چهارشنبه ۳ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۹:۴۹
کد خبر: 352044

تنگی نفس، خس خس سینه، تنفس بسیار سریع، احساس اضطراب و وحشت و رنگ پریدگی و عرق کردن از علائم حمله آسم هستند.

همه چیز درباره «آسم» و نشانه خطرناک آن

به گزارش سلامت نیوز به نقل از انجمن آسم و آلرژی ایران، به بدتر شدن ناگهانی علائم آسم به علت سفت شدن عضلات اطراف راه‌های هوایی، حمله آسم می‌گویند. در هنگام حمله آسم، دیواره راه‌های هوایی معمولا متورم، زخیم و ملتهب می‌شوند. این حالت‌ها (سفت شدن عضلات مسیر هوایی، التهاب و تولید خلط) باعث بروز علائمی مانند تنگی نفس، خس خس سینه، سرفه و سایر مشکلات مشابه می‌شوند.

سایر علائم حمله آسم ممکن است شامل موارد زیر باشند:

- خس خس شدید در هنگام دم و بازدم

- سرفه‌هایی که متوقف نمی‌شوند.

- تنفس بسیار سریع

- احساس درد و فشار در سینه

- سفت شدن عضلات گردن و قفسه سینه

- اشکال در صحبت کردن

- احساس اضطراب و وحشت

- رنگ پریدگی و عرق کردن

- آبی شدن لب یا ناخن‌ها

- بدتر شدن علائم با وجود اینکه از داروهایتان نیز استفاده کرده‌اید.

با مشاهده هر کدام از این علائم با مرکز فوریت های پزشکی تماس بگیرید.

برخی از افراد مبتلا به آسم ممکن است برای مدت طولانی با هیچ گونه حمله آسم یا علائم آسمی مواجه نشوند، اما با قرار گرفتن در معرض محرک‌های آسم دچار حمله آسم یا بدتر شدن علائم شوند.

حمله‌های خفیف آسم معمولا شایع‌تر هستند. معمولا مسیرهای هوایی بعد از گذشت چند دقیقه تا چند ساعت از آغاز اقدامات درمانی به حالت طبیعی خود باز می‌گردند. حملات شدید آسم کمتر شایع هستند و بیشتر طول می‌کشند و نیاز به اقدامات فوری پزشکی دارند. در هر صورت دانستن علائم اولیه آسم و تشخیص زود هنگام حمله آسم می‌تواند به شما کمک کند تا بتوانید از شدیدتر شدن حمله آسم جلوگیری کنید و علائم آن را کنترل کنید.

اگر حمله آسم درمان نشود، چه اتفاقی می‌افتد؟

اگر اقدامات سریع پزشکی انجام نشود، نفس کشیدن سخت‌تر خواهد شد و خس خس شدیدتر می‌شود. اگر شما در حین حمله آسم بتوانید از یک پیک فلومتر استفاده کنید، مشاهده خواهید کرد که کمترین مقدار ممکن برای شما را نشان خواهد داد.

نشانه خطرناک آسم

ریه‌ها در هنگام حمله آسم به تدریج سفت‌تر شده تا آنجا که جریان هوای دم و بازدم شما به حدی کم می‌شود که دیگر صدای خس خس تولید نمی‌شود. به این مرحله از حمله آسم «سینه ساکت و آرام» گفته می‌شود و یک نشانه خطرناک محسوب می‌شود. ممکن است لازم باشد با شروع حمله آسم بلافاصله به بیمارستان منتقل شوید. متاسفانه برخی از افراد، ساکت شدن خس خس سینه را به عنوان نشانه بهبودی تلقی کرده و اقدامات پزشکی لازم را برای بهبود بیمار انجام نمی‌دهند.

اگر فردی که دچار حمله آسم شده به سرعت درمان‌های لازم را دریافت نکند، در نهایت قدرت صحبت کردن را از دست می‌دهد، اطراف لب‌ها به علت کمبود اکسیژن خون کبود می‌شود و در نهایت ممکن است به از دست دادن هوشیاری یا حتی مرگ منجر شود.

علائم اولیه حمله آسم چه چیزهایی هستند؟

علائم هشدار دهنده شروع حمله آسم معمولا کمی قبل یا دقیقا قبل از شروع حمله آسم بروز می‌کنند. این علائم قبل از علائم شناخته شده آسم شروع می‌شوند.

به طور کلی این علائم تا آن اندازه شدید نیستند که در فعالیت‌های روزانه شما اختلال ایجاد کنند. با شناختن این علائم می‌توانید حمله آسم را متوقف کنید یا از بدتر شدن آن جلوگیری کنید.

علائم هشداردهنده اولیه یک حمله آسم عبارتند از:

- سرفه مکرر، به خصوص در شب

- کم شدن عدد نمایش داده شده توسط پیک فالومتر

- دشوار شدن نفس کشیدن یا تنگی نفس

- خس خس یا سرفه در هنگام یا بعد از ورزش کردن

- احساس خستگی زیاد یا ضعف در هنگام ورزش کردن

- احساس خستگی، بد خلقی، زود رنجی و افسردگی

- نشانه‌هایی مانند سرماخوردگی یا آلرژی (عطسه، آبریزش بینی، گرفتگی بینی، گلو درد و سردرد)

- مشکل در خواب با آسم شبانه

شدت حمله آسم می‌تواند به سرعت افزایش پیدا کند. بنابراین بسیار مهم است که به محض دیدن علائم، برای درمان آن به سرعت اقدام انجام شود.

اگر با حمله آسم مواجه شویم چه باید بکنیم؟

اگر شما یا یکی از اطرافیان شما دچار حمله آسم شدید بلافاصله اقدامات لازم برای بهبود علائم را بر طبق آموزش‌هایی که در این زمینه توسط پزشک دیده‌اید، انجام دهید، در صورت عدم مشاهده بهبودی علائم، بلافاصله با مرکز فوریت‌های پزشکی تماس بگیرید. فراموش نکنید که حمله آسم یک مورد پزشکی اورژانسی است و باید در مورد آن اقدامات فوری پزشکی انجام شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha