یکشنبه ۳۰ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۳:۴۳
کد خبر: 351862

تعداد جانباختگان زمین‌لرزه مرگبار ترکیه و سوریه از مرز 45هزار نفر گذشته و همچنان در حال افزایش است. براساس آمارهای رسمی، از 8بهمن تا دیروز ۳۹هزار و ۶۷۲نفر در ترکیه و ۵۸۰۰نفر هم در سوریه بر اثر زلزله 7.8ریشتری جان خود را از دست داده‌اند.

ایران، پیشتاز کمک به زلزله زدگان سوریه

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه همشهری، زندگی ۱۳.۵میلیون نفر هم در ترکیه و هزاران نفر در استان‌های مرزی سوریه تحت‌تأثیر این زمین‌لرزه ویرانگر قرار گرفته است. بعد از این زلزله مرگبار، بسیاری از کشورها، تیم‌های امدادی خود را برای کمک به مردم ترکیه و سوریه اعزام کردند؛ هر چند که میزان حمایت‌های بین‌المللی از ترکیه نسبت به سوریه عدد بزرگ‌تری را به‌خود اختصاص داد و توجه رسانه‌ای و جهانی به زلزله ترکیه بسیار بیشتر از سوریه بود، آن هم درحالی‌که سوری‌ها به‌دلیل تحریم‌های ظالمانه آمریکا با مشکلات بیشتری مواجه بودند، اما این تفاوت و استاندارد دوگانه در اقدامات و حمایت‌های بشردوستانه ایران دیده نشد. آن هم درحالی‌که ایران با اتهامات بی‌اساس از سوی دشمنان بین‌المللی مواجه بود، اما سازمان‌های امدادگر ایران جزو نخستین گروه‌هایی بودند که با توجه به تلفات سنگین جهانی و وسعت آسیب وارد شده در مناطق مختلف به یاری مردم این کشورها شتافتند.


ایران، پیشتاز کمک به سوریه


پیرحسین کولیوند، رئیس جمعیت هلال‌احمر ایران از تلاش برای افزایش کمک‌های بین‌المللی به مناطق زلزله‌زده سوریه خبر داده و گفته بود:‌ «ایران چندی پیش خود متحمل یک زلزله شدید شد و هنوز هم درگیر امدادرسانی به مناطق زلزله‌زده خوی هستیم، اما شدت زلزله در ترکیه و سوریه و روابط برادرانه‌ای که میان کشورها وجود دارد، ما را بر آن داشت تا به کمک شما نیز آمده و به ملت شما یاری‌رسانی کنیم. کمک‌های هلال‌احمر ایران به سوریه تداوم خواهد داشت و تلاش می‌کنیم تا کمک‌های بین‌المللی نیز به شکلی آسان‌تر به‌دست مردم سوریه برسد.» این در حالی است که کولیوند پیش از این هم گفته بود که پس از وقوع زلزله تنها 3کشور ازجمله ایران به حمایت از زلزله‌زدگان سوری آمدند اما ترکیه‌ای‌ها از حمایت بیش از 80کشور برخوردار شدند.


ایران؛ حامی همیشگی آسیب‌دیدگان


با گذشت حدود 2هفته از زلزله ویرانگر در جنوب ترکیه و استان‌های مرزی سوریه، امدادگران ایران همچنان در کمپ‌های زلزله‌زدگان مشغول خدمات‌رسانی هستند و رئیس جمعیت هلال‌احمر ایران درباره اقدامات حمایتی همزمان به زلزله‌زدگان ترکیه و سوریه می‌گوید: «۲هزار و ۴۷۰دستگاه چادر امدادی به زلزله‌زدگان (۹۷۰چادر به ترکیه و ۱۵۰۰چادر به سوریه)، ۱۴هزار و ۹۰تخته پتو، 5هزار و ۱۴۷تخته موکت، ۲۵۰بسته غذایی ۱۰روزه، ۷۰دست ظروف و ۱۰هزار و ۱۵۵کیلوگرم نایلون به ترکیه و سوریه ارسال شده است.

همچنین 5قلاده سگ زنده‌یاب، ۱۸دستگاه زنده‌یاب، ۱۴دستگاه سیستم برش بتن و فولاد، ۶دستگاه خودروی نجات و 7دستگاه خودروی امدادی نیز برای ارائه خدمات بهتر به مناطق زلزله‌زده ارسال شدند.» به‌گفته کولیوند، راه‌اندازی مرکز هدایت عملیات جمعیت هلال‌احمر در فرمانداری شهر آدیامان، برپایی نخستین اردوگاه اسکان اضطراری با ظرفیت ۲۰۰دستگاه چادر در منطقه آدیامان ترکیه، ارسال سومین محموله اقلام امدادی و کمک‌های بشردوستانه به وزن ۵۵تن و راه‌اندازی اردوگاه اسکان اضطراری در حلب به ظرفیت ۴۰۰نفر و توزیع غذای گرم از اقدامات دیگر است.


داروهای امیدبخش


رئیس جمعیت هلال‌احمر ایران در دیدار با نخست‌وزیر سوریه، با تأکید بر اینکه ایران در کنار ملت سوریه است و تلاش می‌کند تا کمک‌رسانی خوبی به زلزله‌زدگان سوریه انجام شود، بیان می‌کند: «ضرورت دارد تا دبیرکل صلیب سرخ جهانی بازدیدی از حلب داشته باشد و ارزیابی صورت بگیرد که چه مواردی در سوریه مورد نیاز است تا در یک همکاری جهانی به کمک سوریه بشتابیم. اقدام دیگر هم بیانیه‌ای است که براساس آن کشورهای تحت تحریم که به شکل‌های مختلف آسیب می‌بینند شناسایی شده و این ظلمی‌که به آنها می‌شود در فدراسیون بین‌المللی ثبت و در تاریخ ماندگار شود.»‌ کولیوند با بیان اینکه تولید دارو و بسیاری از تجهیزات دیگر در هلال‌احمر تداوم دارد، تأکید می‌کند: «این داروها می‌توانند در این شرایط سخت با قیمتی مناسب در اختیار وزارت بهداشت سوریه قرار بگیرند. همچنین ایران این آمادگی را دارد تا آموزش‌ها و تجربیاتش را در اختیار کشور سوریه قرار دهد.»


از ایران ممنونیم


حمایت‌های ایران با قدردانی نخست‌وزیر، وزیر بهداشت، وزیر اداره محلی و محیط و رئیس هلال‌احمر سوریه هم همراه شده است. حسین عرنوس، نخست‌وزیر سوریه هم با بیان اینکه ایران ثابت کرد در هر شرایطی، حامی آسیب‌دیدگان ناشی از حوادث و بلایاست، می‌گوید: «از اینکه هلال‌احمر ایران در این مدت جایگاه خوبی در عرصه جهانی به‌دست آورده خوشحالیم و امیدواریم بتوانیم از این تجربیات استفاده کنیم. شما ثابت کردید که هلال‌احمر در هر شرایطی، حامی است. از رهبری، دولت و مردم ایران تشکر می‌کنیم که به کمک ما آمدند و ما قدردان شما هستیم.

امیدواریم که جامعه بین‌الملل نیز به‌خود ‌آید و تحریم‌ها علیه ایران و سوریه را لغو کند، زیرا تحریم‌ها نیز زلزله‌هایی هستند که یک کشور را تحت‌تأثیر قرار می‌دهند.» خالد حبوباتی، رئیس هلال‌احمر سوریه با تأکید بر اینکه ایران و سوریه 2کشور شریک و دوست هستند و کمک‌های ایران به زلزله‌زدگان این کشور ارزشمند است، عنوان می‌کند: «همه می‌دانند که ایران هیچ زمانی دوستان خود را رها نکرده و امروز نیز بار دیگر این اصل با حضور در سوریه ثابت شد. ما از تمام کمک‌هایی که ایران به سوریه کرده سپاسگزاریم و این تبادلات است که روابط 2ملت را ترسیم می‌کند و موجب تحکیم آن می‌شود.»


حمایت ارتش ایران از زلزله‌زدگان


بعد از وقوع زلزله 7.8ریشتری در بخش‌هایی از جنوب و مرکز کشور ترکیه و در پی درخواست ارتش و رئیس‌جمهور ترکیه، یک تیم از بهداشت و درمان نیروی زمینی ارتش در یکی از اردوگاه‌های شهر آدیامان مستقر شده و به مردم زلزله‌زده خدمات ارائه می‌دهد. حبیب صدر، رئیس اداره بهداشت امداد و درمان نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران درباره این اقدامات می‌گوید: «فشار قابل‌توجهی به سیستم بهداشت و درمان ترکیه وارد شده و حضور ما کمک بسیاری به مردم بود. به‌طور میانگین 100نفر مراجعه‌کننده داریم که از زلزله آسیب‌دیده و برای درمان می‌آیند.برای پانسمان مجدد زخم هم مراجعه‌کننده داریم. شب‌ها اینجا به‌شدت سرد و زندگی طاقت‌فرساست، افرادی هم به‌دلیل سرماخوردگی، سردرد و بیماری‌های شکمی مراجعه می‌کنند. با توجه به آسیب‌ها تا زمانی که کشور ترکیه بخواهد در اینجا خدمات ارائه می‌دهیم.»

رئیس اداره بهداشت امداد و درمان نیروی زمینی ارتش همچنین درباره خدمات‌رسانی ارتش در خوی هم بیان می‌کند: «از ساعات اولیه زلزله در این شهرستان، بیمارستان‌های سیار نیروی زمینی ارتش از ارومیه و تبریز در خوی مستقر شدند و خدمات درمانی ارائه می‌کنند. این مراکز همچنان مستقر هستند.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha