یکی از مسائلی که معمولا باعث میشود افراد از دندانپزشکی ها فراری باشند، وجود درد و استرس بسیار زیاد است. وجود استرس میتواند دلایل مختلفی داشته باشد. اما در هر صورت این دلایل هر چیزی هم که باشند بعضا باید آن ها را حل کرد. در این مقاله به صورت ریشه ای به موضوع ترس از دندانپزشکی میپردازیم. در ابتدا در مورد علت هایی که باعث استرس میشوند خواهید خواند.

چطور با ترس از دندانپزشکی برای همیشه خداحافظی کنیم؟

سپس راه کارهای مقابله با این استرس ها نیز در اختیار شما قرار گرفته است. به طور کل تمام این موارد به صورت مستقیم با مسئله ای به نام روان دندانپزشکی ارتباط دارد که برای اولین بار توسط دکتر ثمین حاتمی ( موسس کلینیک ثمین دنتال تهرانپارس ) مطرح شد.

چطور با ترس از دندانپزشکی برای همیشه خداحافظی کنیم؟

ترس از دندانپزشکی و علت های آن

ترس از دندانپزشکی همانطور که گفته شد دلایل متعددی دارد که در ادامه به صورت مجزا هر کدام را توضیح خواهیم داد.

درد، مهم ترین علت ترس از دندانپزشکی

اصلی ترین علت فراری بودن از درمان های دندانی، درد است. تجربه دندانپزشکی با درد در گذشته و یا شنیدن دردناک بودن درمان های دندانی باعث میشود تا افراد نسبت به این موضوع حساس شوند. به همین دلیل است که باید در انتخاب دندانپزشک در سنین پایین و یا در جلسات ابتدایی دندانپزشکی دقت کرد. چراکه بعضا یک خاطره بد میتواند باعث سویه گیری غلط نسبت به یک موضوع شود.

خجالت کشیدن

بسیاری از افراد از اینکه یک فرد به صورت مستقیم به دهان آنها نگاه کند، دچار خجالت زدگی میشوند. این افراد معمولا دهان را یک نقطه خصوصی از بدن به حساب می آورند. بنابراین نسبت به پزشک معالج نیز همین واکنش را نشان میدهند.

احساس استرس از عدم کنترل

یکی از مسائلی که باعث میشود افراد استرس را در سطح بالای خود احساس کنند، عدم کنترل است. خوابیدن روی یونیت دندانپزشکی و اینکه فرد نمیداند تا چند دقیقه دیگر چه اتفاقی قرار است برای او رخ دهد، میتواند باعث ایجاد استرس شود.

خاطره و تجربه دردناک

گاهی یک فرد میتواند تاثیری مستقیم نسبت به رفتار ما نسبت به یک موضوع بگذارد. این در مورد دندانپزشکی نیز صادق است. رفتار غلط یک دندانپزشک بی حوصله، عدم رعایت ظرافت کاری و بی توجه به درد کشیدن بیمار میتواند خاطرات بدی را برای بیمار به وجود آورد و روی رفتار او نسبت به درمان های دندانپزشکی تاثیر منفی داشته باشد.

علائم ترس از دندانپزشکی

اکثر علائمی که افراد در مقابله با ترس از دندانپزشکی از خود نشان میدهند مشترک است. ممکن است علائم دیگری نیز وجود داشته باشد که در این لیست نباشد ولی همچنان نشانگر استرس دندانپزشکی باشند.

  • بی خوابی از شب قبل؛
  • احساس ترس و عصبی تر شدن با قرار گرفتن در اتاق معاینه و خوابیدن روی تخت دندانپزشکی؛
  • ایجاد احساس ترس و استرس با دیدن روپوش سفید دکتر؛
  • ایجاد استرس با دیدن آمپول بی حسی؛
  • ایجاد استرس با دیدن مته دندانپزشکی؛
  • احساس تنگی نفس.

چطور با ترس از دندانپزشکی برای همیشه خداحافظی کنیم؟

راهکارهای مقابله با ترس دندانپزشکی

در این بخش میخواهیم به ارائه راهکار های عملی برای مقابله با این ترس و استرس بپردازیم.

  1. در انتخاب دندانپزشک دقت کنید

شاید بزرگترین دلیل ترس از دنداپزشکی، تجربه تلخی باشد که یک پزشک در ذهن شما کاشته است. بنابراین اولین قدم برای حل این مشکل، انتخاب یک پزشک مناسب با معیارهای اخلاقی و رفتاری در کنار داشتن مهارت کافی است.

  1. با استرس و ترستان کلنجار نروید

تحقیقات بسیاری نشان داده اند که هر چقدر تلاش کنید استرس ها و ترسهایتان را کنترل کنید، آنها بیشتر و بزرگتر میشوند. ذهن ما توانایی حذف کردن یک خاطره منفی را ندارد. در واقع رعملکرد ذهن به شکل جمع کردن است تا منها کردن! این یعنی هر چقدر که تلاش کنید استرس را کاهش دهید و به خودتان بگویید « من امروز درد نمیکشم » اضطراب شما از درد کشیدن احتمالی بیشتر میشود. کاری که باید انجام دهید تمرکز روی نقاط مثبت و تمرکز روی چیزهایی است که باعث میشوند اضطراب شما کم شود.

  1. پیشگیری بهتر از درمان

همیشه این جمله کلیشه ای « پیشگیری بهتر از درمان است » در گوش ما خوانده شده. اما این چه معنی میدهد؟ چرا باید کاری را انجام دهید که بعدها برای شما هم هزینه بتراشد و هم باعث ایجاد درد و یا استرس در شما بشود؟ سعی کنید مسواک زدن، استفاده از دهان شویه و نخ دندان را در برنامه روزانه خود تبدیل به یک عادت کنید.

  1. موضوع ترس را دندانپزشک در میان بگذارید

این کار میتواند تاثیر بسیار زیادی روی نوع عملکرد دندانپزشک بگذارد. فراموش نکنید که دندانپزشک نیز یک انسان است و ممکن است در زندگی خارج از کارش، دچار استرس و تنش شده باشد. شاید خود او هم از این موضوع خبردار نباشد ولی در نهایت روی عملکرد و حتی صبر و تحمل او در کار تاثیر مستقیم میگذارد. از طرفی گفتن استرس و ترس به پزشک او را به فکر انتخاب روش هایی می اندازد که کمتر باعث ایجاد استرس شوند.

  1. انتخاب زمان مناسب

به این موضوع که چه زمان هایی معمولا استرس کمتری دارید فکر کنید. بعضی از افراد با صبح رفتن به دندانپزشکی مشکل دارند. همین موضوع شاید به ظاهر بی اهمیت میتواند باعث ایجاد استرس در شما بشود.

  1. خواب و خوراک و تاثیر مستقیم آنها روی ترس از دندانپزشکی

همانطور که میدانید در صورتی که خواب شما خوب نبوده باشد در معرض استرس قرار خواهید گرفت. دقیقا مثل دانش آموزی که شب قبل از امتحان خوب نخوابیده باشد و احتمالا فردا در جلسه امتحان مجبور به تحمل استرس است.

از طرفی خوراکی ها و نوشیدنی ها نیز میتوانند تاثیر مستقیم روی رفتار بدن بگذارند. در صورتی که با شکم خالی به دندانپزشکی مراجعه کنید، بعد از دریافت آمپول بی حسی به احتمال قوی دچار ضعف و افت فشار خون خواهید شد.

فراموش نکنید که بعد از درمان تا دو ساعت نباید چیزی بخورید. پس از قبل به فکر این موضوع باشید.

  1. مصرف مسکن قبل از جلسه دندنپزشکی

شما میتوانید با مشورت با پزشک معالجتان داروهایی قبل از مراجعه به دندانپزشکی استفاده کنید که این دارو ها باعث کاهش استرس شوند.

منبع : samindental.com

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha