سه‌شنبه ۲۵ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۲:۱۶
کد خبر: 351702

اغلب شهرهای ایران این روزها با برف زمستانی سفیدپوش شده‌اند و همانطور که پیش‌بینی‌های هواشناسی نشان می‌دهد تا پایان هفته بارش برف و باران در ۲۰ استان تداوم دارد؛ برفی که البته بیش از همه در استان‌های زاگرس‌نشین به‌ویژه چهارمحال‌ و بختیاری، کهگیلویه‌وبویراحمد و لرستان، مناطق کوهستانی و گردنه‌های برف‌گیرشان منجر به بحران شده است.

چالش روزهای برفی در گردنه‌های زاگرس

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه همشهری، هرچند اوضاع در سایر استان‌های زاگرسی چون همدان، کرمانشاه، کردستان، شمال خوزستان، غرب اصفهان و شمال غرب فارس هم بهتر نیست.


هر کیلومتر جاده، یک گردنه



چهارمحال و بختیاری، در قلب زاگرس به بام ایران شهره شده است؛ میانگین ارتفاع در استان حدود ۲۱۵۳ متر است و شهرکرد، مرکز استان با ۲۰۶۶ متر ارتفاع از سطح دریا، بلندترین مرکز استان در ایران نام گرفته. همین شرایط توپوگرافی و کوهستانی بودن موجب شده است در سراسر استان در هر یکی دو کیلومتر مسیر، یک گردنه وجود داشته باشد؛ گردنه‌هایی که کار را در زمان بارش برف برای همه سخت‌تر می‌کنند.

این، نکته‌ای است که مدیرکل مدیریت بحران چهارمحال و بختیاری به آن اشاره می‌کند و می‌گوید: چهارمحال و بختیاری 3800کیلومتر راه دارد، اما در میان آنها 25گردنه چون شاه‌منصور، چری، تاراز، بره‌مرده، گوشنگلی و رخ به‌عنوان گردنه‌های استراتژیک، برف‌گیر و ترانزیتی اغلب در زمان بارش برف دچار بحران می‌شوند.

به‌گفته خسرو کیانی، در حال حاضر با توجه به بارش برف نه‌تنها گردنه‌های برف‌گیر که همه راه‌های مواصلاتی استان با مشکل مواجه هستند و می‌توانم بگویم شرایط، بحرانی و قرمز است. کیانی ارتفاع برف در مناطقی از استان را تا 2متر می‌داند و توضیح می‌دهد: عمر خرید تجهیزات ما بیش از 30سال است، فرسوده هستند و با حجم بارش همخوانی ندارد.‌


چالش روزهای برفی در گردنه‌های زاگرس


22گردنه برف‌گیر در لرستان



شرایط در لرستان‌ هم تفاوتی با چهارمحال‌وبختیاری ندارد. ارتفاع برف در برخی مناطق چون گردنه گله‌بادوش در الیگودرز تا 4متر هم رسیده؛ گردنه‌ای که به‌گفته مدیرکل مدیریت بحران لرستان حتی بولدوزر هم برای بازگشایی آن جواب نمی‌دهد. مهدی پازوکی با بیان اینکه لرستان 22گردنه برف‌گیر دارد به همشهری می‌گوید: مناطق،کوهستانی است، برای همین بولدوزرها توان بازگشایی جاده‌ها را ندارند و به محض اینکه بازگشایی صورت می‌گیرد با کوچک‌ترین وزش باد و کولاک دوباره راه‌ها بسته می‌شود.

مدیرکل مدیریت بحران لرستان با اشاره به شرایط توپوگرافی و صعب‌العبور بودن مناطق توضیح می‌دهد گردنه‌ای مانند گله بادوش حتی در تابستان هم جزو مسیرهای سخت‌گذر محسوب می‌شود. اوضاع در حال حاضر آنطور که پازوکی توضیح می‌دهد هنوز عادی نشده و با توجه به بارش گسترده برف راه 620روستا همچنان بسته است و تردد در محورهایی چون گله‌بادوش، گاماسیاب و زالیان با زنجیر چرخ صورت می‌گیرد.



محاصره 147روستا در برف



انسداد راه‌های روستایی و ایجاد اختلال در جاده‌های مناطق سردسیر، ارتفاعات و دامنه استان‌های واقع در رشته کوه زاگرس یکی از مهم‌ترین نکاتی است که سازمان هواشناسی در هشدار خود ذکر کرده است؛ موضوعی که در کهگیلویه‌وبویراحمد هم رخ داده و گرچه تمامی محورهای اصلی، فرعی و شریانی باز است، اما تردد در محورهای سردسیر استان چون بویراحمد، دنا و مارگون با سختی انجام می‌شود. از مارگون هم خبر می‌رسد که بارش‌های سنگین برف سامانه اخیر سبب بسته شدن محورهای ارتباطی 147 روستای این شهرستان شده است.

این خبر را مختار اندرخور، فرماندار مارگون می‌دهد و ارتفاع برف در شهر مارگون را بیش از ۳۰ سانتی‌متر و در برخی مناطق تا نیم متر می‌داند. مدیرکل مدیریت بحران لرستان هم ارتفاع برف در این استان زاگرسی را در برخی مناطق تا 1.5متر اعلام می‌کند و به همشهری می‌گوید: لرستان 79گردنه برف‌گیر دارد که موجب شده تردد در محورهای کوهستانی کند باشد. علیرضا نیک‌روز هم مانند مدیرکل مدیریت بحران 2استان دیگر زاگرس‌نشین، کمبود تجهیزات را مهم‌ترین چالش این روزهای برفی استان خود می‌داند که بیشتر در حوزه ماشین‌آلات به چشم می‌خورد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha