دوشنبه ۱۵ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۴
کد خبر: 352705

نان کامل یا نان سبوس دار، به دلیل وجود پوسته و جوانه، منبع غنی فیبر، ویتامین E، ویتامین‌های گروه B، مواد معدنی و ترکیبات آنتی اکسیدانی یکی از بهترین گزینه‌ها برای امنیت غذایی و ارتقای سلامت جامعه محسوب می‌شود.

نان کامل داروی درمان چاقی

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا، نان کامل در ایجاد سیری و کاهش اشتها، کاهش کلسترول، کاهش خطر بیماری های قلبی عروقی و سکته های قلبی و پیش گیری و درمان سرطان ها موثر است. بنابراین تولید نان کامل گام موثری در بهبود کیفیت تغذیه ای افراد جامعه و ارتقای سلامتی محسوب می شود.

رژیم‌های غذایی سرشار از نان‌های کامل با کاهش خطر بیماری‌هایی مانند اضافه وزن و چاقی، بیماری قلبی، دیابت نوع ۲ و بعضی سرطان‌ها مرتبط بوده و استفاده از نان کامل افراد را از مصرف سایر مواد دارویی و شیمیایی بی‌نیاز می‌کند.

نان کامل ۴۰ ماده از ۴۴ ماده غذایی مورد نیاز بدن ما را تامین کرده و موجب سیری سلول‌ها می‌شود و بر اساس تحقیقات انجام شده در سال‌های اخیر، نان‌های کامل حدود سه برابر نان سفید فیبر دارند.

نان کامل کلید تضمین سلامت جامعه است

مدیر گروه تغذیه دانشگاه علوم پزشکی اراک در این خصوص گفت: نان کامل نانی است که سبوس آن گرفته نشده و به این نان، نان سبوس دار نیز گفته شده و از جمله مهمترین و بزرگترین مزایای این نان، فیبر آن است.

«حامد جعفری» افزود: فیبر نقش مهمی در سلامتی بدن داشته و از جمله مزایای این ماده غذایی می‌توان به کاهش چربی‌های خون، کاهش و کنترل قند خون و احساس سیری بیشتر اشاره کرد.

وی ادامه داد: با توجه به وجود سبوس در نان کامل و ایجاد احساس گرسنگی کمتر، افرادی که قصد کاهش وزن دارند می‌توانند از این نان برای کاهش وزن استفاده کنند.

مدیر گروه تغذیه دانشگاه علوم پزشکی اراک خاطرنشان کرد: کاهش مشکلات گوارشی از جمله یوبوست که فیبرها نقش بسزایی در رفع این مشکل دارند، از دیگر مزایای نان کامل به شمار می‌رود.

جعفری اظهار کرد: ویتامین‌ها، مواد مغذی از جمله ویتامین‌های گروه B به خصوص B۱، B۲ و B۳ در سبوس دانه‌ها و غلات وجود دارد که با انجام سبوس‌گیری غلات این ویتامین‌ها را از دست می دهند.

وی گفت: این ویتامین‌ها نقش مهمی در فرآیند متابولیکی بدن داشته و در واکنش‌هایی که در بدن انجام می‌شود، این ویتامین‌ها بسیار حائز اهمیت است.

مدیر گروه تغذیه دانشگاه علوم پزشکی اراک خاطرنشان کرد: کمبود این ویتامین‌ها عوارض، مشکلات، ناتوانی‌ها، مشکلات پوستی و عصبی را برای بدن به همراه دارد.

مدیر گروه تغذیه دانشگاه علوم پزشکی اراک خاطرنشان کرد: نان‌هایی که سبوس‌گیری می‌شوند به نان‌های تصفیه شده و نان‌های سفید معروف هستند و بر اساس مطالعات انجام شده این نان‌ها موجب افزایش التهاب و فاکتورهای التهابی در بدن می‌شوند که افزایش این فاکتورها، برخی بیماری‌ها از جمله بیماری‌های قلبی و عروقی، دیابت، سرطان ها و سایر بیماری‌ها را به همراه دارد.

جعفری گفت: استفاده از نان کامل مزایای بسیاری از جمله تضمین سلامتی، تامین مواد مغذی و تامین فیبر برای بدن را به همراه داشته و عدم استفاده از این نان‌ها و استفاده از نان سفید مضرات و بروز برخی بیماری‌ها را به همراه دارد.

وی ادامه داد: با استفاده از نان کامل می‌توان ضمن ارتقای سلامتی بدن مواد مغذی و ویتامین‌های مورد نیاز بدن را تامین کرد.

نان کامل داروی درمان چاقی

رئیس گروه تغذیه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اراک نیز گفت: با توجه به افزایش آمار چاقی و اضافه وزن در تمامی گروه‌های سنی و افزایش بیماری‌های غیر واگیر از جمله سکته قلبی، مغزی، فشار خون، دیابت، چربی خون، نان سبوس دار در پیشگیری و درمان این بیماری‌ها نقش بسزایی دارد.

«نسرین یادگاری» افزود: از نظر تغذیه‌ای نان‌هایی که با آردهای کامل و سبوس دار تهیه می‌شوند از جمله نان سنگک ارزش غذایی بالاتری نسبت به نان‌های تهیه شده با آرد سفید مانند نان لواش دارند و مصرف روزانه آنها می‌تواند بخشی از نیازهای روزانه بدن به پروتئین‌ها و ویتامین‌ها را تامین کند.

وی ادامه داد: سبوس گندم و نان‌های سبوس‌دار سرشار از پروتئین، کربوهیدرات، انواع ویتامین‌های E و گروه B و املاح مختلف آهن، منیزیم، روی ، کلسیم و فیبر بوده و با سبوس‌گیری غلات، ویتامین‌های گروه B آنها کاهش می‌یابد.

رئیس گروه تغذیه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اراک خاطرنشان کرد: سبوس موجود در نان‌های سبوس‌دار پوست را در برابر خورشید محافظت می‌کند و به علت داشتن ویتامین‌های گروه B برای پیشگیری از سفیدی و ریزش مو نیز بسیار مفید است.

یادگاری گفت: ورود سبوس گندم و نان‌های سبوس‌دار به سیستم گوارش به عمل هضم غذا کمک کرده و موجب افزایش حجم مدفوع و پیشگیری از یبوست می‌شود.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه سبوس گندم و نان‌های سبوس‌دار منبع غنی از فیبر به شمار می‌روند این مهم در افزایش سوخت و ساز چربی در بدن نقش موثری داشته و موجب لاغری می‌شود.

رئیس گروه تغذیه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اراک خاطرنشان کرد: سبوس گندم وقتی در روده با آب ترکیب می‌شود حجم محتوای روده را افزایش داده و موجب احساس سیری و کاهش دریافت غذا می‌شود.

یادگاری گفت: سبوس گندم و نان‌های سبوس دار علاوه بر اینکه مقدار زیادی کلسترول را جذب می‌کند، قادر به جذب مقادیر زیادی مواد سمی از جمله رادیکال‌های آزاد، سرب، کادیوم، افلاتوکسین بوده و دفع آنها از بدن می‌باشد.

وی افزود: بر اساس پژوهش‌های انجام شده افرادی که نان‌های سبوس دار استفاده می‌کنند کمتر در معرض ابتلا به سرطان‌های معده، سینه، خون و پروستات قرار دارند.

رئیس گروه تغذیه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اراک کنترل قند خون را از دیگر مزایای سبوس گندم و نان‌های سبوس دار عنوان کرد و گفت: فیبر موجود در سبوس هضم مواد نشاسته‌ای را با سرعت کمتری انجام می‌دهد که این مهم موجب می شود قند به آهستگی و به میزان کمتری وارد خون شده و از بالا رفتن یکباره قند خون جلوگیری می‌کند.

یادگاری از مردم خواست از خرید نان‌های بسته‌بندی بدون مجوز وزارت بهداشت از سوپرمارکت‌ها و خرید و مصرف نان‌های سوخته خودداری کنند و نان مورد نیاز خود را از نانوایی‌هایی خرید کنند که در تهیه نان از خمیر مایه استفاده می‌کنند.

وی به مردم توصیه کرد در زمان خرید به نان تازه و داغ کمی فرصت دهید تا خنک شود و پس از خنک شدن نان، به آهستگی نان‌ها را حتی المقدور در پارچه تمیز قرار داده و به منزل ببرند و هرگز از روزنامه برای حمل نان استفاده نکنند.

رئیس گروه تغذیه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: شهروندان از قراردادن نان‌های داغ در داخل کیسه‌های نایلونی خودداری کنید زیرا این عمل موجب می‌شود نان عرق کند و زودتر بیات شود و این مهم موجب می‌شود و شرایط برای کپک زدن فراهم شود.

نان کامل در ۵۶ نانوایی استان مرکزی تولید می‌شود

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان مرکزی گفت: انواع مختلف نان کامل به صورت داوطلبانه توسط ۵۶ نانوایی این استان پخت و عرضه می‌شود.

«غلامرضا ملکی» افزود: ۲۰۰ تن آرد ماهانه برای تولید نان کامل در این نانوایی‌ها مصرف می‌شود که استان مرکزی در زمینه عرضه آرد یارانه‌ای با بیشترین سبوس و به صورت استاندارد و بهداشتی برای مصرف افراد جامعه و پراکنش مناسب این نوع از نان در بیشتر شهرستان‌ها از استان‌های پیش رو در کشور به شمار می‌رود.

وی ادامه داد: فیبر سه برابری، املاح و ویتامین‌های بالا از جمله مزایای نان کامل نسبت نان سفید است.

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان مرکزی خاطرنشان کرد: مصرف نان کامل به دلیل کاهش خطر بیماری‌هایی از جمله اضافه وزن، چاقی، بیماری قلبی، دیابت نوع ۲ و بعضی سرطان‌ها افراد را از مصرف سایر مواد دارویی و شیمیایی بی نیاز می‌کند.

ملکی گفت: یک هزار و ۵۷۲ واحد نانوایی در استان مرکزی وجود دارد و ماهانه حدود ۱۲ هزار تن آرد در این واحدها مصرف می‌شود.

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان مرکزی گفت: انواع مختلف نان کامل به صورت داوطلبانه توسط ۵۶ نانوایی این استان پخت و عرضه می‌شود.

ظرفیت افزایش ۲ تا سه برابر پخت نان کامل در استان مرکزی وجود دارد

استاندار استان مرکزی نیز گفت: اکنون تعداد ۵۶ واحد نانوایی در این استان از آردکامل استفاده می کنند که می توان این تعداد را تا ۲ یا ۳ برابر افزایش داد.

«فرزاد مخلص الائمه» افزود: با توجه به مزایای نان کامل، باید با فرهنگ سازی مطلوب، مصرف این نان‌ها در راستای افزایش سلامتی مردم در جامعه افزایش یابد.

وی ادامه داد: رویکرد تهیه و عرضه نان کامل در استان مرکزی بسیار حائز اهمیت بوده و امید است این رویداد در سایر استان های کشور نیز اجرایی شود.

استان مرکزی با یک میلیون و ۴۱۴ هزار نفر جمعیت و ۱۲ شهرستان در قلب کشور قرار دارد. استان مرکزی به‌عنوان دومین قطب صنایع مادر تخصصی، چهارمین قطب صنعت کشور محسوب می‌شود و در زمینه تنوع تولیدات صنعتی رتبه نخست کشور را به خود اختصاص داده است.

این استان با وجود صنعتی بودن در زمره ۱۰ استان نخست کشور در بخش کشاورزی است که ۹۰ هزار بهره‌بردار شامل ۲۰ درصد شاغلان استان در این حوزه فعال هستند.

۶۷۰ هزار هکتار اراضی باغی و کشاورزی در استان مرکزی وجود دارد که یک و ۲ دهم درصد تولیدات کشاورزی مازاد بر نیاز استان به سایر مناطق ارسال می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha