سلامت نیوز: در حالی که نمایندگان مجلس شورای اسلامی در نشست علنی 21 تیرماه 1401 "طرح تحقیق وتفحص از ستاد احیای دریاچه ارومیه" را تصویب کردند تا امروز نه تنها این طرح کلید نخورد بلکه حالا مدیرکل "دفتر حفاظت و احیای تالاب‌های سازمان حفاظت محیط زیست" به رسانه ها گفته که « مهم‌ترین اقدام و برنامه برای نجات دریاچه، تمرکز بر تکمیل پروژه‌های نیمه تمام و اصلی "ستاد احیای دریاچه ارومیه" است. این ماجرا یادآور همان ضرب المثل معروف "دم خروس را باور کنیم یا قسم حضرت عباس را " نیست؟!»

دم خروس تحقیق و تفحص ستاد احیا و قسم اجرای  طرح های آن

به گزارش سلامت نیوز امروز 23 بهمن ماه 1401 آرزو اشرفی زاده مدیرکل "دفتر حفاظت و احیای تالاب‌های سازمان حفاظت محیط زیست" به رسانه ها گفته است که « مساحت دریاچه ارومیه بیش از یکهزار کیلومترمربع کاهش داشته است و بارش‌های حوضه‌های آبریز دریاچه ارومیه نیز با کاهش حدود ۴۷ میلی متری مواجه است».

او همچنین گفته که « وزیر نیرو اعلام کرده که امکان انتقال آب به دریاچه ارومیه از تونل زاب بهمن ماه فراهم می‌شود و برای احیا و حفظ دریاچه ارومیه و رسیدن به تراز اکولوژیک دریاچه، مهم‌ترین اقدام و برنامه، تمرکز بر تکمیل پروژه‌های نیمه تمام و اصلی "ستاد احیای دریاچه ارومیه است. از جمله این پروژه‌ها می‌توان به تونل انتقال آب از سد کانی سیب به دریاچه ارومیه اشاره کرد که مهم‌ترین و اصلی‌ترین پروژه سخت افزاری ستاد احیا است.»

ستادی بدون دستاورد

تیرماه سال گذشته سمیه رفیعی رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس گفت که ستاد احیای دریاچه ارومیه پس از صرف ۵۷۰۰ میلیارد تومان اعتبار، هیچ دستاورد مهمی برای نجات این دریاچه نداشته است و روند نزولی سطح تراز دریاچه ارومیه از سال 1374 شروع شده و طی 20 سال، 8 متر سطح تراز آب آن کاهش یافته است.»

رفیعی همچنین با اشاره به تصویب "طرح تحقیق و تفحص از ستاد احیای دریاچه ارومیه" در مجلس گفت که از زمان تشکیل این ستاد، اعتبارات هزینه شده 57306 میلیارد ریال است که این میزان اعتبار به ارزش سال 1400 با محاسبه نرخ تسعیر دلار و نرخ تورم، معادل بیش از 150 هزار میلیارد ریال بوده است. قرار بود سطح تراز آب دریاچه ارومیه تا سال 1406 به 1274.1 برسد این در حالیست که در حال حاضر آخرین سطح تراز دریاچه ارومیه به تاریخ 19 تیر ماه 1270.57 است یعنی تنها 53 سانتیمتر از حداقل تراز آبان 94 بالاتر است.

به گفته رییس فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی، بر اساس مطالعات انجام شده دانشگاهی و مراکز پژوهشی و برابر اعلام رییس ستاد احیای دریاچه ارومیه، 18 درصد علت خشک شدن تالاب، تغییر اقلیم و 82 درصد به دلیل مدیریت غلط منابع آبی حوزه آبریز بوده است.

تحقیق و تفحص از ستاد احیا چه شد؟

نمایندگان در نشست علنی سه شنبه ۲۱ تیرماه 1401 مجلس شورای اسلامی در جریان گزارش کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مبنی بر تصویب تقاضای تحقیق و تفحص از عملکرد ستاد احیای دریاچه ارومیه با ۱۸۲ رأی موافق، ۱۵ رأی مخالف و ۱۲ رأی ممتنع از مجموع ۲۲۳ نماینده حاضر در صحن موافقت کردند.

درست دو روز بعد یعنی 23 تیرماه 1401 ستاد دریاچه ارومیه با صدور بیانیه‌ای به این مصوبه برای تحقیق و تفحص، واکنش نشان داده و بحران‌های این دریاچه از سال ۱۳۹۳ را روایت و برنامه‌های احیای آن طی سال‌های اخیر را شرح داد.

همچنین یکشنبه 30 مردادماه 1401 یکی از برنامه های "کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی" بررسی تحقیق وتفحص از ستاد احیای دریاچه ارومیه اعلام شد.

سمیه رفیعی رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس در اینباره گفت:« باید دید عملکرد مالی و اجرایی ستاد دریاچه ارومیه از بدو تاسیس تا حال چگونه بوده است؟ میزان اعتبارات در اختیار ستاد احیای دریاچه ارومیه در طول فعالیت چگونه بوده است؟ بررسی چگونگی هزینه کرد اعتبارات ستاد احیای دریاچه ارومیه از ابتدا تا به حال و همچنین دریافتی های مدیران آن مجموعه و بررسی چگونگی و نحوه اختصاص اعتبارات در اختیار این ستاد در استان ها و شهرستان های مختلف باید بررسی شود. همچنین بررسی کلیه قراردادهای مالی و اجرایی ستاد دریاچه ارومیه با شرکت ها، اشخاص و پیمانکاران در طول دوران فعالیتشان باید انجام شود.»

با این همه تا امروز نه تنها این تحقیق و تفحص انجام نگرفت، بلکه حالا مدیرکل "دفتر حفاظت و احیای تالاب‌های سازمان حفاظت محیط زیست" به رسانه ها گفته که « مهم‌ترین اقدام و برنامه، تمرکز بر تکمیل پروژه‌های نیمه تمام و اصلی "ستاد احیای دریاچه ارومیه" است.»

این، یعنی بسیاری از انتقادهایی که به ستاد احیا صورت گرفت نادیده انگاشته شده و با وجود ناکارآمد بودن طرح های این ستاد که نتیجه ای جز بحران بیشتر دریاچه ارومیه تا خشکی کامل آن در شهریورماه اخیر - که البته از سوی مدیر کل دفتر حفاظت و احیای تالاب‌های سازمان حفاظت محیط زیست تکذیب شد- نداشته است، حالا به فراموشی سپرده شده و یا چندان جدی نبوده است. برخی نیز بر این گمان هستند که بسیاری از این انتقادها صرفا سیاسی بوده و حالا با تغییر دولت، باز همان برنامه ها در حال اجرایی شدن است.

ستاد احیای دریاچه ارومیه در سال 94 و به دنبال خشک شدن وسیع بخش‌های جنوبی دریاچه ارومیه تشکیل شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha