تقریبا از اواخر سال ۱۳۹۸ تا به امروز بیماری کرونا با سرعتی چشمگیر در جهان گسترش پیدا کرد. البته در حال حاضر تا حدود زیادی از سرعت و قدرت این ویروس کاسته شده، ولی سبک زندگی آنلاین روی زندگی تمام افراد کره زمین تاثیر گذاشته است. حالا مشکلات مختلفی مانند جنگ در جهان باعث شده که اقتصاد دنیا با تورم و تلاطم‌های آن روبرو شود. بیکاری جهانی نیز طبق آمارها در ماه مارس ۲۰۲۲ حدود پنج درصد شده است. از سویی دیگر با رشد تکنولوژی‌های نو، هوش مصنوعی وارد زندگی بشر شده و روال بسیاری از کارها را آسان‌تر از گذشته کرده است. این نوع فناوری‌ها اثرات مثبتی بر سرعت روند کارها و تولید دارد، اما تاثیر منفی آن روی اشتغال را نمی‌توان نادیده گرفت. در ادامه درباره اثرات هوش مصنوعی روی بیکاری و افزایش آن اطلاعاتی در اختیار شما قرار می‌دهیم.

هوش مصنوعی چگونه باعث افزایش بیکاری می‌شود؟

ارتباط هوش مصنوعی و بیکاری

زندگی دیجیتال باعث شده همه بر این باور باشند که ارتباط قوی بین هوش مصنوعی و بیکاری وجود دارد. آمارها نشان می‌دهد هوش مصنوعی و اتوماسیون اداری حتی می‌تواند یک‌چهارم مشاغل در ایالات متحده را تحت تاثیر خود قرار دهد و یا آنها را برای همیشه حذف کند. علاوه‌برآن هوش مصنوعی با سرعتی شگفت‌انگیز در حال رشد و تکامل است و هر روز وظایف و مشاغل بیشتری را در زیرمجموعه خود قرار می‌دهد؛ به‌طوری که بسیاری از مشاغل و صنایع شغلی که به‌صورت دستی انجام می‌شدند حالا به‌راحتی با کمک هوش مصنوعی به‌صورت خودکار صورت می‌گیرند؛ بنابراین شاید تا چند سال آینده بسیاری از صنایع شغلی ناپدید شوند.

از جمله مشاغلی که هوش مصنوعی توانسته در آنها دخیل باشد و تغییرات زیادی در آنها ایجاد کند، می‌توان به تولید، کشاورزی، خرده‌فروشی، حمل‌ونقل، لجستیک و سرویس ارائه غذا اشاره کرد. هوش مصنوعی بر تمام این صنایع تاثیر مثبت داشته و روند فعالیت آنها را رشد داده است. اما از سوی دیگر نرخ بیکاری در این مشاغل نیز با روند افزایشی همراه شده است. به طور مثال خرید آنلاین برای مشتریان روشی راحت، سریع و بدون دردسر است تا بتوانند به‌سرعت و بدون نیاز حضوری در فروشگاه‌ها محصولات موردنیاز خود را خرید کنند. در این میان، قبل از اینکه هوش مصنوعی وارد حوزه کسب‌وکار خرید آنلاین شود؛ افرادی برای برچسب‌گذاری محصولات در فروشگاه‌ها فعالیت می‌کردند. کارمندانی که به‌صورت دستی ویژگی‌های محصولات را روی آن قرار می‌دادند؛ اما حالا با وجود هوش مصنوعی و خرید آنلاین از وب‌سایت‌های فروشگاهی، نیازی به کارمندان آموزش‌دیده در این زمینه و به‌صورت حضوری وجود ندارد.

مثال جالب دیگر برای درک بهتر هوش مصنوعی، سیستم تلفن مخابراتی در گذشته است. در چند سال قبل که هنوز گوشی‌های موبایل تا این حد رواج پیدا نکرده بودند، تلفن‌های ثابت، پای ثابت تماس بین افراد بود. اما در حال حاضر با شارژ شگفت انگیز ایرانسل و بقیه اپراتورها به‌راحتی روی گوشی هوشمند می‌توان تماس‌های تلفنی مقرون‌به‌صرفه و سریع ایجاد کرد.

هوش مصنوعی چگونه باعث افزایش بیکاری می‌شود؟

اتوماسیون، هوش مصنوعی و رکود اقتصادی

جهان در کنار لمس تورم بسیار جدی اقتصادی در رکودی سنگین قرار گرفته است. در این میان هوش مصنوعی به صنایع مختلف کمک می‌کند تا محدودیت‌های نقدی را کنار بگذارند و به دنبال راه حل‌هایی برای کاهش هزینه‌های سربار باشند. این موضوع از سویی به صنایع مختلف و کسب و کارها کمک می‌کند تا هزینه‌های خود را در زمینه استخدام نیروی کار کاهش دهند و به افزایش درآمد برسند، اما خروجی آن افزایش بیکاری نیز خواهد بود.

اتوماسیون به شکلی قدرتمند در حال جایگزین‌شدن به جای کارمندان و کارگران است بااین‌حال این سوال پیش می‌آید که آیا هوش مصنوعی و اتوماسیون گزینه مفید و موثری در اقتصاد محسوب می‌شود یا آن که به دلیل افزایش بیکاری باید آن را کنار گذاشت؟

در پاسخ باید گفت که هوش مصنوعی این قابلیت را دارد که ۵۸ میلیون شغل جدید تا سال ۲۰۲۲ در جهان ایجاد کند. همچنین گزارش‌ها و آمارها نشان می‌دهند که هوش مصنوعی و اتوماسیون تا سال ۲۰۲۲ قابلیت جایگزین کردن یا حذف حدود ۷۵ میلیون شغل در جهان دارد. حتی این آمارها ممکن است تا ۱۳۳ میلیون نفر نیز برسد. درعین‌حال گزارش دیگری توسط مجمع جهانی اقتصاد در سال ۲۰۲۱ صورت گرفت که بر اساس آن تا سال ۲۰۲۵ حدود ۹۵ میلیون شغل جدید توسط اتوماسیون و هوش مصنوعی ایجاد خواهد شد. البته بسیاری از مشاغلی که توسط این هوش ایجاد می‌شوند، از مدل سنتی اشتغال پیروی نمی‌کنند. بلکه انتظار می‌رود که کارفرمایان بیشتری نیروی کار خود را از طریق دورکاری جذب کنند و گسترش دهند و به همین دلیل نیاز به نیروهای پرسنلی به‌صورت پیمانکاری خواهند داشت.

هوش مصنوعی و نیروی کار کم‌مهارت

تغییر اقتصاد شغلی به سمت تسلط هوش مصنوعی و اتوماسیون اداری باعث می‌شود تا موقعیت نیروهای کار کم‌مهارت به خطر بیفتد. نیروهای کار کم‌مهارت به‌مرور در این سیستم حذف خواهند شد و مشاغلی که کارهای تکراری انجام می‌دهند، در سیستم هوش مصنوعی آسیب‌پذیرتر نسبت به بقیه خواهند بود. همچنین ارتقاء هوش مصنوعی در جهان این موقعیت را به ناچار ایجاد می‌کند که افراد در مشاغل مختلف به دنبال افزایش مهارت و تکامل آن باشند. در غیر این صورت باید با مشاغل سنتی خود خداحافظی کنند و درآمد آنها نیز به مخاطره بیفتد.

این موضوع باعث می‌شود که تصور دقیق بازار کار در آینده برای کارشناسان این حوزه دشوار و سخت باشد. همچنین به احتمال قوی ۵ تا ۱۰ سال آینده مشاغلی را خواهیم دید که به دلیل نیازهای جدید در هوش مصنوعی به وجود آمده‌اند، درحالی‌که اکنون هیچ‌کدام از آنها وجود خارجی ندارند.

هوش مصنوعی و افزایش بهره‌وری

اگرچه مصنوعی و اتوماسیون اداری از سویی باعث حذف برخی از مشاغل می‌شود، اما از طرف دیگر افزایش بهره‌وری، افزایش سود و بهبود کسب‌وکارها را به دنبال دارد. درعین‌حال برای کارفرمایان فرصت‌های جدید در مشاغل ایجاد می‌کند. عامل مهم دیگر این است که هوش مصنوعی به جویندگان کار در آینده کمک می‌کند تا بتوانند فرصت‌های شغلی جدید را به شکل بهتر و با سرعت بالاتری پیدا کنند. در حال حاضر فرایند پیداکردن شغل سخت و در برخی موارد دست‌وپاگیر و با فرایند طولانی‌مدت است و یک جویای کار باید به دنبال آماده‌سازی، ارسال رزومه و نامه‌های پوششی برای استخدام توسط مدیران باشد. اما فناوری هوش مصنوعی این فرایند را ساده و سریع می‌کند؛ به‌طوری‌که استخدام برای تمام افراد آسان‌تر از گذشته باشد.

چه کنیم تا در دنیای هوش مصنوعی بیکار نشویم؟

تنها راهکار این است که خودمان را هم‌زمان با فناوری‌های جدید به‌روز کنیم. یادگرفتن مهارت‌های حرفه‌ای و جدید کمک می‌کند که بتوان مشاغل متناسب با دنیای تکنولوژی را پیدا کرد. درعین‌حال با خرید ابزارهای دیجیتال مانند خرید لپ تاپ ایسوس اقساط می‌توان در زمینه یادگیری مهارت‌های جدید، اقدام کرد و به‌روز بود. علاوه‌برآن، باید هر روز این مهارت‌ها را آپدیت کرد تا در حوزه مشاغل هوش مصنوعی متضرر نشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha