نمودند. این اصول و برنامه تاکنون راهنمای فعالیتهای اجرایی سازمان منابع طبیعی کشور قرار گرفته و تلاشهای زیادی در به ثمر رسیدن آنها انجام شده ولیکن تا نتیجه نهایی و رسیدن به اهداف اصلی راه زیادی مانده است.

در آغاز قرن پانزدهم خورشیدی منابع طبیعی کشور بعد از یک صد و پانزده سال سابقه مدیریتی، علیرغم همه توان و تلاش مدیران و کارشناسان سازمان مسئول، از هر نظر با چالش های زیادی روبرو است و جا دارد با بهره گیری از تجارب گذشته با مشارکت و خرد جمعی گام های بهتر و سنجیده تری در امر حفاظت، احیا، بهرهبرداری و توسعه منابعطبیعی برداشته شود.

حدود شش سال از فصل جدید تغییر رویکرد مدیریت جنگلهای کشور می گذرد؛ ولی تاکنون هیچ گونه برنامه و یا طرح مدون حفاظتی به منظور ادامه مدیریت پیشین به اجرا در نیامده است. روزی نیست که جنگل بانان و محیط بانان با جسم سخت، تیز و سلاح گرم مجروح نشوند.

گمان نمی کنیم پیگیری مستمری در مجلس و قوه قضاییه برای تنقیح قوانین و حفاظت از جان و روان حافظان از انفال حتی در بدنه نیز وجود داشته باشد. معادن زغال سنگ در قلب جنگل های هیرکانی با قطع یکسره، برخی قسمت های جنگل را شبیه به زمین فوتبال کرده اند و معادن شن و ماسه و سنگ لاشه، برخی رویشگاههای ارزشمند جنگلی و مرتعی کشور را به کانون های تولید ریزگرد و نقاط بحرانی به لحاظ فرسایش رانش تبدیل کردهاند. در حالی که باید تعطیلی معادن بحران زا و کاهش اثرات تخریب آنها در دستور کار باشد، متاسفانه واگذاری های جدید در برنامه قرار گرفته است. عرصههای منابعطبیعی بومسازگانی پیچیده به مانند یک موجود زنده هستند و بقایشان بسته به حفظ یکپارچگی آنهاست؛ لذا اقداماتی نظیر اجاره بستر، انتقال اسناد مالکیت رود دره ها و بدنه های آبی کشور به وزارت نیرو و انتقال اسناد حریم شهرها به وزارت مسکن، راه و شهرسازی که نهادهایی فاقد دیدگاه اکولوژیک هستند، در تضاد با منافع ملی است و منجر به فروپاشی بوم سازگان و تخریب هرچه بیشتر سرزمین خواهد شد. تسریع واردات چوب صنایع خرد و کلان در مقیاس بالا برای رفع عطش 16 میلیون مترمکعب نیاز صنایع چوب کشور به عنوان یکی از مهم ترین عوامل قاچاق چوب، اجرای جدی سیاستهای حفاظت فیزیکی جنگل های شمال و تعمیم آن به تمام جنگلهای کشور، آماربردای و اندازهگیری جامع و دقیق مکان محور از وضعیت کمی و کیفی مشخصههای زیستی و غیرزیستی عرصههای جنگلی با استفاده از ابزارهای نوین و تهیه اطلاعات رقومی جنگل به منظور پایش و ارزیابی وضع موجود و آینده و از همه مهمتر کادرسازی و جذب نیروی متخصص، نیازمند برنامه ریزی عملیاتی است.

تا سال 1390 شمسی حدود 10 هزار کیلومتر جاده در طرحهای جنگلداری فعال و برای 40 درصد از مساحت جنگلهای شمال کشور ساخته شد و به بهره برداری رسید. در زمان اجرای طرحهای جنگلداری بهطور متوسط 10 تا 20 درصد از هزینه ساخت شامل هزینه مرمت و نگهداری جادههای جنگلی میشد تا ساختمان و سطح رویه جاده در فرم استاندارد خود باقی بماند، مدیریت نگهداری و تعمیر جادههای موجود، این سرمایه ملی ارزشمند هم به فراموشی گذاشته شد که باید برای باقی نگهداشتن کمی و کیفی این سرمایه ملی نیز اندیشه کرد.

در شرایطی که بهره برداری تجاری چوب از جنگل ها خاتمه یافته امید می رود با قطع شدن دست مافیا، فروش و بهره برداری تجاری چوب برای حل چالش های جنگل داری با ارائه طرح ها و برنامه موقت فنی- حفاظتی و تخصیص بودجه لازم، مدیریتی نوین در دستور کار قرارداده شود تا از گسترش تخریب جنگل ها جلوگیری به عمل آید. برای حل مشکلات اساسی منابع طبیعی کشور به عنوان زیربنا و اساس فعالیت های تولیدی و صنعتی کشور، نیاز به ساختار اداری مقتدر در قالب "وزارتخانه منابع طبیعی" است. آرزوی دیرینه ای که تا تحقق نیابد هیچ گاه به خواست نهایی استاد ساعی که به دنبال ایرانی آباد با جنگل هایی سرسبز بود نخواهیم رسید.

روحش شاد و یادش گرامی

با احترام

علی بناگر

رئیس انجمن علمی جنگلبانی ایران

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha