رئیس هیئت مدیره سندیکای تولید کنندگان مواد دارویی، در واکنش به میزان افزایش قیمت دارو در سال آینده و چالش های اجرای طرح دارویاری، توضیحاتی ارائه داد.

تا دیر نشده از مسیر دارویاری خارج شویم/ پیش بینی قیمت دارو

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر، فرامرز اختراعی، در واکنش به پیش بینی افزایش ۱۰ تا ۲۰ درصدی قیمت دارو در سال ۱۴۰۲ که از سوی رئیس سازمان غذا و دارو مطرح شده است، گفت: پیش بینی از میزان افزایش قیمت دارو در سال آینده خیلی سخت است.

وی با اشاره به عدم ثبات در سیاست‌های ارزی کشور، افزود: عدم ثبات در سیاست‌های ارزی، بر نظام دارویی کشور اثرگذار است و از همین رو؛ نمی‌توان از همین حالا گفت که دارو برای مردم گران نمی‌شود.

اختراعی به بودجه ۶۹ هزار میلیاردی یارانه دارو در سال آینده اشاره کرد و گفت: این میزان اعتبار برای یارانه دارو در سال آینده با تفاوت حاصل از نرخ ارز، سازگاری ندارد.

وی ادامه داد: با چنین اوضاع و احوالی که برای دارو پیش بینی شده است، دارو گران خواهد شد.

اختراعی افزود: وقتی عنوان می‌کنند که دارو در سال آینده بین ۱۰ تا ۲۰ درصد افزایش قیمت خواهد داشت، باید پرسید که آیا تورم در حد ۱۰ تا ۲۰ درصد است.

وی با اشاره به قیمت گذاری دارو در کمیسیون قیمت گذاری سازمان غذا و دارو، گفت: ممکن است در کمیسیون بر افزایش ۱۰ تا ۲۰ درصدی قیمت دارو تصمیم گیری کنند، اما چقدر می‌توانند در برابر فشارها مقاومت کنند.

اختراعی ادامه داد: متأسفانه راه غلطی طی شده و زودتر باید از مسیر رفته باز گردند. بدون تردید، اجرای طرح دارویاری غلط است و بارها گفته‌ام که تغییرات شوک آور، به نظام اقتصادی و دارویی کشور آسیب می‌زند.

رئیس هیئت مدیره سندیکای تولید کنندگان مواد دارویی، با عنوان این مطلب که عوارض دارویاری فقط مابه التفاوت نرخ ارز نیست، گفت: قطعاً با افزایش هزینه‌های تولید دارو، شرکت‌ها نیز حاشیه سود بیشتری می‌خواهند و نمی‌توانند با نرخ‌های دستوری ادامه بدهند.

وی با انتقاد از تحمیل تغییرات شوک آور به صنعت دارو، افزود: داروی قاچاق، اشتباه بزرگی بود که به آن دامن زدند. زیرا، دارو در مقیاس بزرگ قاچاق نمی‌شود و این شامل قاچاق به کشور و از کشور می‌شود. به ندرت به صورت چمدانی، دارو قاچاق می‌شود که سهمی در حدود ۳ تا ۵ درصد بازار دارو را به خود اختصاص می‌دهد. یعنی از ۳۵ هزار میلیارد تومان گردش مالی دارو در کشور؛ در کل ۱۰۰۰ میلیارد آن قاچاق است که عدد بزرگی نیست.

اختراعی ادامه داد: اگر دارو در مقیاس بزرگ قاچاق می‌شود، چرا جلوی آن را نمی‌گیرند و اگر برخورد می‌کنند؛ چند پرونده تا کنون برای داروی قاچاق تشکیل شده است.

وی افزود: ما نباید در مورد دارو، بنگاه محورانه تصمیم بگیریم. بنابراین، نباید اشتباه خودمان را تکرار کنیم.

اختراعی ادامه داد: با توجه به شرایط موجود، اگر ۶۹ هزار میلیارد تومان بودجه دارو به ۱۸۰ هزار میلیارد تومان هم برسد؛ باز هم جوابگو نخواهد بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha