شنبه ۲۶ فروردین ۱۴۰۲ - ۰۹:۲۸
کد خبر: 352788

مسمومیت غذایی و آنفولانزای معده یکی نیستند. انواع مختلفی از مسمومیت های غذایی وجود دارد که عفونی نیستند. با این حال، مسمومیت غذایی پس از خوردن غذای آلوده خیلی سریع ظاهر می شود و معمولاً ظرف چند ساعت تا چند روز از بین می رود.

13 درمان طبیعی برای آنفولانزای معده

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مدیسن نت، آنفولانزای معده (گاستروانتریت) عفونت معده و روده است. اگرچه به آن «آنفولانزا» گفته می شود، اما همان آنفولانزا نیست. آنفولانزا همیشه دستگاه گوارش را تحت تأثیر قرار نمی دهد و بیشتر علائم آنفولانزا شامل دستگاه تنفسی می شود.

عفونت معده و روده به عنوان گاستروانتریت شناخته می شود. آنفولانزای معده معمولاً توسط ویروس ها ایجاد می شود، اما می تواند توسط باکتری ها یا انگل ها نیز ایجاد شود.

آیا آنفولانزای معده مسری است؟

علل مختلفی برای آنفولانزای معده (گاستروانتریت) وجود دارد. متأسفانه، شایع ترین علل مسری هستند، به عنوان مثال:

  • باکتری ها: به عنوان مثال، E. coli، سالمونلا و شیگلا
  • ویروس ها: به عنوان مثال، نورو ویروس و آدنوویروس
  • انگل ها: به عنوان مثال، ژیاردیا لامبیا و کریپتوسپوریدیوم (همچنین به عنوان "کریپتو" شناخته می شود)

آیا آنفولانزای معده و مسمومیت غذایی یکی هستند؟

مسمومیت غذایی و آنفولانزای معده یکی نیستند. انواع مختلفی از مسمومیت های غذایی وجود دارد که عفونی نیستند. مسمومیت غذایی و آنفولانزای معده علائم مشابهی دارند، از جمله:

  • اسهال
  • حالت تهوع
  • استفراغ
  • درد شکم
  • گاهی تب

با این حال، مسمومیت غذایی پس از خوردن غذای آلوده خیلی سریع ظاهر می شود و معمولاً ظرف چند ساعت تا چند روز از بین می رود. با این حال گاستروانتریت می تواند تا 10 روز ادامه یابد.

علائم و نشانه های آنفولانزای معده چیست؟

علائم و نشانه های آنفولانزای معده عبارتند از:

  • اسهال
  • حالت تهوع
  • استفراغ
  • تب
  • سردرد
  • دردهای عضلانی
  • درد یا گرفتگی شکم
  • از دست دادن اشتها

اگر آنفولانزای معده دارید چه بخورید یا بنوشید؟

مایعات

اسهال و استفراغ می تواند باعث کم آبی بدن شود. مطمئن شوید که مقدار زیادی آب، نوشیدنی های ورزشی یا مایعات شفاف دیگر مصرف می کنید. جرعه های کوچک بنوشید. شیرخواران باید مقدار زیادی شیر مادر دریافت کنند و کودکان نوپا می توانند محلول های الکترولیت بنوشند.

چیپس یخ

اگر در کم نگه داشتن مایعات مشکل دارید، سعی کنید قالب های یخ را بمکید تا به آبرسانی مجدد کمک کنید. قالب های یخ را به بچه های کوچک ندهید، زیرا می تواند خطر خفگی ایجاد کند.

رژیم غذایی BRAT

BRAT مخفف B ananas، R ice، A pplesauce و T Oast است. این غذاها ملایم و چسبنده هستند که می تواند مدفوع شما را سفت تر کند. موز همچنین حاوی پتاسیم است که می تواند به جایگزینی مواد مغذی از دست رفته در اثر استفراغ و اسهال کمک کند.

چای

چای های بدون کافئین می توانند به جبران مایعات از دست رفته کمک کنند و برخی از انواع آن مانند نعناع ممکن است معده را آرام کند و زنجبیل ممکن است به کاهش حالت تهوع کمک کند. لیمو را اضافه کنید تا کمی ویتامین C اضافی دریافت کنید. (از کافئین خودداری کنید زیرا می تواند به عنوان یک ادرارآور عمل کند و با تشدید ادرار کردن و از دست دادن مایعاتی شود که برای آبرسانی نیاز دارید.)

سرکه سیب

برخی افراد گزارش می دهند که سرکه سیب به کاهش حالت تهوع و ناراحتی معده کمک می کند.

دارچین و زردچوبه

گزارش شده است که هر دوی این ادویه ها به تسکین علائم گاستروانتریت کمک می کنند.

چه داروهایی به تسکین و درمان آنفولانزای معده کمک می کند؟

هنگامی که شما آنفلوآنزای معده دارید دارید، چندین کار وجود دارد که می توانید برای کمک به کاهش علائم انجام دهید:

  1. استراحت: بیشتر افراد باید چند روز استراحت کنند تا بیماری روند خود را ادامه دهد.
  2. پد گرم کننده: پد گرم کننده ممکن است به تسکین گرفتگی شکم کمک کند.
  3. استامینوفن (تیلنول): برای درد یا تب مصرف شود. مصرف این دارو به جای آسپرین یا داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAIDs) توصیه می شود که می توانند معده را ناراحت کنند.
  4. داروهای ضد اسهال بدون نسخه (OTC): لوپرامید هیدروکلراید (Imodium) یا بیسموت ساب سالیسیلات (Pepto-Bismol) می تواند به تسکین اسهال کمک کند.
  5. پروبیوتیک ها: Lactobacillus casei GG و S boulardii ممکن است در برخی موارد گاستروانتریت ویروسی مفید باشند و می توانند به اسهال آبکی کمک کنند. ماست اغلب حاوی این پروبیوتیک ها است. اگر می توانید محصولات لبنی را تحمل کنید، ماست کم چرب یا بدون چربی را انتخاب کنید.
  6. مکمل های روی: ممکن است شدت و طول مدت آنفولانزای معده را کاهش دهد.
  7. طب فشاری: فشار انگشت برای تحریک نقاط ماشه ای در بدن استفاده می شود که ممکن است به تسکین حالت تهوع و استفراغ کمک کند. به طور خاص، نقطه فشار P-6 (همچنین به نام Neiguan) نقطه ای در داخل مچ دست است که ممکن است ماساژ داده شود.

قبل از امتحان هر نوع درمان خانگی جایگزین یا گیاهی، با پزشک خود مشورت کنید.

هنگام ابتلا به آنفولانزای معده از چه غذاهایی باید اجتناب کرد؟

همانطور که قبلا توضیح داده شد، زمانی که آنفولانزای معده دارید، می خواهید غذاهای ملایم و مقوی مانند رژیم BRAT بخورید. از خوردن غذاهایی که به علائم کمک می کنند اجتناب کنید، از جمله:

  • محصولات لبنی: بسیاری از افراد به لاکتوز حساسیت دارند که می تواند باعث اسهال شود. اگر مبتلا به گاستروانتریت هستید، ممکن است به طور موقت برای هضم لاکتوز موجود در شیر، پنیر و سایر محصولات لبنی مشکل داشته باشید.
  • غذاهای چرب: غذاهای چرب حتی زمانی که احساس خوبی دارید می توانند برای معده سخت باشند. گوشت های چرب، غذاهای خامه ای و حتی آجیل همگی می توانند به احساس سیری کمک کنند که ممکن است ناراحتی معده را تشدید کند و می تواند دستگاه گوارش را تحریک کند و باعث شل شدن مدفوع شود.
  • غذاهای تند: غذاهای حاوی ادویه های سنگین و تند مانند چیلی، فلفل تند و سیر ممکن است علائم شما را تشدید کند و معده شما را بیشتر ناراحت کند. علاوه بر این، بسیاری از غذاهای تند در روغن پخته می شوند و باعث چرب شدن آنها نیز می شود.
  • کافئین: کافئین به عنوان یک ادرار آور عمل می کند که باعث از دست دادن مایعات می شود و ممکن است دچار کم آبی شوید. زمانی که از استفراغ و اسهال کم آب شده اید، می خواهید هیدراته بمانید. کافئین همچنین می تواند باعث شل شدن مدفوع شود.
  • فیبر: معمولاً میوه ها، سبزیجات و لوبیا برای شما مفید هستند. اما وقتی اسهال دارید، فیبر می تواند روده های شل شده را تشدید کند، به خصوص در افرادی که عادت به خوردن منظم فیبر ندارند. به غذاهای الزام آور پیشنهاد شده در رژیم غذایی BRAT پایبند باشید.
  • الکل: الکل می‌تواند باعث تحریک و التهاب پوشش معده (گاستریت) و دستگاه گوارش شود و می‌تواند تولید اسید معده را تحریک کند که می‌خواهید در صورت احساس تهوع از آن اجتناب کنید.
  • شکر : مصرف قند در غذاها یا نوشیدنی ها می تواند باعث افزایش سطح قند خون شود و در برخی افراد می تواند باعث حالت تهوع شود. غذاهای شیرین نیز اغلب چرب هستند و باعث تشدید علائم می شوند.
  • نوشابه: کولا حاوی مقدار زیادی کافئین است که به عنوان یک ادرار آور عمل می کند. با این حال، نوشابه های بدون کافئین حاوی مواد شیمیایی و اسیدی هستند که می توانند معده را تحریک کنند. کربناته شدن نیز ممکن است باعث احساس سیری بیشتر و آروغ زدن شود که می تواند حالت تهوع را تشدید کند.
  • غذاهای اسیدی: مرکبات (پرتقال، گریپ فروت و غیره)، آب مرکبات، آناناس و فرآورده های گوجه فرنگی دارای مقدار زیادی اسید هستند که می تواند معده را تحریک کرده و باعث رفلاکس اسید و ناراحتی بیشتر معده شود.
  • غذاهای فرآوری شده: بسیاری از غذاهای از پیش بسته بندی شده و فرآوری شده دارای چربی، قند ، مواد نگهدارنده و رنگ های مصنوعی هستند. همه این موارد به خصوص در افراد حساس به این مواد می تواند باعث تشدید ناراحتی معده یا بدتر شدن اسهال شود.
  • گلوتن: گلوتن پروتئینی است که در گندم و سایر غلات مانند جو، چاودار و جو دوسر یافت می شود. برخی از افراد به این پروتئین حساس هستند و می تواند باعث اسهال، درد معده و نفخ شود، بنابراین این افراد ممکن است متوجه شوند که اجتناب از محصولات حاوی گلوتن به کاهش علائم کمک می کند.
  • شیرین کننده های مصنوعی: شیرین کننده ای که اغلب باعث مشکلات گوارشی حتی در افراد سالم می شود، سوربیتول نامیده می شود. اغلب در غذاهای رژیمی و آدامس های بدون قند استفاده می شود و می تواند باعث ایجاد گاز ، نفخ و اسهال شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha