شنبه ۱ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۵
کد خبر: 350618

امکان ندارد با فردی که می‌خواهد وزن کم کند، صحبت کنید و نگوید من فقط دوست دارم یک ناحیه مشخص از بدنم (برای مثال شکم، پهلو، باسن، بازو و...) لاغر شود.اما آیا این گونه لاغری ها که به اصطلاح لاغری موضعی نام می‌گیرند، امکان‌پذیر است؟

لاغری موضعی رویا یا واقعیت؟

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه خراسان ،فرایندکاهش وزن کاملاً ساده است و ریشه در قوانین ترمودینامیک دارد. در حقیقت شما برای کاهش وزن، باید کالری بیشتری نسبت به میزان دریافتی خود بسوزانید. برای این کار دو روش وجود دارد؛ شما باید میزان کالری دریافتی خود را کاهش دهید یا میزان کالری سوزاندن خود را بالا ببرید. برای کاهش کالری دریافتی باید میزان غذای ناسالم خود را کم کنید( رژیم غذایی بگیرید) و برای سوزاندن بیشتر کالری باید ورزش کنید. در حقیقت این موثرترین روش کاهش وزن است.


پای هورمون‌ها در میان است


این که شما واقعاً این وزن را از دست می‌دهید چندان هم ساده نیست چون جایی که بدن ما چربی را ذخیره می‌کند توسط هورمون های ما کنترل می شود.بدن ما بیشتر تمایل به ذخیره چربی اضافه در شکم، ران ها و باسن دارد. در مردان، این ذخیره چربی معمولاً به شکل «سیب» است و چربی در اطراف قسمت میانی بدن متمرکز می‌شود.

در زنان، این ذخیره چربی به طور معمول به شکل گلابی است، یعنی چربی در اطراف باسن ذخیره می‌شود.اما این یک روند همیشگی نیست زیرا هورمون ها از فردی به فرد دیگر متفاوت است و می‌تواند بر جایی که چربی ذخیره می‌کنید، تأثیر بگذارد. ژنتیک، رژیم غذایی و حتی سطح ورزش همگی از دیگر عوامل هستند.


نمی‌توانیم انتخاب کنیم


اما همان طور که نمی‌توانیم انتخاب کنیم که بدن‌مان چربی را کجا ذخیره می‌کند، نمی‌توانیم انتخاب کنیم که از کجا چربی را از دست بدهیم. وقتی وزن کم می‌کنیم، شاهد کاهش چربی در مناطقی هستیم که چربی بیشتری وجود دارد. کاهش وزن بیشتر در قسمت بالاتنه، پاها و سپس بازوهاست. این الگوی کاهش وزن با توجه به جنسیت، ژنتیک و سن متغیر است.


ورزش یک راه حل موثر؟


با این حال، برخی پزشکان امیدوارند که با ورزش کردن و فعالیت یک گروه عضلانی خاص، بتوانید کاهش چربی در آن ناحیه را افزایش دهید. به عنوان مثال، بسیاری از افراد به این امید که از شر چربی شکم خلاص شوند، دراز و نشست انجام می‌دهند. جالب است که برخی شواهد، کاهش چربی موضعی از طریق ورزش را تایید می‌کنند. تحقیقات در دهه 1960 نشان می دهد که کاهش چربی ناشی از ورزش در مناطقی که فعالیت ورزشی داشتند، در واقع بیشتر بود. یک مطالعه در سال 2021 نشان داده است افرادی که تمرینات مقاومتی انجام می‌دهند، بعد از 12 هفته ورزش کاهش چربی در ناحیه شکم داشتند.


اما در تازه ترین تحقیقات و در یک متاآنالیز منتشر شده در اوایل امسال دانشمندان به این نتیجه رسیدند که تمرین عضلات و ورزش هیچ اثری برکاهش چربی موضعی ندارد. این تازه ترین نتیجه گیری دانشمندان تا امروز است که نشان داده بر خلاف تصورات بیشتر افراد، ورزش تاثیر چندانی بر کاهش چربی موضعی ندارد و ژنتیک و جنسیت در اولویت بالاتری است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha