رئیس سازمان نظام پزشکی گفت: در کنترل بیماری سل، وبا و مالاریا موفق به ریشه کنی شدیم.

کمک 3.5 میلیاردی اعضای نظام پزشکی به زلزله زدگان خوی

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایلنا، محمد رئیس زاده در یک نشست خبری به مناسبت سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، با اشاره به وقوع زلزله در خوی گفت: در این زمینه ما سعی کردیم از روزهای نخست کنار مردم باشیم. بر اساس آخرین آمار به لحاظ نقدی بیش از ۳.۵ میلیارد تومان کمک اعضای سازمان بود که هم به مردم اهدا شد و هم بیش از ۵۰۰ بخاری و ۷۰۰ تخته پتو در اختیار آنها قرار گرفت.

وی ادامه داد: دو کمپ در آنجا تشکیل شد تا هم برای اسکان اعضای آسیب دیده و هم برای خدمت رسانی باشد و انصافا دوستان پزشک شبانه روزی در کنار سایر دستگاه‌ها در خوی فعال هستند و توصیه ما هم این است که این مشکل به شکل منطقه‌ای مدیریت شود به همین دلیل بنده علی رغم میل باطنی در منطقه حضور نیافتم که زحمتی ایجاد نشود. در زمینه دارو و تجهیزات کمبودهایی وجود داشت که خدا را شکر با همکاری هلال احمر، وزارت بهداشت و نیروهای مسلح این کمبودها نیز برطرف شد.

رئیس سازمان نظام پزشکی با بیان این که ممکن است گاهی اوقات سازمان نظام پرشکی به موضوعاتی مانند کم کاری متهم شود، گفت: اما باید در سیر زمان این موضوعات بررسی شوند که مشخص شود ما در طول ۴۳ سال گذشته چه کرده‌ایم. شاخص طول عمر ما پس از پیروزی انقلاب از ۵۵ سال به ۷۷ سال رسید که اکنون حتی از میانگین جهانی هم بالاتر است. قبل از انقلاب شاخص ما از میانگین جهانی پایین‌تر بود، در سال ۶۷ به آمار جهانی رسیدیم و از دهه ۷۰ به بعد حتی طول عمر در ایران از میانگین جهانی فراتر رفت‌. در بحث مراقبت اولیه سلامت و گسترش نظام شبکه، ما جزو الگوهایی موفق در دنیا هستیم.

رییس‌زاده خاطرنشان کرد: ۳۵ هزار بهورز را در بیش از ۱۹ هزار روستا مستقر داریم که مراقبت اولیه انجام می‌دهند که این عدد قبل از انقلاب ۲۵۰۰ نفر بوده است. این الگوی کشور ما به عنوان الگوی موفق حتی در کشورهای دیگر دنیا تدریس می‌شود.

وی با اشاره به کنترل بیماری ها گفت: در کنترل بیماری سل، وبا و مالاریا موفق به ریشه کنی شدیم درحالی که هنوز کشوری مانند نیجریه مرگ و میر بسیار بالایی از نظر مالاریا دارد که حتی درخواست داشتند ما الگوی موفق خود را آنجا پیاده کنیم.

رییس‌زاده خاطرنشان کرد: درمورد پوشش واکسیناسیون ما از ۲۵ درصد پوشش واکسیناسیون پیش از انقلاب به ۹۹ رصد پوشش واکسیناسیون رسیدیم و حتما جزو کشورهای اول هستیم. فقط در بحث هپاتیت ب میانگین دسترسی کودکان تازه متولد شده به این واکسن در دنیا حدود ۴۴ درصد است اما ما میزان دسترسی ۱۰۰ درصدی فراهم کردیم و همه کودکان تازه متولد شده علیه هپاتیت ب واکسینه می‌شوند و به همین دلیل شاخص ابتلا به این بیماری در ایران از میانگین جهانی پایین تر است.

وی با اشاره به کاهش مرگ و میرها پس از انقلاب، اظهار کرد:مرگ و میر نوزادان، مادران باردار و... پس از انقلاب تا ۱۰ برابر کاهش یافته است.

وی درباره اتفاقات ۴ ماهه گذشته گفت: در ۴ ماهه گذشته علیرغم اینکه تلاش می شد جامعه پزشکی را به سمت رفتارهای نامناسب هدایت کنند اما جامعه پزشکی مدبرانه و با درایت کامل عمل کردند و در هیچ زمانی ارائه خدمات را متوقف نکردند در حالی که تلاش برای اعتصاب این جامعه وجود داشت اما ناکام ماند.

وی با اشاره به افزایش دانشکده های پزشکی گفت: تعداد دانشکده ها در حوزه دندانپزشکی و داروسازی ده برابر شده است. پژوهشگران زن در حوزه سلامت به ۴۱ درصد افزایش داشته است.اعضای هیات علمی ده برابر شده است و ۲۱ هزار عضو هیات علمی داریم.

او ادامه داد: تا قبل از دهه هفتاد ۱۱ هزار نفر سالانه به خارج از کشور اعزام می شدند که برای هر کدام به صورت میانگین ده هزار دلار هزینه می شد تا سال ۶۷، ۵ هزار پزشک خارجی داشتیم که سالانه دو هزار و ۵۰۰ دلار دستمزد پرداخت می شد در حال حاضر هیچ پزشک خارجی در کشور نداریم و بیمار برای درمان به خارج اعزام نمی شود و سالانه ۱۲ هزار میلیارد صرفه جویی ارزی برای کشور اتفاق می افتد. در حوزه دارو و تجهیزات پزشکی رشد قابل قبولی داشتیم مجموع صرفه جویی ارزی در این حوزه عددی نزدیک به ۶۰ هزار میلیارد تومان است. خودکفایی حوزه سلامت این میزان صرفه جویی ارزی برای کشور داشته است. ما هم در داخل خودکفایی ایجاد کرده ایم و هم در عرصه بین المللی وجه قابل ملاحظه‌ای ارائه داده ایم و در دنیا پذیرفته شده هستیم.این کار حاصل تلاش اساتید دانشجویان کارکنان و مدیران عرصه سلامت بوده است.

وی ادامه داد: در بحث کرونا در هیچ لحظه‌ای کمبودی از کادر بهداشت و درمان نداشتیم و هیچ بیماری در کشور به دلیل عدم پزشک یا پرستار معطل نماند.

رئیس سازمان نظام پزشکی در بحث آموزش نیروی انسانی مهم‌ترین موضوع کیفیت است گفت: ما هیچ گاه از استاندارد آموزشی کوتاه نیامده ایم و این باعث شده که با رعایت کیفیت افزایش آموزش نیروی انسانی داشته باشیم. حوزه سلامت چون با جان مردم سر و کار دارد اجازه نداریم نیروی بی کیفیت آموزش دهیم.

وی ادامه داد: تعداد تخت های بیمارستانی از ۵۰ هزار به ۱۵۰ هزار رسیده است و تعداد تخت های آموزشی از ۹ هزار به بیش از ۶۵ هزار تخت رسیده است‌. در حال حاضر بیش از ۴ هزار متخصص فارغ التحصیل می شود و بیش از هزار و ۷۰۰ نفر فلوشیپ فارغ التحصیل می شود.

رئیس زاده گفت: در بخش خصوصی شامل بیمارستانها مطب ها و آزمایشگاه ۸۰۰ میلیون نفر خدمت ارائه شده است. این اقدامات همه در بعد از انقلاب با راه اندازی بخش خصوصی انجام شده است.

وی ادامه داد: بیش از ۷ هزار پیوند کبد در کشور ما انجام شده است. ما در بحث پیوند اعضا رتبه چهارم را در دنیا داریم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha