چهارشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۲ - ۰۹:۴۹
کد خبر: 353429

وجود چربی دور شکم طبیعی است اما چربی بیش‌ از حد دور شکم می‌تواند برای سلامت فرد مضر بوده و باعث افزایش خطر ابتلا به بیماری‌های مزمن شود. چربی اضافی در بدن، عواقب جدی برای سلامت دارد. این مشکل با افزایش سطح کلسترول بد و تری گلیسیرید و همچنین کاهش سطح کلسترول خوب، در ارتباط است.

کارهای غلطی که باعث چاقی شکمی می‌شوند

به گزارش سلامت نیوز به نقل از وب ام دی، چربی شکم ممکن است بخاطر ظاهر بدی که ایجاد می کند برای برخی افراد آزار دهنده باشد. 

به نوع چربی که در شکم شما جمع می شود، چربی احشایی می گویند. این نوع چربی علاوه بر ظاهر بد آن، اندام های شما را احاطه کرده و خطر ابتلا به بیماری های قلبی، دیابت نوع 2 و برخی سرطان ها را افزایش می دهد.

 برای اینکه بفهمید در این ناحیه چربی اضافی دارید یا نه، یک متر نواری را در اطراف قسمت میانی خود در سطح ناف قرار دهید. بیش از 35 اینچ در زنان و 40 اینچ در مردان بسیار زیاد است. 

در اینجا چند دلیل برای تشکیل چربی شکم و نحوه از بین بردن آن آورده شده است:

شما بیش از حد غذا می خورید

اگر کالری بیشتری نسبت به کالری که می سوزانید دریافت کنید، در کل بدن (از جمله در قسمت شکمی) وزن اضافه می کنید.

برای کاهش وزن باید روزانه 500 کالری کم کنید.  ممکن است زیاد به نظر برسد، اما ابتدا به حذف غذاهای پرکالری از رژیم غذایی خود بپردازید.

 کوکی ها، سیب زمینی سرخ کرده، نوشابه و آبمیوه، کالری زیادی را در چند جرعه یا لقمه بسته بندی می کنند. ابتدا آن ها را با غذاهای کم کالری و غنی از مواد مغذی مانند بروکلی، سیب، برنج قهوه ای و سوپ های آبگوشت جایگزین کنید.

به افزایش سن خود بی توجه بوده اید

 هر سال که می گذرد، توده عضلانی شما کاهش می یابد و متابولیسم شما کاهش می یابد، بنابراین به اندازه گذشته کالری نمی سوزانید. این بدان معناست که شما می توانید به همان مقدار غذا بخورید و همچنان شاهد بالا رفتن عدد روی ترازو باشید. 

وزن اکتسابی با افزایش سن تمایل دارد در بخش شکمی جمع شود.  برای جلوگیری از افزایش وزن ناخواسته، کالری را کاهش دهید یا ورزش های عضلانی بیشتری اضافه کنید.

ژن های خود را سرزنش کنید

اگر درست غذا بخورید و ورزش کنید و آن پوندهای سرسخت باز هم از بین نرفت، ژن‌های شما ممکن است مقصر باشند. 

باید توجه داشته باشید که آیا سایر اعضای خانواده با وزن خود مشکل دارند یا خیر. 

ژن ها چگونگی سوزاندن کالری، سرعت احساس سیری و افزایش وزن در ران، باسن یا شکم را کنترل می کنند. حتی اگر چربی شکم در خانواده شما وجود داشته باشد، می توانید با رژیم غذایی مناسب و ورزش کافی بر ژن های خود غلبه کنید.

یائسگی را تجربه می کنید

در زنان، ترکیب پیری و از دست دادن استروژن در یائسگی باعث افزایش وزن می شود.  ژن ها، کاهش توده عضلانی و پرخوری نیز به افزایش وزن در دهه 40 و 50 سالگی منجرمی شود.

پوندها و چربی ها اضافی که ممکن است در اوایل زندگی در باسن شما جمع شده باشد، اکنون به دلیل تغییرات هورمونی در بخش شکمی شما جمع می شود.

این تغییر وزن همچنین می تواند خطر ابتلا به بیماری قلبی را افزایش دهد.

شما به اندازه کافی حرکت نمی کنید

اگرچه رژیم غذایی نقش مهمی در افزایش وزن دارد، عدم تحرک نیز در افزایش وزن نقش دارد.

برای جلوگیری از اضافه وزن در شکم و سایر نقاط بدن، حداقل 150 دقیقه ورزش هوازی با شدت متوسط ​​یا 75 دقیقه در هفته انجام دهید.

به مشکلات خواب بی توجه هستید

بدن شما هورمون هایی می سازد که به شما احساس سیری می دهد. کمبود خواب می تواند آنها را کم اثر کند. به همین دلیل است که وقتی کم خواب هستید، ممکن است پرخوری کنید و به خصوص در ناحیه شکم خود اضافه وزن پیدا کنید.  زمانی که به اندازه کافی نمی خوابید، ممکن است هوس غذاهای راحت و پرکالری بیشتری نیز داشته باشید.

استرس خود را مدیریت نمی کنید

استرس زیاد برای وضعیت روانی یا وزن شما خوب نیست.  استرس باعث ترشح کورتیزول می شود، هورمونی که باعث می شود هوس خوردن غذاهای پرچرب و کربوهیدراتی مانند پیتزا، سیب زمینی سرخ کرده و کلوچه کنید.

 کورتیزول همچنین باعث می شود چربی در اطراف شکم شما رسوب  کند.

 راه دیگری که استرس منجر به افزایش وزن می شود بیدار نگه داشتن شما در شب است. افرادی که ساعات کمتری می خوابند، چربی شکمی بیشتری دارند.

مصرف سیگار را ترک نکرده اید

برخی از افرادی که سیگار می کشند از ترک سیگار می ترسند زیرا نگران افزایش وزن هستند؛ اما با وجود اینکه افراد سیگاری شاخص توده بدنی کمتری نسبت به افراد غیرسیگاری دارند، شکم آنها بزرگتر است.

 افراد سیگاری نسبت به افراد غیرسیگاری چربی احشایی بیشتری به دست می آورند، نوعی که با بیماری قلبی و سایر بیماری های مزمن مرتبط است.  بنابراین، اگر به دلیل دیگری برای ترک نیاز داشتید، اکنون یک دلیل واقعی دارید.

چربی های ترانس زیادی مصرف می کنید

این چربی های مصنوعی کلسترول بد (LDL) را افزایش می دهند و خطر ابتلا به بیماری های قلبی و دیابت نوع 2 را افزایش می دهند.

 غذاهایی که در چربی های ترانس پخته می شوند، چربی و کالری بالایی دارند و می توانند باعث افزایش وزن شوند.

  FDA افزودن چربی‌های ترانس به غذاها را ممنوع کرده است، اما برخی از محصولاتی که قبل از این ممنوعیت تولید شده‌اند هنوز در قفسه‌های فروشگاه‌ها دیده می شوند.

 برچسب های مواد غذایی را بخوانید. اگر فهرست مواد حاوی روغن گیاهی تا حدی هیدروژنه باشد، آن غذا حاوی چربی ترانس است. 

باکتری های روده شما مفید نیستند

روده های شما خانه تریلیون ها باکتری است. برخی از این میکروب ها در هماهنگی با شما زندگی می کنند و به بدن شما در هضم غذا کمک می کنند.

برخی دیگر آنقدر غذا را تجزیه می کنند که بدن شما کالری بیشتری از آن جذب می کند و انرژی بیشتری را به شکل چربی ذخیره می کند. شواهدی وجود دارد که پروبیوتیک‌هایی که در غذاهای تخمیر شده مانند کیمچی و ماست یافت می‌شوند، ممکن است از شر چربی‌های شکم خلاص شوند. 

این باکتری های دوستانه جایگزین کاهش کالری نمی شوند، اما ممکن است به کاهش وزن شما کمک کنند.

داروی شما ممکن است مقصر باشد

برخی داروها به خاطر عوارض جانبی و افزایش وزن آنها بدنام هستند. این موارد شامل برخی از داروهای دیابت، برخی داروهای ضد افسردگی، استروئیدها و داروهای صرع است. 

چند دارو به طور مستقیم به ناحیه شکم چربی اضافه می کنند، از جمله بتا بلوکرها که فشار خون بالا را درمان می کنند.

استفاده بیش از حد از شبکه‌های اجتماعی

 پیوستن به شبکه‌های اجتماعی و صرف مدت‌های طولانی در این شبکه‌ها احتمال ابتلا به چاقی شکمی را تا ۵۷ درصد افزایش می‌دهد. این نکته را پژوهشگران دانشکده پزشکی دانشگاه هاروارد اعلام کرده‌اند.

نوشیدن زیاد آب میوه‌ها

 قند موجود در آب میوه‌ها منجر به افزایش سریع قند خون و افزایش التهاب در داخل شکم و در نتیجه بروز چربی شکمی می‌شود. در هنگام نوشیدن آب میوه، برخی مواد مغذی مثل پروتئین و چربی‌های سالم را دریافت نکرده و بدون ورود فیبرهای مفید به بدن، بعد از مدت کوتاهی، احساس گرسنگی خواهید کرد و همین خوردن غذا پس از آب میوه می‌تواند باعث افزایش وزن شما شود.

مصرف نوشابه‌های گازدار رژیمی

 مطالعات اخیر ارتباط بین مصرف نوشابه‌های رژیمی و دور کمر یا دور شکم بزرگ‌تر را نشان داده‌اند. علاوه بر این مطالعه منتشر شده در ژورنال Obesity نشان می‌دهد که مصرف‌ کنندگان نوشابه‌های رژیمی نسبت به افرادی که این نوع نوشابه‌ها را نمی‌نوشند، واجد درصد بالاتری از چاقی شکمی هستند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha