بر اساس بزرگترین مطالعه تا به امروز در مورد فعالیت بدنی و خطر بیماری و مرگ و میر، حداقل 11 دقیقه پیاده روی در روز می تواند خطر مرگ زودرس را تقریبا 25 درصد کاهش دهد.

11 دقیقه پیاده روی سریعِ روزانه خطر مرگ زودرس را کاهش می دهد

این مطالعه که در مجله British Journal of Sports Medicine منتشر شد، داده های سلامتی بیش از 30 میلیون نفر را تجزیه و تحلیل کرد و به دنبال همبستگی بین میزان حرکت افراد و مدت زمان زندگی آنها بود.

یافته‌های آن نشان می‌دهد که حتی مقدار کمی ورزش به بهبود قابل توجهی طول عمر کمک می‌کند و می‌تواند خطر ابتلا به بیماری قلبی و بسیاری از انواع سرطان را کاهش دهد.

برای سال‌ها، سازمان‌های بهداشتی دولتی در ایالات متحده، کانادا، اروپا و سایر کشورها توصیه می‌کنند که هر فردی که می‌تواند ورزش کند باید حداقل 150 دقیقه در هفته ورزش کند تا سلامتی مطلوب داشته باشد. (ورزش متوسط به معنای پیاده روی سریع یا فعالیت های مشابه است که ضربان قلب و تنفس شما را به اندازه ای افزایش می دهد که مکالمه دشوار می شود.)

از نظر عملی، این دستورالعمل ها پیاده روی سریع را به مدت نیم ساعت و پنج بار در هفته ترویج می کند.

اما طبق آخرین آمار فدرال که فقط حدود 47 درصد از بزرگسالان آمریکایی به اندازه کافی ورزش می کنند.

این آمار هشیارکننده برخی از محققین را بر آن داشت تا به بررسی اثرات مقادیر کمتر ورزش بپردازند. با این حال، بیشتر تحقیقات به دست آمده شامل تعداد نسبتاً کمی از افراد بود که نتیجه‌گیری‌های گسترده‌ای را در مورد بهترین دوزهای ورزش غیرممکن می‌کردند.

بنابراین، برای مطالعه جدید، محققان دانشگاه کمبریج، دانشگاه کوئین بلفاست و سایر موسسات تصمیم گرفتند تا داده‌های مربوط به مطالعات گذشته مرتبط را تا حد امکان جمع‌آوری کنند، و مجموعه بزرگ‌تری از شرکت‌کنندگان و نتایج بالقوه قانع‌کننده‌تری ایجاد کنند.

لئاندرو گارسیا محقق بهداشت عمومی دانشگاه کوئین بلفاست گفت: آنها با 196 مطالعه پایان یافتند که بیش از 30 میلیون نفر را تحت پوشش قرار داده بود که این را با اختلافی زیاد، "بزرگترین" مطالعه در مورد اینکه چگونه ورزش به طول عمر کمک می کند، تبدیل کرد.

بنابراین، برای مطالعه جدید، محققان دانشگاه کمبریج، دانشگاه کوئین بلفاست و سایر موسسات تصمیم گرفتند تا داده‌های مربوط به مطالعات گذشته مرتبط را تا حد امکان جمع‌آوری کنند، و مجموعه بزرگ‌تری از شرکت‌کنندگان و نتایج بالقوه قانع‌کننده‌تری ایجاد کنند.

دستاوردهای بزرگ از حرکت فقط کمی بیشتر
آنچه که داده‌های جمع‌آوری شده نشان داد این بود که 150 دقیقه فعالیت متوسط هفتگی باید بهترین ورزش ما باشد. احتمال مرگ زودهنگام افرادی که این میزان تلاش را انجام دادند، نسبت به افراد غیرفعال، 31 درصد کمتر بود.

اما از آنجایی که دو سوم از بیش از 30 میلیون شرکت کننده آنقدر زیاد ورزش نکردند، محققان به اثرات حرکت کمتر نیز توجه کردند. مردان و زنانی که تنها 75 دقیقه در هفته یا حدود 11 دقیقه در روز ورزش می کردند، نسبت به افرادی که کمتر حرکت می کردند، 23 درصد کمتر در معرض مرگ زودرس بودند.

این 11 دقیقه ورزش روزانه نیز خطر ابتلا به بیماری قلبی را تا 17 درصد و ابتلا به سرطان از هر نوع را تا 7 درصد کاهش داد. برای برخی از سرطان ها، از جمله لوسمی میلوئید، میلوما و برخی سرطان های معده، خطر تا 26 درصد کاهش یافت.

دانشمندان همچنین از مدل‌سازی آماری استفاده کردند تا تخمین بزنند که 16 درصد یا 1 از 6 مورد مرگ‌های زودرس اگر تقریباً همه افراد 150 دقیقه در هفته ورزش کنند و دستورالعمل‌های فعلی را رعایت کنند، اتفاق نمی‌افتد.

آنها نتیجه گرفتند حتی اگر همه فقط 11 دقیقه در روز پیاده روی کنند، ممکن است از هر 10 مرگ زودهنگام از مرگ یک نفر جلوگیری شود.

گارسیا گفت، اما حتی با وجود این اشکالات، یافته‌ها یک حرکت مفید ارائه می‌دهند. او گفت: «افزودن فعالیت بدنی به برنامه روزانه تغییرات کوچک و تدریجی یک نقطه شروع عالی هستند و طیف وسیعی از مزایای سلامتی را به همراه خواهند داشت.

ماشین را کمی دورتر از دفترت پارک کن. از پله استفاده کن. با بچه هایتان در اتاق نشیمن برقصید.

او گفت که در حالت ایده‌آل، حدود 11 دقیقه در روز حرکت متوسط را شروع کنید و اگر این مقدار را «قابل کنترل» می‌دانید، «سعی کنید به تدریج آن را به مقدار بیشتر شده افزایش دهید» یعنی 150 دقیقه در هفته. اما بدانید تحت هر شرایطی انجام مقداری فعالیت بدنی برای سلامتی بهتر از انجام ندادن آن است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha