تعرفه های پزشکی در سکوت خبری و در تعطیلات نوروز با افزایش ۲۵ درصدی به تصویب رسید و باز هم به جای افزایش سهم دولت و بیمه ها در تعیین تعرفه های پزشکی، پزشکان سپر بلای دولت شده اند.این در حالیست که افزایش بی رویه قیمت ها در حوزه دارو و حالا بخش درمان میتواند مردم را کلا از درمان منصرف میکند.

هدیه بدِ دولت به جامعه پزشکی: افزایش تعرفه ها از جیب پزشکان و مردم

به گزارش سلامت نیوز تعیین تعرفه‌های پزشکی، یکی از چالش‌های حوزه سلامت است که هر ساله باعث بلاتکلیفی مردم وجامعه پزشکی می‌شود.امسال اما در یک اقدام قابل تامل دولت در تعطیلات نوروز تعرفه ها را تصویب کرد.آنهم نرخی که خلاف تصور بود. با وجو تورم بالای 50 درصد کشور دولت تنها به افزایش 25 درصدی تعرفه های پزشکی رضایت داد و در حالیکه وزیر بهداشت به دنبال اجرای طرح دیرینه پزشک خانوده بود و عکس العملی هم در دفاع از جامعه پزشکی نشان نداد.رئیس نظام پزشکی هم واکنش قابل توجهی در دفاع از حقوق پزشکان نشان نداد و تعرفه ها با همان 25 درصد افزایش به اجرا درخواهند آمد و مثل همیشه بیمه ها برنده این بازی دوسر باخت برای ملت و پزشکان شدند.

این میزان افزایش موجب نارضایتی پزشکان بیش از پیش می شود و بیم آن می رود که آمار مهاجرت پزشکان سرعت گیرد. مسئله دیگر بحث افزایش زیرمیزی است. پزشکان یا حاضر به ارایه خدمات در بخش دولتی نخواهند شد یا اگر هم بشوند ممکن است حق نادیده گرفته شده خود از سوی دولت را از جیب مردم برداشت کنند.

تصویب این میزان افزایش تعرفه‌های پزشکی سال ۱۴۰۲ توسط هیئت دولت به میزان ۲۵ درصد در طول یکسال، در کشوری که با تورم بالای ۸۰ تا ۹۰درصد روبرو است، و در طی سال، اقتصاد و عملکرد مدیران آن به هیچ عنوان قابل پیش بینی نیست، یک اتفاق کاملا نامیمون و تاسف‌بار میباشد و هدیه بدِ دولت آقای رییسی در اول سال ۱۴۰۲، به جامعه پزشکی با شرافت و ایثارگر کشور بود که هنوز پس از سه سال با جانفشانی و تحمل سختی‌ها و آسیب‌های فراوان، درگیر مبارزه باکنترل بیماری کووید و درمان بیماران آن می‌باشد.

دکتر عبدالهی، دبیر کمیته صنفی انجمن اسلامی جامعه پزشکی ایران در یادداشتی به موضوع تعرفه های پزشکی پرداخته است که در ادامه می اید:

رییس جمهور در پیام نوروزی ۱۴۰۲ بدون آن که بداند که رشد اقتصادی چیست به رشد اقتصادی در مدت حضور دولتش اصرار دارد.

این در حالیست که وزیر بهداشت دولت سیزدهم به اجرای طرح پزشک خانواده در کشور بدون حضور پزشک در بسته پزشک خانواده جهت کنترل هزینه ها و اجرای آن توسط کارشناس‌ها و کاردان‌های عزیز کادر درمان اصرار دارد و گویی ایشان، وزیر بهداشت یک کشور فقیر آفریقایی جهان سومی است که فقر پزشک و منابع مالی دارد.

وزیر کارورفاه دولت آقای رئیسی هم با یک پیشنهاد کاملا غیرکارشناسی و بدون در نظر گرفتن عواقب و جوانب این دخالت، افزایش ۴۰ درصدی تعرفه پزشکی سال ۱۴۰۲ توسط شورای عالی بیمه را برخلاف روال قانونی باهدف حمایت از شعار سال با عنوان "مهار تورم"! با هماهنگی رییس سازمان برنامه و بودجه و معاون اجتماعی این سازمان به میزان ۲۵درصد کاهش داده است و این پیشنهاد در سکوت خبری ایام تعطیلات نوروزی!! به تصویب هییت دولت میرسد و وزیر بهداشت ودرمان که در دفاع از حقوق جامعه پزشکی درتصویب دیرهنگام و مخدوش تعرفه‌های ۱۴۰۲ هیچ اقدامی نکرده است و گویی ایشان در یک بی‌خبری و سردرگمی از این اتفاقات و مشکلات معیشتی جامعه پزشکی و مسائل مراکز درمانی خصوصی و عمومی غیردولتی و دانشگاهی و کلا بهداشت و درمان کشور بسر میبرد.

قابل ذکر است که وزیر بهداشت و وزیر کار و رفاه و رییس سازمان برنامه و بودجه و معاون اجتماعی ایشان، بدون در نظر گرفتنحقوق جامعه پزشکی و مردم و مضرات کارشناسی انجام این تغییرات، با اقداماتشان در بحث تعرفه ۱۴۰۲ در مجموعه دولت، دین خود را از جیب پزشکان و مردم به حاکمیت بالادستی خود ادا کرده‌اند.

ب️ا شرایط بوجود آمده

۱- پیش بینی می‌شود با برخوردهایی که سال گذشته با جامعه پزشکی و نخبگان دانشگاهی در اعتراضات سال گذشته که صورت گرفت و همچنین این اقدامات انقلابی! وغیر کارشناسی وزیران رفاه و بهداشت و دیگر مجموعه، دولت آقای رئیسی، مهاجرت نخبگان و جامعه پزشکی در سال جدید سرعت بگیرد.

️۲- با این دید و نگاه بی‌خردانه به پزشکان و نخبگان و خادمان سلامت مردم ،در سایه عدم توانآیی در مدیریت اقتصاد کشور توسط تیم دولت سیزدهم و تورم بالای کشور و میزان پایین حقوق و دستمزد پزشکان در مراکز درمانی دولتی و مراکز عمومی غیر دولتی، مثل سازمان تامین اجتماعی و مراکز درمانی نیروی مسلح و شهرداری‌ها ،خروج پزشکان از این مراکز و تعطیلی بعضی از مراکز درمانی خصوصی سرعت می‌گیرد و متضرر اصلی و اول آن، مردم می‌باشند و درخوشبینانه‌ترین حالت دریافت پول زیر میزی از بیماران یا همان پرداخت از جیب مردم بشدت افزایش بیابد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha