دوشنبه ۲۲ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۴
کد خبر: 352986

دلایل زیادی چون اختلالات خواب، چاقی، سلامت روان و بدن و شرایط محیطی می تواند بر کیفیت خواب شما اثر بگذارد بر اساس نظرسنجی جدید WebMD بسیاری از افراد، با وجود این که زمان زیادی را در رختخواب می گذرانند، به اندازه کافی نمی خوابند.

چرا خوب نمی خوابیم؟

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه خراسان، بیش از 7 نفر از هر 10 نفر از افراد مورد بررسی (73درصد) خواب خود را خوب ارزیابی کردند، 63 درصد هر شب حداقل 7 ساعت را در رختخواب سپری کردند. (بزرگ سالان به 7 تا 9 ساعت خواب در شب نیاز دارند.)در همان زمان، فقط کمی بیش از یک سوم از افراد مورد بررسی (36درصد) گفتند که 7 ساعت خوابیده اند. به طور متوسط، آن‌ها فقط5.7 ساعت در شب واقعا خواب بوده اند اما علت بی خوابی ما چیست و چه تاثیری بر روان ما دارد؟

باید در 20 دقیقه بخوابید


تحقیقات نشان داد که افراد هم در خوابیدن و هم در خواب ماندن مشکل دارند. میانگین زمانی که افراد در رختخواب سپری کردند 7.61 ساعت بود، بنابراین آن‌ها به طور متوسط نزدیک به 2 ساعت راقبل و بعد از خواب در بیداری سپری می‌کنند. پزشکان می گویند بیشتر بزرگ سالانی که مشکل خواب ندارند باید بتوانند حدود 20 دقیقه پس از رفتن به رختخواب به خواب بروند. اما در واقع فقط 23 درصد در 20 دقیقه یا کمتر می خوابند.


چه چیزی باعث مشکلات خواب می شود؟


دلایل زیادی وجود دارد که چرا ما به اندازه کافی نمی خوابیم، این مشکلات از مسائل جزئی، مانند سروصدای همسایه تا دلایل جدی‌تر ، مانند آپنه خواب متغیر است.


اختلالات خواب


طبق تحقیقات جدید بخشی از دلایل مشکلات خواب به شرح زیر متفاوت است.
17 درصد بی خوابی
14 درصد مبتلا به آپنه انسدادی خواب
13 درصد مبتلا به سندروم پای بی‌قرار
این‌ها بخشی از دلایل قابل درمان هستند، بنابراین اگر یکی از آن‌ها بر کیفیت خواب شما تأثیر گذاشت، می‌توانید به پزشک مراجعه کنید.


چاقی


پزشکان می‌گویند این وضعیت سلامتی می‌تواند بر میزان خواب شما تأثیر بگذارد. (در عین حال، خواب بی کیفیت می تواند منجر به افزایش وزن شود.) حدود 15درصد از افراد در این مطالعه گفتند که چاقی در آن‌ها تشخیص داده شده است که به عنوان شاخص توده بدنی (BMI) 30 یا بیشتر تعریف شده است.


سلامت روان


برخی از افراد در این مطالعه گزارش دادند که مبتلا به بیماری‌های سلامت روان هستند که بر خواب آن‌ها اثر گذار است.
27 درصد دارای اختلال اضطراب
27 درصد افسردگی
16 درصد دارای یک بیماری طولانی مدت روان هستند که باعث درد فیزیکی می شود.


سلامت بدن


یکی از دلایل بی‌خوابی مشکلاتی در سلامت اندام‌های داخلی بدن است. در این تحقیق، بیماری‌های تاثیر گذار بر خواب به شکل زیر گزارش شده‌است:
14 درصد بیماری ریفلاکس معده یا GERD
11 درصد بیماری پسوریازیس یا اگزما که باعث خارش می شود.
بیدار شدن در شب برای ادرار کردن که می‌تواند شب ادراری باشد.


دلایل محیطی


برخی از اختلالات خواب از موارد دیگری است که برای افراد در اثر شرایط زندگی و محیطی رخ می‌دهد:
پریشانی عاطفی یا روانی، مانند غم و اندوه یا نگرانی
احساس گرمای بیش از حد، از جمله گرگرفتگی یا تعریق شبانه
نویز، نور یا صدای مزاحم
رویاهای بد یا شدید


خواب بی کیفیت چگونه بر شما تأثیر می‌گذارد؟


کیفیت پایین خواب نه تنها خطر ابتلا به مشکلات جسمی را افزایش می‌دهد، بلکه می‌تواند منجر به مشکلات حافظه و تفکر شود و بر کیفیت زندگی شما تأثیر بگذارد.خواب کمتر از 7 ساعت در شب با خطر بیشتر بیماری هایی چون بیماری قلبی، سکته، دیابت، اختلالات خلقی و چاقی همراه است.اختلالات خواب بسته به علت، می‌تواند بر اندام‌های مختلف، از پوست گرفته تا قلب و مغز تأثیر بگذارد. همچنین کم خوابی با خطر مرگ زودرس مرتبط است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha