یکشنبه ۲۵ دی ۱۴۰۱ - ۱۵:۲۹
کد خبر: 350404

غافلگیری‌ها در موج سرمای اخیر ادامه دارد. آخرین بار که کشور دچار اینگونه موج سرمایی شد زمستان سال 86 بود که برف و باران ایران را زمین‌گیر کرد.

غافلگیری دوباره پس از آن زمستان سخت

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه آرمان امروز، در آن سال و طبق گفته پرویز رضازاده، مدیرکل وقت پیش بینی سازمان هواشناسی، سردترین زمستان تهران رقم خورد و هوای 15 درجه زیر صفر را پایتخت تجربه کرد که رکورد سرمای هوای تهران در 42 سال گذشته را شکست. حالا نیز این رکورد دمای 23.6 درجه زیر صفر در شهرستان فریمان، رکورد سال 86 را شکست.

اما با نگاهی به این تاریخ‌ها، شاهد هستیم که هر دو یا چند دهه یک موج سرمای شدید کشور را فرا می‌گیرد. اما با وجود آنکه سرمای چند روز پیش کشور قابل پیش بینی بود و مسئولان مدعی بودند که آمادگی کامل برای مواجهه با موج سرما و بارش های برف و بارانی که هواشناسی در مورد آن هشدار داده بود را دارند، حوادث 72 ساعت گذشته حکایت از آن داشت که مدیران ارشد کشور باز هم در برابر این رخدادهای طبیعی غافلگیر شدند.

بارش برف و کاهش دمای هوا تا 24 درجه زیر صفر در برخی نقاط کشور باعث شد تا بسیاری از فعالیت های روزمره شهروندان در کشور مختل شود. یخ زدن قطار تهران - مشهد که منجر به بحرانی برای چند صد مسافر و کارکنان این قطار شد و می رفت تا فاجعه ای انسانی را رقم بزند، از جمله بارزترین نشانه ها در مورد غافلگیری مسئولان و دولتمردان بود.

گاز بی گاز!

اما شاید بارزترین مصداق غافلگیری مدیران کشور در برابر سرمای تعطیلی دو روزه ادارات و مدارس و دانشگاه‌ها، به خاطر کمبود گاز باشد. در حالی‌که ایران دارای دومین ذخایر گاز دنیاست، به خاطر یک بارش چند روزه به چنان بن بستی در مورد تامین گاز مواجه شد که مجبور گردید دو روز کشور را عملا تعطیل کند! ضمن آنکه بسیاری از راه‌های بین شهری کشور نیز به خاطر غافلگیری مسئولان بسته بودند. هر چند که ناگفته نماند، رکورد مصرف گاز به‌دلیل سرما در تهران و چندین استان کشور شکسته شده است.

افزایش سرما، اوج مصرف و در عین حال کاهش فشار گاز را رقم می‌زند که در نهایت می‌تواند منجر به افت فشار یا قطعی گاز شود. اتفاقی که در استان مازندران در حال وقوع است. مدیرعامل شرکت گاز مازندران گفته است: «احتمال قطع گاز مشترکان خانگی در صورت تداوم افزایشی مصرف گاز در شهرستان‌های بهشهر، گلوگاه، بابل و آمل وجود دارد.

فشار ورودی گاز استان از هزار پوند به 140 پوند رسیده است، یعنی شاهد کاهش 8 تا 9 برابری فشار ورودی گاز در استان هستیم. در این سرما، متوسط مصرف گاز خانگی استان از 33 تا 35 میلیون متر مکعب به 40 میلیون متر مکعب رسیده و خطر اُفت و قطعی گاز خانگی را چند برابر بیشتر کرده است. برای جلوگیر از قطع احتمالی گاز مشترکان خانگی در سه روز آینده گاز مصرفی جایگاه‌های سی‌ان‌جی بخش ادارات و واحدهای سورتینگ قطع شده است.» سرما در خراسان شمالی استخوان‌سوز است و به همان اندازه که دما بالا می‌رود، فشار گاز پایین می‌آید.»

برف و باران در راههای 10 استان کشور

در چنین شرایطی حدود یک هفته است که هوای کشورمان تحت تأثیر هوای سرد سیبری قرار گرفته زندگی مردم را با اختلال مواجه کرده است.در سال‌های گذشته هم موج سرمای شدید از روسیه به کشورمان وارد شده بود و مناطق شمال و شمال شرقی کشور را تحت تأثیر قرار داده بود. اما به گفته کارشناسان سازمان هواشناسی دمای منفی 29 درجه در چند دهه گذشته، بی سابقه بوده است.

مدیرکل راه آهن خراسان رضوی در توضیح علت توقف قطارها گفته که به دلیل نقص فنی سیستم ترمز ایمنی، بوده است! او همچنین گفته که برودت هوا باعث شده یکی از قطارها در تربت حیدریه دچار نقص فنی سیستم ترمز شود و به همین دلیل از ادامه حرکت قطار جلوگیری شده است. تعدادی از مسافران با اتوبوس به مشهد بازگشته اند و تعدادی دیگر از آنان در نمازخانه ایستگاه مستقر شده و پس از تعمیر سیستم ترمز قطار، به مشهد بازگشته اند.

باز هم توجیه !

این غافلگیری‌ها در برابر موجی از انتقادهای مطرح شده در مورد بی برنامگی مسئولان برای مواجهه با سرما و بارش‌های اخیر باعث شد تا تعدادی از مسئولان در واکنش‌هایی درصدد توجیه کم کاری خود و سایر مدیران باشند. دبیرکل جمعیت هلال احمر یکی از همین مسئولان است که با ذکر اینکه مدیریت بحران در سرما، متفاوت از مدیریت بحران در سیل و زلزله است، گفت: «نباید با همان نگاه منطبق با امدادرسانی در سیل و زلزله به بحران سرما هم نگاه کنیم. سیل و زلزله ویران می‌کنند، اما سرما این ویژگی را ندارد و خانه و زندگی مردم ویران نمی‌شود. طبیعی است که در این شرایط نحوه امدادرسانی و توزیع اقلام هم متفاوت خواهد بود.»

یعقوب سلیمانی با بیان اینکه در توزیع اقلام امدادی باید به نیازها، ضرورت ها و واقعیات توجه شود، گفت: «حالا ممکن است که برخی از افراد به هر دلیل درخواست‌هایی را از هلال احمر مطرح کنند، اما من گفته‌ام که باید به نیازها توجه شود و مطابق با وضعیت موجود و نیازها امدادرسانی انجام شود.»

همچنین حامد یزدی مهر، مدیرکل مدیریت بحران استان تهران نیز با اشاره به آغاز فعالیت سامانه بارشی برف در این استان گفت: «اخطارهای لازم برای انجام اقدامات پیشگیرانه برای عبور و مرور ایمن به دستگاه های اجرایی صادر شده و در این زمینه قصوری پذیرفتنی نیست. با پیش‌بینی‌های انجام شده غافلگیری دستگاه‌های اجرایی قابل توجیه نیست، طبق هشدار صادر شده از سوی مدیریت بحران به دستگاه‌های اجرایی و خدمات‌رسان از همه شهرداران، بخشداران و فرمانداران می‌خواهیم تمهیدات لازم را بیاندیشند.»

ماجرای ورود غول سرمای سیبری

صادق ضیاییان، رئیس مرکز پیش بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا در مورد اینکه گفته می‌شود طی روزهای آینده ابر سامانه بارشی سیبری یا همان غول سیبری وارد کشور می‌شود، گفت: این بحث‌ها و اصطلاحات علمی نیست و ما چنین موضوعی را تأیید نمی‌کنیم. ولی به طور کلی میزان بارش‌ها چه از نوع باران و چه برف با توجه به ورود سامانه‌های بارشی مختلف افزایش یافته است. »

اخیر را با دمای 11.2- درجه سلسیوس تجربه کرد که سومین یخبندان شدید این شهر در حدود 60 سال اخیر به شمار می‌رود. دیروز زابل در شمال سیستان و بلوچستان سردترین روز خود در 15 سال اخیر را با دمای 11.2- درجه سلسیوس تجربه کرد که سومین یخبندان شدید این شهر در حدود 60 سال اخیر به شمار می‌رود. پیش از این سردترین دمایی که ایستگاه هواشناسی زابل ثبت کرده به سال 1350 بر می‌شود که دماسنج این ایستگاه تا 12- درجه سلسیوس پایین رفت.

رئیس مرکز پیش بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا گفت: به طور کلی در حدود 60 سال اخیر تنها سه بار کمینه دمای هوا در زابل سردتر از 11- درجه سلسیوس شده است که به ترتیب در سال‌های 1350 با دمای 12-، 1386 با دمای 11.9- و سال 1401 با دمای 11.2- درجه سلسیوس سردترین دماهای این شهر از زمان تأسیس ایستگاه هواشناسی تا کنون است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha