سه‌شنبه ۱۶ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۹:۵۱
کد خبر: 352747

یک متخصص سم‌شناسی درباره مخلوط کردن شوینده‌های خانگی با یکدیگر هشدار داد.

هشدار! شوینده‌های خانگی را با هم ترکیب نکنید

به گزارش سلامت نیوز به نقل از کانال تلگرامی وبدا، دکتر امیر بقایی- متخصص سم‌شناسی، گفت: یکی از مواردی که در آستانه عید نوروز خانه‌ها و خانواده‌ها به سمت آن می‌روند، شست‌وشوی منزل و خانه‌تکانی است. بر این اساس هم هست که استفاده از شوینده‌ها در این روزها به میزان زیادی افزایش می‌یابد و یکی از معضلاتی که ممکن است به دلیل استفاده زیاد از این شوینده‌ها ایجاد شود، مسمومیت با ترکیبات شوینده است.

وی افزود: ترکیبات شوینده، ترکیباتی هستند که خاصیت اسیدی یا قلیایی زیادی دارند؛ به ویژه زمانیکه این ترکیبات در یک محیط بسته مورد استفاده قرار گیرند، گازهایی که بر اثر ترکیب مواد اسیدی و قلیایی با ترکیبات محیطی ایجاد می‌شوند، می‌توانند به چشم، پوست و ریه افراد آسیب بزند. در عین حال اختلاط این ترکیبات با یکدیگر می‌تواند گازهای سمی مانند کلر یا کلرامین ایجاد کند که به شدت ترکیبات خطرناکی برای دستگاه تنفسی بوده و آسیب‌های جدی به دنبال دارند.

بقایی ادامه داد: بر این اساس توصیه می‌کنیم که مردم در روزهای منتهی به تعطیلات نوروز در صورتیکه قصد استفاده از ترکیبات شوینده را دارند، اولا به هیچ عنوان در محیط در بسته و بدون تهویه مناسب از این ترکیبات استفاده نکنند و دوما ترکیباتی مانند وایتکس یا سفیدکننده‌های خانگی یا چاه‌ باز کن‌ها را که ترکیبات اسیدی هستند، به هیچ عنوان باهم مخلوط نکنند. زیرا حاصل این اختلاط می‌تواند منجر به بروز آسیب‌های ریوی جدی برای افراد شده و مساله‌ساز شود.

وی همچنین تاکید کرد: چنانچه در معرض بخارات سمی ناشی از ترکیبات قرار گرفته و دچار عوارضی مانند سوزش ریه، سرفه و تنگی نفس شدید، در اولین فرصت به فضای باز رفته و ۱۰ دقیقه در فضای باز بمانید و اگر تنگی نفس بیش از ۱۰ دقیقه ادامه داشت، حتما با شماره ۱۱۵ که اورژانس پیش‌بیمارستانی است تماس بگیرید تا برای معاینات بیشتر به بیمارستان منتقل شوید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha