رئیس مرکز نظارت و اعتبار بخشی امور درمان وزارت بهداشت گفت: در اوایل سال ۱۴۰۲ تعرفه‌های جدید گردشگری سلامت بر اساس رقابت با کشورهای همسایه و به صورت شفاف اعلام خواهد شد.

اعلام تعرفه های جدید گردشگری سلامت با نرخ دلار

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر، سلیمان حیدری افزود: تا کنون تعرفه‌های درمانی در گردشگری سلامت تابعی از تعرفه‌های داخلی درمان بوده که پاره‌ای مشکلات را به وجود می‌آورد، با تلاش همکاران در وزارت بهداشت، تعرفه‌های جدید وضع شده، به خصوص در مورد خدماتی که به صورت شایع ارائه می‌شود و این تعرفه‌ها در اوایل ۱۴۰۲ ابلاغ خواهد شد؛ که هم اثر رقابتی با کشورهای همسایه داشته باشیم و هم بتوانیم گردشگر بیشتری را جذب کنیم.

وی با تاکید بر اینکه این تعرفه‌ها بر اساس دلار محاسبه می‌شود و بنابراین با نوسانات ارز تغییری نخواهد داشت، ادامه داد: نظارت بر روند ارائه خدمات و اخذ تعرفه‌ها وجود دارد، اما با توجه عدم تکمیل سامانه‌های مرتبط با شفافیت خدمات درمانی، نظارت الکترونیکی تا کنون میسر نبوده که امیدواریم در بهار ۱۴۰۲ سامانه‌های الکترونیک راه اندازی شود تا نظارت مؤثرتر بر روند ارائه خدمات صورت پذیرد.

حیدری ادامه داد: جذب و هدایت گردشگر سلامت بر عهده وزارت گردشگری و میراث فرهنگی و وزارت بهداشت عهده دار مباحث تشخیص و درمان گردشگران است که تلاش می‌کنیم این وظیفه به بهترین شکل انجام شود.

رئیس مرکز نظارت و اعتبار بخشی امور درمان وزارت بهداشت، در پاسخ به این سوال که آیا ارائه این خدمات پزشکی به گردشگران سلامت باعث کمبود پزشک متخصص و تجهیزات برای هموطنان نخواهد شد، تاکید کرد: با توجه به اینکه ظرفیت کافی برای درمان هموطنان وجود دارد و در حال حاضر، تنها بین ۱ تا ۲ درصد از ظرفیت‌های درمانی کشور برای بیماران بین الملل استفاده می‌شود، بنا بر این هیچ مشکلی برای پذیرش بیماران داخلی در مراکز دارای مجوز گردشگری سلامت نخواهیم داشت. ضمن اینکه با توجه به ظرفیت‌های موجود، سالانه ۲۰ درصد افزایش ظرفیت پذیرش گردشگران سلامت مورد انتظار است.

حیدری خاطرنشان کرد: وزارت بهداشت، از طریق فراخوان و اطلاعیه‌های خصوصی و عمومی حمایت خود را متقاضیان دریافت مجوز IPD(جذب گردشگر سلامت) اعلام کرده و آمادگی آموزش کارشناسان و مراکز درمانی را در این ارتباط داریم.

رئیس مرکز نظارت و اعتبار بخشی امور درمان وزارت بهداشت، افزود: به طور متوسط سالانه ۵۰ مجوز جدید برای مراکز درمانی متقاضی جذب گردشگر سلامت صادر می‌شود که پیش بینی می‌شود در سال جدید هم همانند سال گذشته ۵۰ مجوز جدید صادر شود ضمن اینکه همزمان برای ارتقا کیفیت خدمات درمانی در این مراکز تلاش خواهیم کرد.

حیدری در خصوص دلایل انتخاب ایران از سوی گردشگران سلامت برای درمان، گفت: وجود قرابت‌های فرهنگی و تاریخی، ارزان بودن خدمات درمانی در ایران نسبت به کشورهای منطقه، وجود متخصصان خبره، رتبه علمی بالای پزشکان در منطقه و وجود تجهیزات پیشرفته خدمات پزشکی در کشورمان از جمله دلایل انتخاب، ایران، به عنوان کشور مقصد از سوی گردشگران سلامت است.

وی با اشاره به رتبه بالای ایران در مباحث علمی، و وجود متخصصان حاذق در رشته‌های مختلف پزشکی، ابراز امیدواری کرد از نظر رتبه جذب گردشگر هم به عدد قابل توجهی در منطقه دست پیدا کنیم.

حیدری با توجه با اهمیت جذب گردشگر سلامت در ارتقا علمی، ارزآوری، اشتغالزایی و رونق اقتصاد گردشگری در کشور، همکاری وزارتخانه‌های اقتصاد، گردشگری و سازمان امور مالیاتی را در توسعه هرچه بیشتر گردشگری سلامت در کشور ضروری دانست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha