وسواس یکی از اختلالات روانی است که امروزه افراد مختلفی با آن سروکار دارند و سلامت روان اشخاص را دچار مشکل می­کند. این بیماری ممکن است با حالت‌های مختلفی خود را نشان دهد و جوانب گوناگون زندگی انسان را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد. در گذشته برای مشکل وسواس فقط علائم خاص رفتاری مثل شستشوی مکرر در نظر گرفته می‌شد؛ اما امروزه متخصصان و روان‌شناسان به این نتیجه رسیده‌اند که اختلال وسواس فکری بسیار رایج­تر است و می‌تواند زندگی انسان را فلج کند. اما درمان وسواس بدون دارو با نوروفیدبک، مشکلی برای بیمار نخواهد داشت و تأثیر آن نسبت به دارودرمانی بسیار بیشتر است.

درمان وسواس بدون دارو در کمترین زمان

اختلالات اضطرابی

این اختلال اضطرابی زمینه‌ساز انواع افکار مثل کنترل مداوم قفل دربها یا افکار مزاحم وحشتناک می‌شود و در رفتار عادی افراد تأثیر می‌گذارد. وجود این اختلال سبب ایجاد انواع فعالیت‌های مستمر می‌شود که غیرارادی هستند و بیمار توانایی کنترل آن‌ها را ندارد.

در صورتی‌که نتوان بر مشکل وسواس غلبه کرد، این موضوع سبب ایجاد اختلال وسواس اجباری یا OCD خواهد شد. دلیل وجود وسواس می‌تواند شرایط محیطی یا ویژگی‌های ژنتیکی افراد باشد. امروزه برای درمان این مشکل روش‌های مختلفی مانند درمان وسواس بدون دارو به وجود آمده است که هرکدام عوارض خاصی دارند.

مهم‌ترین علائم اختلال وسواس

اختلال وسواس ناراحتی‌های زیاد و درگیری‌های فراوانی برای فرد ایجاد می‌کند که برخی فکری و برخی دیگر عملی هستند. ممکن است در اطراف خودتان افرادی را دیده باشید که بهطور مداوم از کثیف بودن دست‌هایش صحبت می‌کنند و در طول روز بیش از ۳۰ بار دست‌های خود را می‌شوید که در صورت عدم انجام این کار دچار رنجش ذهنی خواهد شد.

برخی افراد نیز نسبت به افکار مزاحم وسواس دارند و بهطور مثال دچار شک و تردید نسبت به رفتارهای خود، احساس بدبختی، نظم افراطی، تکرار مداوم افکار خاص و... هستند. بهطور قطعی استفاده از دارو برای رفع این مشکلات نه ‌تنها تأثیری نخواهد داشت بلکه می‌تواند عوارض جانبی زیادی به بار آورد. استفاده از درمان وسواس بدون دارو با نوروفیدبک تأثیر فوق‌العاده زیادی در رفع مشکل وسواس فکری و ذهنی دارد.

درمان وسواس بدون دارو در کمترین زمان

درمان وسواس بدون دارو

در گذشته اکثر اوقات مشکل وسواس، درمان نمی‌شد؛ اما با گذشت زمان برخی از روش‌های روان‌درمانی و دارو برای درمان این اختلال به کار گرفته شد که تاثیر کوتاه مدت داشتند. این روش‌ها دشواری‌های خاصی داشتند و مراجع پس از گذشت مدتی از روند درمان، نسبت به ادامه آن بی‌میل می‌شد.

اما بهدلیل مشکلاتی که وجود وسواس در زندگی انسان ایجاد می‌کرد، باید به‌ سرعت تحت درمان قرار می‌گرفت. تکرار رفتارهای خاص به‌صورت مداوم نه‌ تنها در زندگی شخص بلکه در زندگی اطرافیان بیمار نیز مشکلات خاص ایجاد می‌کند.

همچنین در ادامه وجود این اختلال، افراد از نظر اجتماعی و عاطفی نیز دچار مشکلات دیگری می‌شوند. درمان وسواس بدون دارو از پیشرفته‌ترین روش‌هایی است که در کشورهای مختلف دنیا استفاده می‌شود و این پروتکل درمانی مزیت‌های زیادی دارد که در مقایسه با دارودرمانی یا روان‌درمانی نقش زیادی در بهبود و درمان وسواس فکری بدون دارو دارد. از جدیدترین روش‌های برطرف‌کردن این مشکل می‌توان به درمان وسواس با نوروفیدبک اشاره کرد که در برخی از مراکز روانشناسی کشور انجام می‌شود.

درمان وسواس بدون دارو در کمترین زمان

درمان وسواس با نوروفیدبک

دستگاه نوروفیدبک از طریق نصب الکترود بر قسمت‌های مختلف مغز می‌تواند به‌صورت مداوم امواج الکتریکی مغز بیمار را ثبت کند و این بازخوردها به‌صورت یک تصویر یا صدا ضبط شوند. نوروفیدبک می‌تواند در الگوهای یادگیری مغز تأثیر بگذارد و از این طریق میزان رشد مغز را افزایش دهد. این درمان، همچون درمان وسواس بدون دارو، عوارضی برای بیمار ندارد و به همین دلیل می‌توان گفت نقش آن در رفع اختلالات وسواس بسیار مهم است.

متخصصان به این نتیجه رسیدهاند که در درمان وسواس با نوروفیدبک الگوهای فکری جدیدی برای فرد ایجاد می‌شود و شیوه درست رفتار به او آموزش داده میشود. تأثیر درمان نوروفیدبک بر بیماری وسواس در تمام سنین کاربردی است و می‌تواند رفتارهای آزاردهنده فرد را در جهت مثبت اصلاح کند. مرکز روانشناسی و لورتا نورفیدبک در شیراز از بهترین و پیشرفته‌ترین دستگاه‌ها برای رفع اختلالات وسواسی استفاده می‌کند.

روند درمان وسواس با نوروفیدبک

نوروفیدبک به‌عنوان درمان قطعی وسواس بدون دارو شناخته می‌شود و از ابزارهای نوروساینس است که می‌تواند در درمان اختلالات مختلف استفاده شود. انجام درمان از طریق نوروفیدبک پایدار است و برای طولانی‌مدت می‌تواند الگوهای ذهنی فرد را تحت‌تأثیر قرار دهد. در فرایند درمان تعدادی سنسور در قسمت‌های مختلف سر نصب می‌شود تا واکنش‌های بیمار ثبت شوند و امواج الکتریکی بهطور دقیق بررسی شوند.

سپس از طریق این امواج می‌توان به منشأ مشکل فرد پی برد و بیمار نیز می‌تواند تغییر فعالیت مغز خود را به وضوح احساس کند تا برای رفع مشکل خود شرایط را کنترل کند. درمان وسواس بدون دارو با دکتر بیات در شهر شیراز یکی از بهترین روش‌ها برای رفع مشکل وسواس است.

درمان وسواس بدون دارو در کمترین زمان

نتیجه‌گیری

سلامت روانی افراد در دوره‌های مختلف زندگی ممکن است دچار اختلالات خاصی مثل وسواس شود که تحمل آن سخت و ناراحت‌کننده است. بعضی روش‌های درمانی برای کاهش اثرات مخرب بیماری‌هایی مثل وسواس می‌تواند بسیار کاربردی باشد. نوروفیدبک از جدیدترین روش‌های درمانی است که برای درمان وسواس بدون دارو استفاده می‌شود. البته برای تأثیرگذاری بیشتر انجام این درمان باید به مراکز معتبر مراجعه کنید.

منبع: https://bayatco.ir/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha