سیستورتروگرام ادراری یا VCUG نوعی مطالعه است که برای آزمایش ناهنجاری های مثانه و مجرای ادرار استفاده می شود. سیستورتروگرام ادراری همچنین رفلاکس حالب را بررسی می کند که می تواند منجر به عفونت کلیه شود.

سیستورتروگرام ادراری (VCUG) چه کاربردی دارد؟

سیستورتروگرام ادراری (VCUG) چیست؟

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مای کلیولندکلینیک، سیستورتروگرام تخلیه ادرار یا VCUG، مطالعه ای است که برای بررسی ناهنجاری های مثانه و مجرای ادرار و تعیین اینکه آیا رفلاکس حالب دارید یا خیر، استفاده می شود. رفلاکس حالب به این معنی است که ادرار در مثانه به حالب ها (لوله هایی که از کلیه ها به مثانه منتهی می شوند) برمی گردد. این اتفاق می تواند منجر به عفونت کلیه شود.

تروما یا عفونت مجرای ادرار می تواند منجر به تنگی مجرای ادرار شود که ممکن است در تخلیه مثانه مشکل ایجاد کند.

شایع ترین دلایل برای انجام سیستورتروگرام ادراری عبارتند از:

  • عفونت های مداوم دستگاه ادراری
  • برای ارزیابی رفلاکس پس از اقدامات پزشکی خاص
  • سابقه خانوادگی رفلاکس
  • تروما، عفونت یا جراحی قبلی مجرای ادرار

قبل از سیستورتروگرام ادراری چه اتفاقی می افتد؟

قبل از عمل، پزشک یک کاتتر فولی را از طریق مجرای ادرار وارد مثانه می کند. افراد مبتلا به تنگی یا انسداد مجرای ادرار ممکن است یک کاتتر سوپراپوبیک (SPC) برای تخلیه مثانه دریافت کنند. این کاتتر مستقیماً از طریق پوست وارد مثانه می شود. در این موارد VCUG با استفاده از SPC انجام می شود و نیازی به کاتتر مجرای ادرار نیست.

اگر کودکی در حال انجام آزمایش است، ممکن است والدین یا قیم حضور داشته باشند. اگر فرزند شما VCUG دریافت می کند، ایده خوبی است که قبل از ورود به بخش با فرزند خود صحبت کنید تا دقیقاً توضیح دهید که چه اتفاقی برای کاهش اضطراب او می افتد.

در طول سیستورتروگرام ادراری (VCUG) چه اتفاقی می افتد؟

  1. روی میز رادیوگرافی صاف دراز خواهید کشید. یک بطری ماده کنتراست و لوله پس از قرار دادن کاتتر به آن متصل می شود. ماده حاجب برای پر کردن مثانه به حداکثر ظرفیت خود استفاده می شود. سن و وزن شما برای تعیین میزان ماده حاجب مورد استفاده بررسی خواهد شد.
  2. مثانه شما با استفاده از فلوروسکوپ (دوربین) در حالی که پر می شود، مجسم می شود. پس از پر شدن کاتتر برداشته می شود و از شما خواسته می شود که ادرار کنید. ممکن است از شما خواسته شود در هنگام ادرار بایستید.
  3. به شما یک تشت داده می شود زیرا تصویربرداری در طول ادرار برای تصویربرداری از مجرای ادرار و ارزیابی رفلاکس ادامه می یابد. عکس ها باید در هر دو مرحله پر کردن و تخلیه ادرار تهیه شوند زیرا رفلاکس می تواند در هر مرحله رخ دهد.
  4. آزمایش تقریباً 30-45 دقیقه طول می کشد.

سیستورتروگرام ادراری (VCUG) چه کاربردی دارد؟

بعد از سیستورتروگرام دفع ادرار (VCUG) چه اتفاقی می افتد؟

پس از انجام عمل، رادیولوژیست تصاویر را تفسیر می کند، گزارشی می نویسد و نتایج را به پزشک ارائه می دهد. سپس پزشک در مورد درمان شما یا یکی از اعضای خانواده شما با شما مشورت خواهد کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha