دوشنبه ۲۶ دی ۱۴۰۱ - ۱۶:۰۰
کد خبر: 350480

یک متخصص گوش و حلق و بینی گفت: اگر پولیپ ها کنترل و درمان نشوند، رابطه نزدیکی با آلرژی، حساسیت های دارویی و آسم دارند.

چرا باید پولیپ بینی را درمان کنیم؟

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر، مسعود حسن پور، در گفتگو با رادیو سلامت، افزود: پولیپ ها، کویته های استخوانی حاوی هوا در اطراف بینی وجود دارند و کارشان تهویه هواست؛ اگر در داخل سینوس‌ها که باید هوا پر باشد، از رطوبت، ترشح و…، پُر شود در واقع ما واژه سینوزیت را به کار می بریم که به مفهوم التهاب سینوس هاست، که سینوزیت‌ها به سه دسته تقسیم می‌شوند حاد که در عرض چهار هفته نمود پیدا می‌کند، سینوزیت‌های تحت حاد که چهار هفته تا سه ماه است و بالای سه ماه را سینوزیت‌های مزمن می‌نامیم.

وی با بیان اینکه پولیپ بیماری است که در رده سینوزیت‌های مزمن طبقه بندی می‌شود، ادامه داد: پولیپ ها بافت‌های ژله ای، خوشه انگوری یا توده‌ای هستند که معمولاً بدون حس هستند و خون رسانی قوی ندارند. این پولیپ ها، توده‌هایی هستند که داخل حفره بینی و داخل سینوس‌ها را پُر می‌کنند و رشدی هستند که از پوشش مخاطی پوشاننده دیواره سینوس‌ها به وجود می آیند که عمدتاً دو علت مهم دارد یکی عفونت‌ها و دیگری آلرژی‌ها.

این متخصص گوش و حلق و بینی در خصوص علائم پولیپ بیان کرد: علائم آن، همان علائم سینوزیت مزمن است؛ یعنی طیف بسیاری از علائم را داراست که عمده علائم آن شامل گرفتگی بینی، ترشحات پشت حلق و گاهاً اگر پولیپ وسیع باشد احساس درد و فشار هم در ناحیه سینوس‌ها وجود دارد، و به خاطر گرفتگی بینی هم بیمار ممکن است دچار اختلالات بویایی شود.

وی با تاکید بر اینکه پولیپ باید درمان شود، گفت: چون پولیپ ها کنترل و درمان نشوند. رابطه نزدیکی با آلرژی، حساسیت‌های دارویی مثل آسپرین وآسم دارند و لذا عدم درمان و کنترل پولیپ می‌تواند بیماری‌های ریوی مثل آسم را به وجود بیاورد. درمان‌های پولیپ بستگی به میزان و شدت دارد و اگر خفیف باشد با دارو درمان می‌شود در غیر این صورت عمل باید شوند.

حسن پور در پاسخ به این پرسش که آیا پولیپ ها در صورت عدم درمان می‌توانند روی شنوایی تأثیر بگذارند، افزود: پولیپ وقتی وسیع می‌شود میاد پشت بینی دهانه لوله عملکردی بینی و گوش که ارتباط دارند را می‌گیرد. در مواقعی که پولیپ وسیع است و رشد می‌کند آن دهانه بسته می‌شود و کار دهانه مختل می‌شود و در پرده گوش تبادل هوا مناسبی برقرار نمی‌شود و احساس گرفتگی گوش می‌کنیم؛ پس می‌توان بگوییم بله ارتباط دارد.

وی در خصوص فصل سرما و محافظت از صورت (پیشانی و بینی) اظهار داشت: استفاده از هدبند برای کاور کردن پیشانی، خیلی مؤثر و کاملاً علمی است؛ زیرا هوای سرد مخاط را غلیظ‌تر می‌کند و باعث تحریک سینوس‌ها می‌شود و لذا درد و فشار ایجاد می‌کند و کاور کردن و پوشاندن کاملاً علمی است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha