معاون درمان وزارت بهداشت ضمن تشریح بخش‌هایی از دستورالعمل معاونت درمان به بیمارستان‌ها برای آمادگی جهت ارائه خدمت به مصدومان احتمالی چهارشنبه پایان سال، گفت: در سال گذشته مجموعا ۱۹ نفر فوتی به دلیل حوادث مرتبط با چهارشنبه آخر سال داشتیم.

 ۱۹ فوتی و ۱۷۲ قطع اندام در چهارشنبه‌سوری ۱۴۰۰

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، دکتر سعید کریمی، با اشاره به تدوین و ابلاغ دستورالعمل درمانی برای انجام اقدامات درمانی لازم در چهارشنبه آخر سال، گفت: با توجه به نزدیک شدن به روزهای پایانی سال ۱۴۰۱ و لزوم حفظ و ارتقاء آمادگی بیمارستان‌ها و مراکز درمانی در راستای ارائه خدمات درمانی بهینه و آمادگی مراکز درمانی دستورالعملی را ابلاغ کردیم. بر اساس این دستورالعمل کلیه بیمارستان‌ها و مراکز درمانی باید آمادگی لازم را برای ارائه خدمات آن هم با بهره‌گیری از همه امکانات و ظرفیت‌هایشان مطابق سطح‌بندی بیمارستان‌ها، داشته باشند. به ویژه در بیمارستان‌های ارایه دهنده خدمات بستری مصدومین مرتبط با حوادث چهارشنبه آخر سال، آمادگی لازم باید ایجاد شود.

وی افزود: همچنین اعلام کرده‌ایم که تیم‌های ارزیابی سریع، پشتیبان و کمیته مدیریت بحران در همه مراکز درمانی با تاکید بر بیمارستان‌های ارائه دهنده خدمات درمانی سوختگی، تروما، چشم پزشکی، اورژانس‌های قلبی تعیین و فعال شوند. در عین حال بر اساس دستورالعمل معاونت درمان مدیران و متخصصین مرتبط برای پذیرش و حداکثر پاسخگویی به مصدومین حوادث چهارشنبه سوری باید در مراکز درمانی حضور داشته باشند. بر این اساس کلیه مراکز تک تخصصی چشم پزشکی اعم از دانشگاهی، عمومی غیردولتی و خصوصی، تروما و کلیه بیمارستان‌های جنرال واجد بخش بستری چشم پزشکی، سوختگی، جراحی و ارتوپدی آماده‌باش کامل بوده و متخصص مقیم ۲۴ ساعته باید در این مراکز حضور داشته باشد. همچنین اعلام کرده‌ایم که حضور متخصصین طب اورژانس، متخصصین بیهوشی و سایر متخصصین مقیم در کلیه بیمارستان‌های جنرال و مراکز تروما ضروری است.

کریمی با بیان اینکه طبق دستورالعمل معاونت درمان برای چهارشنبه آخر سال، دسترسی سریع به سایر متخصصین به‌ویژه متخصصین داخلی، زنان، اطفال و جراحی عمومی و فوق تخصص‌های مورد نیاز در کلیه بیمارستان‌های جنرال و مراکز تروما باید برنامه‌ریزی شود، گفت: همچنین اعلام کرده‌ایم که در راستای تامین نیروی تخصصی و کادر درمانی برای افزایش ظرفیت در موارد نیاز، از طریق جابجایی بین مراکز درمانی پیش‌بینی‌های لازم انجام شود.

معاون درمان وزارت بهداشت با بیان اینکه به کلیه مراکز درمانی اعلام شده است که تجهیزات و مواد مصرفی، دارو و سایر اقلام مورد نیاز پیش‌بینی شود، گفت: تجهیزات کلیه مراکز باید با تاکید بر بیمارستان‌های معین ارزیابی و نواقص موجود در حد امکان برطرف شود. همچنین داروها و مواد مصرفی مورد نیاز باید با اولویت بیمارستان‌های معین و تک تخصصی چشم پزشکی اعم از دانشگاهی، عمومی غیردولتی و خصوصی، تروما و کلیه بیمارستان‌های جنرال واجد بخش بستری چشم پزشکی، سوختگی، جراحی و ارتوپدی پیش‌بینی و تامین شوند.

کریمی تاکید کرد: بنابراین برای حوادث احتمالی چهارشنبه آخر سال دستورالعمل مفصلی را برای همه مراکز درمانی ابلاغ کردیم. البته عمدتا در چهارشنبه سوری باید از بروز حادثه پیشگیری شود. باید توجه کرد که بیشترین آسیب‌هایی که در چهارشنبه سوری اتفاق می‌افتد، آسیب‌های چشم و دست است که در این راستا مراکز چشم‌پزشکی‌مان و مراکز جراحی پلاستیک و ارتوپد در آماده‌باش قرار داشته و تیم درمانی‌شان کامل است.

وی درباره آسیب‌های چهارشنبه سوری در سال گذشته نیز گفت: از آغاز بهمن تا روز ۲۴ اسفند سال ۱۴۰۰ بالغ بر ۲۸۳۴ نفر آسیب دیدند که از این تعداد ۲۲۱۶ نفر در همان روز چهارشنبه سوری دچار آسیب‌دیدگی شدند. همچنین در طی مدت اول بهمن تا ۲۴ اسفند ۱۴۰۰، متاسفانه مجموعا ۱۹ نفر فوتی به دلیل حوادث مرتبط با چهارشنبه آخر سال داشتیم که از این تعداد ۹ نفر در همان روز فوت شدند.

کریمی گفت: مجموعا در سال گذشته ۱۷۲ نفر به دلیل حوادث مربوط به چهارشنبه سوری دچار قطع اندام شدند که ۱۴۱ نفرشان در همان روز چهارشنبه سوری دچار این اتفاق شدند و ۸۹۰ نفر نیز دچار آسیب به چشم شدند. در عین حال متاسفانه ۹۴۹ نفر از عابرین پیاده در سال گذشته دچار آسیب شدند و همچنین ۳۰ نفر از پرسنل امدادی و انتظامی نیز دچار آسیب‌دیدگی‌های ناشی از حوادث چهارشنبه سوری سال گذشته شده بودند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha