در شرایطی هستیم که از اوج اُمیکرون، آخرین سویه کشنده کرونا نزدیک به پنج ماه می‌گذرد، سویه‌های بعدی ویروس هم اثرگذاری چندانی در ایجاد پیک بعدی نداشته‌اند.

موج بعدی در راه است؟

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه شهروند، با توجه به واکسیناسیون سراسری و میزان بالای ابتلا در گروه‌های جامعه، شواهد پیدای و پنهان می‌تواند نویددهنده پایان پیک هشتم کرونا و شاید در آینده نزدیک پایان همه‌گیری کرونا باشد. با این حال، تجربه زیسته سه ساله با ویروس کووید-19 ثابت کرده که کرونا می‌تواند هر لحظه چهره‌ای غافلگیرکننده از خودش نشان بدهد و هر لحظه باید برای یک سورپرایز دیگر آماده باشیم.

ماه‌هاست دیگر رنگ‌بندی کرونایی در ایران رنگ سرخ به‌ خود ندیده، این یعنی وضعیت آخرین ویروس شناخته‌شده دنیا در کشور ما از حالت خطرناک خارج شده و به ثبات نسبی و قابل کنترل رسیده است. رنگ غالب بر نقشه کرونای ایران، آبی آسمانی است با لکه‌های پراکنده زرد. یکی دو سال پیش که قله‌های پیاپی امواج ویروس را تجربه کردیم، هزاران نفر را از دست دادیم و در هراس همیشگی بیماری، به زندگی در قرنطینه خو گرفتیم، شاید رسیدن به این روزهای آرامش در شرایط همه‌گیری برایمان‌ رویا بود.

حالا در شرایطی که از اوج اُمیکرون، آخرین سویه کشنده کرونا نزدیک به پنج ماه می‌گذرد، سویه‌های بعدی ویروس دیگر اثرگذاری چندانی در ایجاد پیک بعدی نداشته‌اند و شواهد پیدای جامعه می‌تواند نویددهنده پایان پیک هشتم کرونا و شاید در آینده نزدیک پایان همه‌گیری کرونا باشد. با این حال، تجربه زیسته سه ساله با ویروس کووید-19 ثابت کرده که کرونا می‌تواند هر لحظه چهره‌ای غافلگیرکننده از خودش نشان بدهد.

موج هشتم به پایان رسیده اما کرونا غیرقابل پیش‌بینی است

سیداحمد طباطبایی، عضو کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا، با اشاره به اینکه به‌طور کلی در دنیا روند کرونا به سمت نزول و کاهش رفته است، می‌گوید: «در ایران هم همین گونه است. کرونا از بین نرفته، اما روند کاهشی است و دیگر فرم شدیدی از بیماری را شاهد نیستیم، به شکلی که پیک خیلی کوتاهی از بیماری را به جهت شدت و تعداد بیمار تجربه کردیم. برخی کشورها سویه‌های جدیدتری از BQ۱ و XBB گزارش کردند، ولی در ایران همچنان آخرین سویه‌های شناسایی‌شده همین‌ها هستند.» این فوق‌متخصص بیماری‌های ریوی معتقد است که در مجموع می‌توان گفت موج هشتم کرونا به پایان رسیده و فعلا در مورد احتمال بروز موج نهم بیماری نیز نمی‌توان پیش‌بینی دقیقی داشت، زیرا کرونا غیرقابل پیش‌بینی است. هرچند برخی این امیدواری را می‌دهند که شاید از تابستان آینده دیگر مسأله‌ای با کرونا نداشته باشیم.

چه باید کرد که بین دو پیک، جمعیت حساس به‌وجود نیاید

کورش هلاکویی، نایب‌رئیس انجمن اپیدمیولوژی کشور اما این خوش‌بینی را ندارد و معتقد است از زمانی که اجبار ماسک در اماکن عمومی برداشته شده و استفاده از ماسک در جامعه به کمتر از 20درصد رسیده است، دیگر به آمارها اعتمادی نیست. «شدت بیماری فعلی ناشی از ویروس کرونا هم‌اکنون کم است و خیلی‌ها اصلا به پزشک و برای تست‌دادن مراجعه نمی‌کنند، بنابراین تعداد موارد شناسایی، بستری و مرگ نشان‌دهنده واقعیت جامعه نیست، ما هم نمی‌توانیم دقیق بگوییم چه اتفاقی افتاده و چرا ویروس نسبتا خاموش شده است.»

او توضیح می‌دهد: «چند هفته پیش دو سویه جدید تشخیص داده شد که اعتراض کردم به اعلام این خبر و بعد مشخص شد که سویه جدیدی در ایران نیامده است، زیرا اگر سویه جدید اتفاق افتاده بود، هزاران نفر مبتلا می‌داشتیم.» هلاکویی با بیان اینکه از موج چهارم به بعد، وقتی کار از دست در می‌رود، مسئولان وضعیت را بر عهده سویه جدید می‌اندازند، ادامه می‌دهد: «کرونا اپیدمی پیش‌رونده است و در واقع این اپیدومی‌ها یک خیز و افت دارند و نهایتا دوباره ایجاد می‌شوند. تجربه نشان داده است از قله موج قبلی تا شروع موج جدید چهار پنج ماه زمان می‌برد. بر همین اساس هم بعد از اُمیکرون از اوایل دی‌ماه موج جدید را داشتیم که شدت بیماری‌زایی زیادی نداشت. تمام تلاش ما باید این باشد که بین دو پیک، جمعیت حساس به‌وجود نیاید.»

کرونا انتقالش فرد به فرد است، به بیان دیگر مثل همه اپیدمی‌های پیشرونده از یک نفر به دیگری منتقل می‌شود. هلاکویی بیان می‌کند: «یعنی آنقدر افراد را گرفتار می‌کند که انتقال ویروس امکان‌پذیر نیست، چون همه آلوده شده‌اند و جامعه به ایمنی جمعی رسیده است. افت فعلی کرونا در ایران دقیقا به همین دلیل است. در این میان جمعیت حساس کسانی هستند که نه واکسینه شده‌اند و نه مبتلا. این افراد به‌شدت آسیب‌پذیر هستند و می‌توانند موج بعدی را شکل دهند، بنابراین این آرامش را که ناشی از عفونت طبیعی و ایمنی جمعی است، از بین ببرند. توده حساس، توده کوچکی است که اگر سویه جدید بیاید، می‌تواند موج ایجاد کند.»

چین کشوری بود که اجازه این ایمنی جمعی را به مردم نداد و حساس‌ترین جمعیت جهان را به‌وجود آورد. هلاکویی تاکید می‌کند: «چین کشوری بود که موارد ابتلا را خاموش کرد و جامعه را به‌شدت بست و دیدیم که به محض رهاکردن قوانین قرنطینه، شاهد موج سهمگین دوباره کرونا شد، چون جامعه به‌شدت ناایمن بود.»

موج تازه کرونا نیازی به‌سویه جدید ندارد

او با اشاره به اینکه وضعیت فعلی کرونا را نباید به‌حساب واکسیناسیون گذاشت، تصریح می‌کند: «ما برای تشکیل موج‌های بعدی نیازی به سویه جدید نداریم. شرایط الان ما فریبنده و حاصل ایمنی جمعی، عفونت طبیعی است. واکسیناسیون سراسری که انجام شد، اگر قبل از ایجاد عفونت طبیعی بود، می‌توانست اثربخشی بیشتری داشته باشد. اما حالا واکسیناسیون عملا فراموش شده و مردم رفته‌رفته ایمنی حاصل از واکسن را از دست می‌دهند. کرونا قابل پیش‌بینی نیست و ممکن است وجود جمعیت دوباره جامعه را گرفتار کند. در این میان دولت‌ها در فاصله دو موج می‌توانند نگذارند جمعیت حساس به‌وجود ‌آید. متاسفانه همیشه وزارت بهداشت موج جدید را گردن سویه جدید انداخته‌ است. من بارها اشاره کرده‌ام که موج تازه کرونا نیازی به ‌سویه جدید ندارد و جمعیت حساس هستند که موج جدید را ایجاد می‌کنند، مگر اینکه ایمنی نسبی در این توده جمعیتی هم ایجاد شود.»

پیش‌بینی‌های خوب فقط تا پایان سال است

نادر توکلی، معاون درمان دانشگاه علوم‌پزشکی ایران و متخصص طب اورژانس، درباره وضعیت فعلی کرونا و پیش‌بینی‌ای که می‌توان درباره آینده ویروس داشت، می‌گوید: «خوشبختانه آنچه در روند بیماری، موارد ابتلا و بستری در مدت اخیر داشتیم، نزولی بوده که این خبری خوشحال‌کننده است.» او توضیح می‌دهد: «به‌طور کلی پیک بیماری‌های ویروسی را که کرونا هم یکی از آنهاست، در پاییز امسال داشتیم، به‌خصوص در کودکان. با این حال، اتفاق مهمی که شرایط امروز را رقم زده، واکسیناسیون تعداد قابل توجهی از افراد است، به همراه ابتلای زیاد در جامعه که حاصلش ایمنی جمعی است.»

معاون درمان دانشگاه علوم‌پزشکی ایران معتقد است همین ایمنی خودبه‌خود کمک می‌کند افراد جامعه مقابله با ویروس در بدنشان ثبت شود و درصورت بیمار شدن، شدت بیماری در آنها زیاد نخواهد بود. «به‌نظر می‌رسد تا آخر سال این روند ادامه‌دار است و بعد از چند پیک به حالت ثبات نسبی در روند حرکت ویروس می‌رسیم.»

پرخطرها از دوز یادآور غافل نشوند

توکلی هشدار می‌دهد که با توجه به رعایت‌نشدن پروتکل‌های بهداشتی و ماسک ضمن اینکه باید هوشیار باشیم، موارد بیماری شدید و وخیم را نیز باید رصد کنیم تا از افزایش شدید ابتلا به ویروس جلوگیری شود. او بروز پیک بعدی کرونا را بعید می‌داند: «پیک بعدی بعید است اتفاق بیفتد. با این حال، کرونا چندان قابل پیش‌بینی نیست و فقط یکی دو ماه آینده را می‌توانیم پیش‌بینی کنیم، نه سال آینده.»

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی ایران درباره کم‌شدن واکسیناسیون توضیح می‌دهد: «بعید است کم‌شدن واکسیناسیون بتواند موج‌های بعدی کرونا را همراه داشته باشد، زیرا تقریبا همه افراد به‌خصوص جوانان در سال1401 یک دوز واکسن زده‌اند و ایمنی نسبی در بدنشان وجود دارد. توصیه ما به افراد پرخطر یعنی کسانی که بیماری زمینه‌ای دارند و مبتلاشدن برایشان خطرناک است اینکه دوز یادآور واکسن را حتما تزریق کنند.»

کاهش مبتلایان جهانی کرونا از 44میلیون نفر به 600هزار نفر در فاصله کمتر از 3 ماه

آخرین آمار جهانی کرونا نشان‌دهنده روند نزولی حرکت ویروس در کل دنیاست. آمار سایت رسمی سازمان جهانی بهداشت می‌گوید از دسامبر 2022 که آخرین پیک موج کرونا در جهان ثبت شد، تا فوریه 2023روند ابتلا در سراسر جهان بسیار نزولی بوده، به‌طوری که شمار مبتلایان به کووید-19 در سراسر جهان در دسامبر 2022، 44میلیون نفر ثبت شده . این رقم در ژانویه 2023 به 10میلیون و 900هزار نفر رسیده و در فوریه 2023، شمار مبتلایان جهانی به کرونا به 628هزار نفر کاهش پیدا کرده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha