رییس سازمان غذا و دارو درباره برخی اظهارات مبنی بر کمبود تجهیزات و ملزومان پزشکی در کشور، گفت: برخی بی‌شرمانه و بی‌رحمانه جو کمبودهای تجهیزات پزشکی را برای ایجاد انحصار و افزایش قیمت محصول خود راه می‌اندازند.

جوسازی در کمبودهای تجهیزات پزشکی برای ایجاد انحصار

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا،دکتر سید حیدر محمدی درباره وضعیت تامین تجهیزات پزشکی، گفت: در زمینه موجودی دارو و تجهیزات در سازمان غذا و دارو سامانه‌ای داریم که در صورت کاهش موجودی هر یک از اقلام دارو و تجهیزات به زیر سه ماه و یک ماه هشدار می‌دهد و ما هم بر اساس این معیار، تامین را انجام می‌دهیم. باید توجه کرد که بسیاری از کمبودهایی که در زمینه تجهیزات پزشکی مطرح می‌شود، یا برند است یا مشابه برند است و این کمبود تلقی نمی‌شود.

سندرم احتکار بعد از اعلام کمبودهای دارویی و تجهیزاتی

وی با بیان اینکه یکی از دلایلی که در دارو آمار اقلام کمبودی را نمی‌دهیم، پیشگیری از احتکار است، گفت: یکی از آسیب‌هایی که به ما می‌رسد، سندرم احتکار و ذخیره بعد از کمبود است؛ چراکه برخی همیشه از ترس کمبود کالاهای اساسی، این کالاها را در خانه ذخیره دارند.

تلاش برخی مونتاژکاران برای کسب انحصار در بازار تجهیزات پزشکی

محمدی با بیان اینکه در زمینه تجهیزات پزشکی نیز چنین مواردی وجود دارد، گفت: یک شرکتی یکسری از اقلام تجهیزات پزشکی را مونتاژ کرده و ادعا می‌کند که تولید داخلی است، اما اعلام می‌کنیم که کالای شما مونتاژی است، نه تولید، اما می‌گوید من تولید داخلی‌ام و فقط هم محصول من در بازار باشد و قیمت‌گذاری سه برابر قیمت وارداتی را هم می‌خواهد. بر این اساس تلاش می‌کند که مسیر واردات را ببندد تا محصولش انحصاری شود و قیمت را افزایش دهد. در حالی که ما اعلام می‌کنیم که اگر در تجهیزات پزشکی بیش از ۵۰ درصد قطعات محصولی تولید داخلی باشد، آن را تولید مستقیم داخل محسوب می‌کنیم. این در حالی است که برخی شرکت‌ها محصول مونتاژی را می‌خواهند به نام تولید داخلی محسوب کنیم. زیرا تولید مستقل داخلی برایش مزیت ممنوعیت واردات، انحصار و افزایش قیمت دارد و ما هم این مجوز را ارائه نداده‌ایم.

وی با بیان اینکه برخی بی‌شرمانه و بی‌رحمانه جو کمبودهای تجهیزات پزشکی را برای ایجاد انحصار و افزایش قیمت محصول خود راه می‌اندازند، گفت: به مردم و مراکز درمانی اضطراب می‌دهند و این کار درست نیست.

درخواست‌های غیرمنطقی برای برندهای خاص تجهیزاتی پزشکی

محمدی با بیان اینکه گاهی اوقات کمبود تجهیزات پزشکی در برخی بیمارستان‌ها ناشی از نداشتن نقدینگی در بیمارستان است، گفت: بیمارستان پول تجهیزات پزشکی خریداری شده را ندارد و شرکت هم بلاکش کرده است. بنابراین بحث کمبود نیست، بلکه بیمارستان نقدینگی لازم برای خرید تجهیزات پزشکی را ندارد. در عین حال در برخی تجهیزات مانند پروتز که تولید داخلی آن وجود دارد، بیمارستان‌های دولتی استفاده می‌کنند و مراکز خصوصی هم عمدتا نوع تولید داخل را استفاده می‌کنند. حال برخی اقلام، نوع خارجی هم دارد و برخی اساتید می‌گویند فقط فلان برند را می‌خواهم. این کار شدنی نیست. وقتی که از یک محصول نوع ایرانی و خارجی آن موجود است، اما برخی اساتید می‌گویند فقط نوع خارجی، آن هم همان نوع و برندی که من می‌گویم، این خواست منطقی و شدنی نیست.

وی درباره آزادسازی ارز تجهیزات پزشکی نیز گفت: ابتدا در حوزه دارو وضعیت را پیش ببریم و بعد از آن اگر اعتبارات لازم تامین شود، می‌توان در حوزه تجهیزات پزشکی هم اقدام کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha