هوش مصنوعی و فناوری سلامت و تاثیرات آن بر زندگی، قابل انکار نیست، اما آزمایش فناوری جدید با استفاده از روش‌های قدیمی مانع از آن می‌شود.

ارزیابی ابزارهای سلامت دیجیتال به یک معیار جدید نیاز دارند

به گزارش سلامت نیوز به نقل از وایرد در طول همه‌گیری کووید-19، فناوری‌های سلامت دیجیتال روشی را که بسیاری از ما مراقبت‌های بهداشتی دریافت می‌کردیم، تغییر دادند و جذب ابزارهای دیجیتالی مانند پلت‌فرم‌های سلامت از راه دور، ردیاب‌های علائم موبایل و نظارت از راه دور را افزایش دادند. با این حال، پذیرش و تاثیر گسترده فناوری سلامت دیجیتال در سیستم‌های سلامت ملی در سراسر جهان هنوز به طور کامل محقق نشده است. یک دلیل مهم این است که آنها اغلب فاقد شواهد علمی لازم برای حمایت از طیف وسیعی از مزایا هستند (از نتایج بهبود سلامت برای بیماران گرفته تا نتایج هزینه-فایده بهتر برای پرداخت کنندگان مانند شرکت های بیمه و ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی که سازندگان آن ادعا می کنند می توانند خدماتی ارائه دهند.)

مطالعه اخیر توسط صندوق Healthtech راک هلث و دانشگاه جانز هاپکینز میزان این مشکل را نشان داد. محققان کارآزمایی‌های بالینی مرتبط، پرونده‌های ادعاهای نظارتی و نتایج فهرست شده توسط 224 شرکت مراقبت‌های بهداشتی را بررسی کردند. با کمال تعجب، تنها 20 درصد به آستانه ای دست یافتند که برای راه حل های کاملاً آزمایش شده قابل قبول در نظر گرفته می شد. این وضعیت، مانعی در پذیرش نوآوری های جدید در مراقبت های بهداشتی است.

بیشتر بخوانید : فردابانک ، نئوبانک هوشمند

در سال 2023، شاهد بررسی دقیق شواهد مورد نیاز فناوری‌های سلامت دیجیتال و نحوه تولید آن‌ها خواهیم بود. این امر توسط تنظیم‌کننده‌ها و پرداخت‌کنندگانی هدایت می‌شود که به وضوح در مورد شواهد بازپرداخت نیاز دارند. این در حال حاضر در بریتانیا، ایالات متحده و آلمان اتفاق می افتد. با ایجاد اجماع بین نهادهای پیشرو و کارشناسان، کشورهای دیگر نیز از این روند پیروی خواهند کرد.

به طور سنتی، داروها و دستگاه‌های پزشکی جدید توسط کارآزمایی‌های کنترل تصادفی‌شده دقیق آزمایش و تأیید می‌شوند. با این حال، این روش همیشه برای دستگاه‌های سلامت دیجیتالی که چرخه‌های تکرار سریع‌تر و بهبود مداوم دارند، مناسب نیست. در سال 2023، در عوض شاهد افزایش پذیرش روش‌های مختلف تولید شواهد لازم، از آزمایش‌های شبیه‌سازی بالینی با استفاده از داده‌های ساختگی بیمار تا استفاده از شواهد دنیای واقعی تولید شده در بیمارستان‌ها و مراکز پزشکی خواهیم بود.

به عنوان مثال، در سال 2021، شرکت داروسازی Roche از یک شبیه‌سازی، برای آزمایش ابزار جدیدی استفاده کرد که جستجوی آزمایش‌های بالینی مناسب را برای بیماران سرطانی خودکار می‌کرد، فرآیندی که به‌طور سنتی شامل پزشکان در جستجوی دقیق پایگاه‌های اطلاعاتی متعدد می‌شد. این شبیه‌سازی شامل تولید به اصطلاح داده‌های مصنوعی بیمار میشد، داده‌های ساختگی است که بر اساس داده‌های بیمار واقعی، اما با نام‌ها، تاریخ‌ها، تاریخچه بالینی، دارو و نتایج بیمار تغییر یافته است، از راه دور و در زمان‌های مختلف انجام شد، در حالی که خود ابزار جستجوی کارآزمایی بالینی همچنان تکرار می‌شد.

چنین شبیه‌سازی‌های بالینی تعدادی مزیت را ارائه می‌کنند: آنها می‌توانند به سرعت سناریوهای مراقبت‌های بهداشتی در دنیای واقعی را تکرار کنند و از راه دور در مکان‌های مختلف با هزینه کم انجام شوند، به‌علاوه، امکان گنجاندن موارد بیمار پرخطر را فراهم می‌کنند که معمولاً در کارآزمایی‌های استاندارد حذف می‌شوند. در حالی که مسائل مربوط به حریم خصوصی داده ها را به حداقل می رساند. این ویژگی ها به همین دلیل است که در سال 2023، ما شاهد شبیه سازی بالینی و داده های مصنوعی خواهیم بود که به طور فزاینده ای به استاندارد طلایی جدید در آزمایش ابزارهای جدید سلامت دیجیتال تبدیل می شوند.


تنظیم‌کننده‌ها همچنین به سمت پذیرش این روش‌های جدید به عنوان اعتبار سنجی حرکت می‌کنند و از رویکرد عمل‌گرایانه‌تر برای تولید شواهد حمایت می‌کنند. اخیراً، مؤسسه ملی بهداشت و مراقبت (NICE) برنامه ارزیابی ارزش اولیه برای ابزارهای دیجیتال را راه‌اندازی کرده است، برنامه‌ای که به انتخاب فناوری‌های امیدوارکننده کمک می‌کند و ارزیابی سریع اثربخشی و تأثیر بالینی آنها را قبل از شروع آزمایش‌های قوی‌تر انجام می‌دهد. در سال 2023، آزمایش‌هایی برای اپلیکیشن‌های دیجیتالی برای بررسی اضطراب و افسردگی در کودکان انجام می‌شود و امید می‌رود این برنامه برای تشخیص زودهنگام سرطان، سلامت روان بزرگسالان و بیماری‌های قلبی عروقی نیز اجرا شود.

در آینده ای نزدیک، برنامه هایی از این قبیل به این معنی است که پزشکان قادر خواهند بود هر ادعای جسورانه ای که توسط شرکت های سلامت دیجیتال در مورد محصولشان مطرح می شود، به درستی ارزیابی کنند. هنگامی که این مشکل را برطرف کردیم، طیف بهتری از فناوری‌های سلامت دیجیتال را خواهیم دید که واقعاً می‌توانند برای مراقبت از بیمار مفید باشند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha