ناکارآمدی شهرداری‌ها در زمان بارش برف، سابقه طولانی دارد و از دوره‌ای به دوره دیگر منتقل می‌شود. ۳ سال پیش اصغر عطایی، مدیرکل وقت امور خدمات شهری شهرداری تهران در پاسخ به این پرسش که چرا یخ‌زدگی سطح شهر کنترل نشده و برای شهروندان مشکل به وجود آمده، گفته بود که «سطح خیابان‌ها را پاک می‌کنیم، دوباره سفید می‌شود، برف نشسته و نمی‌توان آن را در هوا با تیر زد.»

هشدار قرمز برای سرما

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه پیام ما ،حالا هم علیرضا نادعلی، سخنگوی شورای شهر تهران از عملکرد شهرداری دفاع کرده و می‌گوید که عملکرد شهرداری در روزهای برفی مناسب بوده و در پنجشنبه‌ای که گذشت نه مشکل شن داشتیم و نه مشکل تجهیزات و در آن روز در سه باری که برف بارید، معابر اصلی و بزرگراه‌ها همگی شن‌پاشی شدند.

اما تجربه شهروندان چیز دیگری است. قفل شدن و ترافیک سنگین و لغزندگی معابر و در برف ماندن ماشین‌ها در بزرگراه‌ها با جانبداری سخنگوی شورای شهر تهران از شهرداری متفاوت است. حالا با توجه به بارش گسترده برف در کشور و هشدار سطح نارنجی سازمان هواشناسی مبنی بر ادامه بارش برف در تهران و اکثر استان‌های کشور، نگرانی برای بروز بحران‌های تازه افزایش پیدا کرده است.

صادق ضیائیان، رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا در رابطه با بحران‌های احتمالی آینده می‌گوید: «بارش‌های پیاپی برای چهارمحال و بختیاری هشدار وضعیت قرمز را صادر کرده است. همچنین عمده بارش‌ها به صورت برف است و در مناطق روستایی و صعب‌العبور تا چندین روز ادامه خواهد داشت، لذا باید تمهیدات لازم از سوی گروه‌های امدادی اندیشیده شود.»

برف سنگینی از روز یکشنبه طبق پیش‌بینی سازمان هواشناسی در اکثر نقاط کشور شروع به باریدن کرد. این سازمان با ‌پیش‌بینی وضعیت جوی نارنجی از تقویت سامانه بارشی که به کشور وارد شده و ادامه بارش‌ها تا پایان روز (سه‌شنبه) در اغلب مناطق خبر داده است. صادق ضیائیان، رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا، در رابطه با وضعیت آب و هوا تا پایان هفته به «پیام ما» می‌گوید: «از دوشنبه، در نیمه شرقی استان خوزستان، شمال استان فارس، کهگیلویه و بویراحمد، چهارمحال و بختیاری، لرستان، بخش‌هایی از خراسان رضوی و جنوب خراسان شمالی شاهد بارش‌ خواهیم بود. لازم به ذکر است که این بارش‌ها برای استان کهگیلویه و بویراحمد، شدید خواهد بود. همچنین بارش‌های پراکنده‌ای نیز در استان گیلان رخ می‌دهد.» او ادامه می‌دهد: «در روز سه‌شنبه، بارش شدید برف در کهگیلویه و بویراحمد، چهارمحال و بختیاری ادامه دارد.

همچنین در شرق استان لرستان، غرب استان اصفهان و شمال استان فارس برف شدیدی خواهد بارید. برای سایر استان‌ها مثل خوزستان، مرکزی، همدان، قم، تهران، گیلان و خراسان رضوی و خراسان شمالی بارش‌ها پراکنده خواهد بود.» رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا از ادامه یافتن بارش‌های شدید برف در استان‌های در کهگیلویه و بویراحمد، چهارمحال و بختیاری تا روز چهارشنبه خبر می‌دهد و اضافه می‎کند: «کماکان بارش‌های شدید در کهگیلویه و بویراحمد، چهارمحال و بختیاری و شمال فارس خواهیم داشت.

در سایر نقاط مثل نیمه شرقی استان خوزستان، استان لرستان، اصفهان، سمنان، نیمه شمالی خراسان رضوی، خراسان جنوبی و همچنین تهران، البرز و قزوین نیز بارش‌ها ادامه خواهد یافت.»با ادامه بارش برف، احتمال قطعی برق، اختلال در جریان رساندن حامل‌های انرژی به عنوان بحران‌های آتی وجود دارد. مردم در مناطق روستایی، سقف‌ها را در سازه‌های سست و گلخانه‌ای، به سرعت برف‌روبی کنند تا با تخریب خانه‌ها مواجه نشوند.

هشدار قرمز برای چهارمحال و بختیاری صادر شد


رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا از صدور هشدار وضعیت قرمز برای استان برای چهارمحال و بختیاری خبر می‌دهد و می‌گوید: «به دلیل بارش‌های شدید پیاپی در این استان، هشدار قرمز صادر شده است.» او ادامه می‌دهد: «تا روز چهارشنبه این بارش‌ها ادامه دارد و ممکن است مخاطراتی را برای این استان ایجاد کند.» این مسئول همچنین شرایط بحرانی را برای استان‌های کهگیلویه و بویراحمد، خوزستان، لرستان، غرب اصفهان پیش‌بینی می‌کند. او درباره وضعیت هوای تهران تا پایان هفته نیز توضیح می‌دهد: «تهران نیز بیشترین بارش را دیروز داشت و اواخر روز سه‌شنبه با بارش برف و به‌ویژه در روز چهارشنبه شاهد بارش دوباره و البته بسیار خفیف‌تر از روز یکشنبه خواهد بود.»


هوای تهران سرد می‌شود


با توجه به بارش در روز چهارشنبه برای این روز کاهش نسبی دمای روزانه پیش‌بینی می‌شود. آسمان تهران امروز به حداقل دمای ۳- و حداکثر دمای ۶ درجه سانتیگراد و ‌سه‌شنبه با حداقل دمای صفر و حداکثر دمای ۷ درجه سانتیگراد می‌رسد. همچنین اداره کل هواشناسی استان تهران درباره بارش شدید برف در شهرهای این استان اطلاعیه‌ای صادر کرد.

بر اساس این اطلاعیه، بارش برف در تهران و شهرهای دیگر که از ساعات ابتدایی صبح دیروز آغاز شده است، تا ساعت ۳ بامداد صبح امروز ادامه داشت و در بارش ها وقفه‌ای رخ نمی‌دهد. بارش برف در دماوند، آبعلی، پردیس و لواسانات هم سنگین است. بر اساس اعلام اداره کل هواشناسی استان تهران، بارش برف و باران و کولاک و خطر ریزش بهمن در ارتفاعات پیش‌بینی می‌شود. مدیریت بحران استان تهران نیز اعلام کرده که بارش‌ها تا ۱۰ سانتی‌متر در برخی مناطق خواهد رسید.


سفرهای غیرضروری ممنوع


سازمان راهداری و حمل‌ و نقل جاده‌ای با اشاره به بارش گسترده برف در جاده‌های ۲۰ استان کشور توصیه کرد که مردم از انجام سفرهای غیرضروری خودداری کنند. به گزارش تسنیم،‌ سازمان راهداری و حمل ‌و نقل جاده‌ای با توصیه خودداری از انجام سفرهای غیرضروری از ترافیک سنگین در محور چالوس مسیر (رفت و برگشت) حدفاصل شهرستانک تا سه راهی دیزین و تردد روان وسایل نقلیه در محورهای هراز، فیروزکوه و آزادراه تهران-شمال و آزادراه قزوین – رشت (رفت و برگشت) خبر داد.


بحران‌های برفی


ضیائیان، رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا در رابطه با بحران‌های احتمالی آینده به «پیام ما» می‌گوید: «عمده بارش‌ها به صورت برف است و در مناطق روستایی و صعب‌العبور تا چندین روز ادامه خواهد داشت، لذا باید تمهیدات لازم از سوی گروه‌های امدادی اندیشیده شود.» او همچنین به احتمال قطعی برق، اختلال در جریان رساندن حامل‌های انرژی به عنوان بحران‌های آتی اشاره می‌کند و ادامه می‌دهد: «مردم در مناطق روستایی، سقف‌ها را در سازه‌های سست و گلخانه‌ای، به سرعت برف‌روبی کنند تا با تخریب خانه‌ها مواجه نشوند. همچنین جاده‌های لغزنده در اکثر مواصلات وجود دارد در نتیجه شهروندان باید توصیه‌های پلیس راهور را در عبور و مرور جدی بگیرند و در حد امکان از سفرهای غیرضروری خودداری کنند.»


آماده‌باش وزارت نیرو


مدیرکل دفتر مدیریت بحران و پدافند غیرعامل وزارت نیرو، اعلام آماده‌باش کرد و گفت: «باتوجه به پیش‌بینی‌های هواشناسی در خصوص تداوم بارندگی‌ها تا سه‌شنبه هفته جاری، همه واحدهای عملیاتی آب و برق کشور در حالت آماده‌باش هستند.» به گزارش ایرنا از وزارت نیرو، سید اعتضاد مقیمی گفت: «هم‌اکنون در اکثر نقاط کشور شاهد بارش‌های جوی هستیم که در برخی نقاط به دلیل برودت هوا مناطقی با مشکل قطعی برق روبه‌رو می‌شوند و با آماده‌باش واحدهای عملیاتی در صورت بروز مشکل، سریعاً نسبت به رفع آن اقدام خواهد شد و در صورت لزوم برای رفع مشکلات پیش آمده در حوزه آب و برق به مناطق مختلف اعزام می‌شوند.»

مدیرکل دفتر مدیریت بحران وزارت نیرو همچنین گفت: «فراخوان به همه واحدهای عملیاتی داده شد تا در سه شیفت در محل کار و واحدهای عملیاتی حضور داشته و علاوه بر آن سایر واحدهای عملیاتی نیز پای کار باشند.» او افزود: «قطعی‌های پراکنده برق به خصوص درباره شبکه‌های هوایی برق گزارش شده که سریعاً عملیات لازم برای رفع مشکل انجام شد؛ در این بین برای برق‌رسانی به مناطقی که در نقاط صعب‌العبور قرار دارند لازم است ابتدا مسیرها بازگشایی شوند.»


بودجه برف‌روبی هدر می‌رود


پس از غافلگیری چندین و چندباره شهرداری تهران و تکرار تجربه‌ تلخ قفل شدن معابر، عضو شورای شهر تهران در جلسه یکصد و بیست و نهمین جلسه شورای شهر تهران از مدیریت شهری انتقاد کرد و گفت: «به هیچ عنوان بحث نادیده گرفتن زحمات خدمات شهری را نداریم، موضوع تصمیم‌سازان را باید از مجریان جدا کرد.

منظور این است که علیرضا زاکانی شهردار تهران باید معاونان و شهرداران را بسیج می‌کرد تا فاجعه ایجاد نشود.» امانی با بیان اینکه بودجه برف‌روبی شهرداری با روش‌های فعلی به هدر می‌رود، گفت: «روش اداره شهر و مدیریت شهر باید تغییر کند زیرا اگر این نگاه تغییر نکند در اداره همه امور شهر با مشکل مواجه می‌شویم.»


شهرداری‌ها به خود جنبیدند؟

به گزارش ایسنا با گسترش انتقادها به مدیریت شهری استان‌ها به‌ویژه تهران دیروز با آغاز بارش شدید برف در استان‌های کشور، حسین نظری، معاون خدمات شهری و محیط زیست شهرداری تهران در مورد خدمت‌رسانی شهرداری تهران گفت: «حدود ۱۱ هزار نیروی خدمات شهری و ۲ هزار دستگاه ماشین‌آلات در خدمات شهری شهرداری تهران مشغول خدمت در برف‌روبی هستند.»

همچنین به گفته او در حال حاضر بالغ بر ۲ هزار دستگاه ماشین آلات در خدمات شهری شهرداری تهران مشغول خدمت در برف‌روبی هستند که ۳۰۸ عدد ماشین آلات مکانیزه هستند و همچنین حدود ۱۱ هزار نیروی کارگری مشغول خدمت هستند که در مواقع اضطراری ۱۳ هزار نفر هم از بخش فضای سبز اضافه می‌شوند و هم‌پوشانی می‌کنند؛ همچنین همکاران حوزه شهربان و حریم‌بان در مواقع ضروری به رفع ترافیک و برف‌روبی کمک می‌کنند.

به علاوه رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران نیز اقدامات انجام شده از سوی مدیریت شهری و پلیس راهور در پی بارش شدید برف در پایتخت را تشریح کرد. علی نصیری در نشست هماهنگی عملیات اجرایی مدیریت برف تهران که دیروز در مرکز عملیات اضطراری شهر تهران برگزار شد، گفت: «با توجه به پیش‌بینی سازمان هواشناسی از روز شنبه جلسات هماهنگی شروع شد و از همان شب بحث آمادگی‌ها، شن‌پاشی‌ و فعالیت‌های میدانی در شهر شکل گرفت.»

علیرضا جعفری، مدیرکل خدمات شهری شهرداری تهران نیز از آماده باش ٢٤ هزار نیرو در تهران خبر داد که به گفته او از این عدد ١١ هزار نیرو در بوستان‌ها و ١٣ هزار نیرو در معابر حضور دارند. همچنین شهرداری شهرکرد نیز از آماده‌باش ستاد بحران شهرداری این شهر خبر داده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha