«وقتی آتش‌نشانان به محل حادثه رسیدند، دستگاه‌ها درجه حرارت 700درجه را ثبت کردند.» این بخشی از گزارش مدیرعامل آتش‌نشانی تهران درباره حادثه آتش‌سوزی در ساختمان153 خیابان بهار است.

عملیات در دمای 700درجه

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه همشهری، حادثه‌ای که برای ساعاتی همه توجهات را به‌خود جلب کرد و حتی مسئولان شهری به‌دلیل احتمال ریزش این ساختمان 10طبقه مجبور شدند پیش‌بینی‌های لازم در این خصوص را انجام دهند. اما در این حادثه آتش‌نشانان چطور توانستند در دمای 700درجه شعله‌های آتش را خاموش کنند؟


صبح شنبه، وقتی خبر رسید که ساختمانی در خیابان بهار طعمه حریق شده است آتش‌نشانان 3 ایستگاه در کمتر از 4دقیقه خود را به آنجا رساندند. در نگاه اول به‌نظر می‌رسد یک آتش‌سوزی معمولی در زیرزمین آنجا اتفاق افتاده است اما دقایقی بعد وقتی آتش‌نشانان متوجه حجم زیاد آتش در 3طبقه زیرین شدند معلوم شد که حادثه فراتر از آن چیزی است که تصورش را می‌کردند. به همین دلیل بود که بلافاصله آتش‌نشانان چندین ایستگاه دیگر نیز خود را به خیابان بهار رساندند.

حجم زیاد دود و آتش در طبقات زیرین مانع از نفوذ آتش‌نشانان به آنجا شده بود و آنها به زحمت می‌توانستند به آنجا نزدیک شوند و همین موضوع ابعاد تازه‌ای به این حادثه می‌بخشید و در این شرایط حتی شهردار و دادستان تهران نیز در محل حادثه حاضر شدند و بخاطر آتش‌سوزی که تا ساعتی پیش یک حادثه معمولی به‌نظر می‌رسید جلسه ستاد مدیریت بحران تشکیل شد.



وظیفه‌شناسی تا پای جان


در شرایطی که خیابان بهار مسدود شده و خیابان‌های اطراف آن زیر بار ترافیکی سنگین رفته بود آتش‌نشانان با همه توان مشغول جدال با شعله‌های آتش بودند و این عملیات تا شب طول کشید. در این میان رضا دارابی، فرمانده ایستگاه 120 که حضور فعالی در عملیات داشت مفقود و ساعتی بعد معلوم شد که در جریان عملیات به چاه آسانسور سقوط کرده است که پیکر وی از میان دود و آتش بیرون کشیده و به بیمارستان منتقل شد اما ساعتی بعد خبر رسید که وی به شهادت رسیده است.



احتمال ریزش ساختمان


آتش‌سوزی در ساختمان153 از حدود ساعت 10صبح شروع شده بود و با گذشت بیش از 12ساعت همچنان ادامه داشت. در این میان آتش‌نشانان با توجه به تجربه تلخ ریزش ساختمان پلاسکو در سال95، احتمال ریزش این ساختمان را نیز درنظر گرفتند. آنها از دوربین‌های ویژه‌ای برای رصد لحظه‌ای پایش ساختمان استفاده کردند تا درصورت کوچکترین لرزش و احتمال ریزشی آتش‌نشانان آنجا را تخلیه کنند.

با وجود حرارت زیادی که پایه‌های ساختمان را در بر گرفته بود اما ساختمان پایدار ماند و آتش‌نشانان که در ساعت‌های قبلی توانسته بودند آتش‌سوزی در طبقه منفی یک و 2 را مهار کنند، سرانجام توانستند در نیمه شب شنبه به طبقه منفی3 ساختمان نفوذ کرده و آتش‌سوزی را به‌طور کامل خاموش کنند. با وجود مهار کامل شعله‌های آتش اما گروهی از آتش‌نشانان تا صبح در محل حادثه حضور داشتند تا مبادا این ساختمان 50ساله دوباره شعله‌ور شود.


مهار آتش در دمای 700درجه


صبح دیروز(یکشنبه) در شرایطی که چند ساعت از پایان این عملیات نفس‌گیر می‌گذشت قدرت‌الله محمدی، مدیرعامل آتش‌نشانی پایتخت در جلسه شورای شهر حاضر شدند و گزارشی از آنچه شنبه شب در ساختمان153 خیابان بهار گذشته بود ارائه کرد. او گفت:‌ در این حادثه همکارانم در نخستین اقدام افراد داخل ساختمان را تخلیه کردند و هنگامی که به حریق رسیدند بیش از یک ساعت از آغاز آتش‌سوزی گذشته بود. در 3طبقه منفی این ساختمان که هر طبقه ۳۸۰مترمربع مساحت دارد اقلام اشتعال‌زای زیادی در آنها دپو شده بود و این ساختمان یکی از ساختمان‌هایی بود که اخطار گرفته بود و پرونده جاری داشت و به‌دنبال مسائل حقوقی و قضایی آن بود.


ساختمان 153 باید تخریب شود


محمدی در ادامه گفت:‌ عملیات اطفای حریق در این ساختمان حدود ۱۲ساعت به طول انجامید و این در شرایطی بود که در ابتدای عملیات دستگاه‌های ما ۷۰۰درجه حرارت را در آنجا ثبت کرده بودند و پس از کاهش دما نسبت به اطفای حریق اقدام شد. همچنین تمهیدات لازم ازجمله دستور تخلیه ساختمان‌های پیرامونی این ساختمان نیز صادر شد و همزمان دستگاه‌های لرزه‌نگاری بلافاصله در محل مستقر شدند که این ساختمان پایش شود و اقدامات لازم درخصوص آن صورت بگیرد. اگر یک ساعت اطفای حریق این ساختمان بیشتر به طول می‌انجامید ساختمان فرو می‌ریخت.

به همین دلیل این ساختمان دیگر قابل سکونت نیست و پس از خارج کردن اجناس باید نسبت به تخریب آن اقدام شود. او در ادامه به حادثه شهادت یکی از آتش‌نشانان اشاره کرد و گفت: معمولا استاندارد چاهک‌هایی که برای آسانسور زده می‌شود ۱.۵ تا یک‌متر و ۲۰سانتی‌متر است؛ اما آتش‌نشان ما در چاهکی به ارتفاع 6متر و با دمای بسیار بالا سقوط کرد. حرارت این آتش‌سوزی به حدی بود که در بازدیدهای انجام شده معلوم شد به‌دلیل بالا بودن حرارت 4ستون ساختمان به‌صورت کامل دفرمه شده است.



شهید دارابی که بود؟


قریب‌رضا دارابی، همان آتش‌نشان وظیفه‌شناسی است که در حادثه آتش‌سوزی ساختمان 153 تا پای جان برای کارش ایستاد و به شهادت رسید. اما او که بود و از چه زمانی به آتش‌نشانی پیوست؟ دارابی، رئیس ایستگاه120 آتش‌نشانی تهران در منطقه6 عملیات بود. او متولد 7اردیبهشت 1352بود و در سال1379پس از انجام خدمت سربازی با عشق و علاقه و میل به نجات جان و مال مردم به استخدام سازمان آتش‌نشانی تهران درآمد.

او به خوش‌اخلاقی و رفتار صمیمانه در بین دوستان و همکارانش معروف بود و در آخرین ماموریت به‌عنوان رئیس ایستگاه120 و در لباس خدمت به ماموریت مهار آتش‌سوزی ساختمان اداری در خیابان بهار اعزام شد که بر اثر سقوط به چاهک آسانسور و شدت جراحات وارده به شهادت رسید. از این شهید 2پسر به یادگار مانده است. مراسم تشییع پیکر او ساعت8:30 صبح روز دوشنبه 8 اسفندماه با انجام تشریفات از اداره مرکزی سازمان آتش‌نشانی تهران در خیابان آزادی، خیابان میمنت آغاز خواهد شد و در ادامه، مراسم تشییع و خاکسپاری این شهید بزرگوار نیز در امامزاده علی‌اکبر(ع) محله چیذر برگزار خواهد شد.



ماجرای یک عکس



حسین طهرانی، عکاس باسابقه در حوزه حوادث و آتش‌نشانی، همان عکاسی است که درست لحظاتی پیش از شهادت شهید دارابی، آخرین عکس را از او گرفت و این عکس بازتاب زیادی در شبکه‌های اجتماعی داشت. طهرانی که سابقه آشنایی او با شهید دارابی به حدود 15سال قبل می‌رسد درباره ماجرای این عکس می‌گوید: شهید دارابی خیلی خوش‌برخورد و شوخ‌طبع بود. در جریان عملیات اطفای حریق ساختمان153 او برای چند لحظه مشغول استراحت بود که من را دید. ما سال‌ها بود که دوست بودیم و من در عملیات مختلف رضا را می‌دیدم.

به من گفت طهرانی، یک عکس از من بگیر. معمولا من چون در حوادثی که آتش‌نشانان در آن حاضر می‌شوند عکاسی می‌کنم بعد از حادثه عکس‌های آتش‌نشانان را به‌عنوان یادگاری برای‌شان می‌فرستم. عکس شهید دارابی را هم به او نشان دادم و قرار بود سر فرصت برایش بفرستم اما کمی بعد او در ساختمان دچار حادثه شد. طهرانی که یک روز بعد از این حادثه به ایستگاه120، که ریاست آن را شهید دارابی برعهده داشت رفته بود ادامه می‌دهد:‌ مردم زیادی برای عرض تسلیت به ایستگاه آمده بودند و اغلب با دیدن عکس شهید دارابی به گریه می‌افتادند. همکارانش هم اشک می‌ریختند و جای او در ایستگاه خیلی خالی است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha