سه‌شنبه ۱۸ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۲:۴۰
کد خبر: 351394

در سال های اخیر در دنیا مصرف مکمل های کلاژن دار به شدت افزایش یافته است و مصرف آن به صورت روتین روزانه در کنار سایر مراقبت های پوستی مثل ضدآفتاب برای خانم ها و آقایانی که به زیبایی طبیعی و جوانی پوستشان اهمیت می دهند، توصیه می شود.

آیا مکمل ‌های کلاژن واقعا در جوان‌سازی پوست موثرند؟

کلاژن و جوان سازی پوست:

در سال های اخیر در دنیا مصرف مکمل های کلاژن دار به شدت افزایش یافته است و مصرف آن به صورت روتین روزانه در کنار سایر مراقبت های پوستی مثل ضدآفتاب برای خانم ها و آقایانی که به زیبایی طبیعی و جوانی پوستشان اهمیت می دهند، توصیه می شود.

کلاژن چیست؟

کلاژن در حقیقت داربست پوست است و آن را محکم نگه می‌دارد. کلاژن فراوان ترین پروتئین بدن است و در بافت های مختلف بدن وجود دارد. با افزایش سن کلاژن‌ تخریب و روند تولید آن نیز کاهش می یابد، بنابراین پوست به مرور افتاده و چین و چروک های پوست پدیدار می‌شوند.

از 20 سالگی به بعد، به دلیل افزایش سن، کلاژن کمتری در بدن تولید می‌شود و از طرفی، تحت تاثیر عواملی مانند نور آفتاب، سیگار کشیدن، استرس، رادیکال‌های آزاد و ... کلاژن موجود تجزیه و تخریب می‌شود. به عبارت دیگر با افزایش سن، میزان تولید کلاژن از میزان تخریب شده آن بسیار کمتر است و به همین دلیل پیری رخ می‌دهد.

افزایش کلاژن برای جوانسازی پوست:

نیاز بدن به کلاژن از دو طریق می تواند تامین شود، از طریق مصرف مواد غذایی حاوی پروتئین و مصرف مکمل‌های کلاژن‌دار.

مواد غذایی مانند اووکادو، فلفل‌، مرکبات و ... حاوی کلاژن هستند اما خوردن مواد غذایی کلاژن‌دار به تنهایی نمی‌توانند نیاز روزانه بدن را تامین کنند، از این رو پزشکان در کنار مواد غذایی خوراکی، مصرف مکمل‌های کلاژن دار را نیز توصیه می‌کنند. تحقیقات نشان داده که مکلمل‌های کلاژن‌دار هیچ ضرری ندارد و در اکثر کشوهای اروپایی و امریکایی به صورت روتین روزانه مصرف می‌شوند. در ایران نیز مطالعه تحقیقاتی در ارتباط با اثبات تاثیر استفاده از کلاژن هیدرولیز شده انجام شده است که در ویدیوی زیر می‌توانید آن را مشاهده کنید.

نحوه مصرف و تاثیرات مکمل کلاژن‌دار:

در نظر داشته باشید که یک دوره مصرف مکمل‌های کلاژن دارمعجزه نمی‌کنند و باید مانند ضد آفتاب، کرم مرطوب کننده، آبرسان و ... به صورت روزانه استفاده شوند تا در بلند مدت تاثیرات ماندگاری داشته باشد. اگر هدف شما از استفاده از محصولات مراقبت از پوست کلاژن، تحریک تولید کلاژن است، می‌توانید همراه آن از رتینوئید یا رتینول و ویتامین سی به عنوان تحریک کننده استفاده کنید.

پزشکان توصیه می‌کنند که مکمل‌های کلاژن سه ماه مصرف و با یک ماه استراحت دوباره مصرف شود تا تاثیرگذاری لازم را داشته باشد. در ادامه تاثیرات استفاده از مکمل‌های کلاژن را بررسی می‌کنیم.

آیا مکمل ‌های کلاژن واقعا در جوان‌سازی پوست موثرند؟

  • حفظ استحکام و سفتی پوست و کاهش سرعت پیری پوست
  • از بین برنده چین و چروک
  • تاخیر در روند پیری پوست
  • آبرسانی به پوست
  • جلوگیری از افتادگی پوست بعد از رژیم لاغری
  • کمک به روند بهبود جای زخم، اگزما و التهاب پوست
  • بهبود عملکرد ژل، فیلر و بوتاکس
  • از بین بردن لکه‌های پوستی (لکهای ناشی از لیزر و افتاب سوختگی)
  • بهبود ترک پوستی و سلولیت

انتخاب بهترین مکمل جوان کننده و کلاژن ساز:

اگر به داروخانه‌ها مراجعه کنید، با مجموعه وسیعی از انواع مکمل‌های کلاژن‌دار مواجه می‌شوید که ادعای شادابی و جوانسازی پوست را دارند و مدعی هستند پوست را جوانتر و مانع شکل گیری چین وچروک می‌شوند. بنابراین، انتخاب مکمل مناسب برای گرفتن بهترین نتیجه بسیار حائزاهمیت است. در ادامه با مهمترین نکات در انتخاب مکمل مناسب آشنا شوید.

  1. حداقل دوزمورد نیاز بدن را تامین کند. حداقل 5/2 گرم کلاژن روزانه برای تاثیرگذاری باید به بدن برسد و کمتر از این میزان بی تاثیر است.
  2. از کلاژن هیدرولیز تشکیل شده باشد تا قابلیت جذب و هضم در بدن را داشته باشد.
  3. برگرفته از منابع دریایی و ماهی باشد و در عین حال طعم وبوی مطبوع داشته باشد.
  4. کلاژن تخصصی پوست، به عبارتی کلاژن نوع 1 و 3 باشد تا تخصصی و هدفمند روی پوست تاثیر بگذارد.
  5. آخرین و مهمترین نکته، تحت استاندارهای داروسازی تولید شده باشد ( مکمل‌های کلاژن‌دار با منبع ماهی اگر تحت استاندارهای دارویی ومناسب تولید نشوند ممکن است در طولانی مدت باعث ایجاد بیماری و عفونت‌های شدید شوند).

همچنین استفاده از مکلمل‌های خارجی که به صورت غیر رسمی و قاچاق وارد کشور توصیه نمی‌شود. این مکمل‌ها به دلیل شرایط نگهداری و حمل نامناسب ویژگی خود را از دست داده و تاثیرگذاری مناسبی ندارند.

انواع کلاژن پوست:

حداقل شانزده نوع پروتئین کلاژن در بدن وجود دارد که از بین آن‌ها کلاژن نوع یک و سه برای پوست از اهمیت بالایی برخوردار است. این دو پروتئین در لایه میانی پوست که به آن درم می‌گویند، به تولید کلاژن توسط فیبروبلاستها کمک می‌کند.

کلام آخر:

در نظر داشته باشید که یک دوره مصرف مکمل‌های کلاژن دار معجزه نمی‌کند و باید به صورت روتین مصرف شود. اگر تصمیم به خرید مکمل‌های کلاژن دارید، تنها مکمل هیدرولیز شده با ویژگی های ذکر شده را خریداری کنید. مکمل‌های کلاژن گلد در ایران مطابق استاندارهای بالای داروسازی در ایران تولید و صرفا در داروخانه ها عرضه می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha