سه‌شنبه ۱۵ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۵:۲۸
کد خبر: 353639

مدیر دارو و مواد تحت کنترل معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی عوارض استفاده از مکمل‌های ورزشی غیرمجاز را تشریح کرد و گفت: داروخانه‌ها تنها مراکز قانونی فروش مکمل‌ها هستند.

عوارض خطرناک مکمل‌های ورزشی غیرمجاز را بشناسید

به گزارش سلامت نیوز، دکتر بهاره بهمنی در گفت و گو با ایسنا، اظهار کرد: مکمل‌های ورزشی – غذایی به تمامی مواد مغذی، غذایی یا گیاهی گفته می شود که علاوه بر رژیم غذایی متعادل و با هدف افزایش عملکرد ورزشی استفاده خواهند شد.

مدیر دارو و مواد تحت کنترل معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی در ادامه به خطرات سوء مصرف داروها و مکمل ها اشاره کرد و گفت: عقیم شدن و نازایی پسران و دختران در آینده، سکته های قلبی و مغزی، نارسایی کبدی، کوتاهی قد، ناراحتی عضلانی و گرفتگی عضلات بخشی از عوارض است.

وی افزود: از نظر قانونی تنها داروخانه ها مجوز فروش دارو و مکمل های ورزشی را دارند و به مکمل های عرضه شده در سایر اماکن نباید اطمینان کرد.

دکتر بهمنی برچسب اصالت را راهکار شناسایی مکمل های اصل دانست و گفت: داروهای قاچاق عمدتا تقلبی بوده و از کیفیت پایینی برخوردار هستند.

وی تاکید کرد: دارو و مکمل هایی که به صورت قاچاق وارد کشور می شوند مورد تایید نبوده و حتی در صورت اصل بودن باز هم قابل اعتماد نیستند واستفاده از آن خطرات جدی به دنبال خواهد داشت.

وی با بیان اینکه مکمل‌هایی که توسط ورزشکاران مورد استفاده قرار می‌گیرد را می‌توان به دو گروه مکمل‌های غذایی و مکمل‌های نیروزا تقسیم کرد، گفت: مکمل‌های غذایی، حاوی مواد معدنی، ویتامین‌ها و سایر مواد مورد نیاز بدن به مقداری هستند که برای بدن ضروری است، لذا مصرف آن‌ها جلوی کمبود این مواد و افت عملکرد بدن ورزشکار را می‌گیرد. اما مکمل‌های ورزشی معمولاً حاوی مواد غذایی بیش از مقدار مورد نیاز بدن بوده (مانند کربوهیدراتها) یا حاوی موادی هستند که جزو مواد ضروری نیستند، اما توان لازم برای انجام ورزش‌های سرعتی یا استقامتی را افزایش می‌دهند (مانند کراتین یا کافئین).

بهمنی بیان کرد: همه مکمل‌های ورزشی موجود در بازار جزو مکمل مفید و مجاز نیستند. بسیاری از آن‌ها با وجود اینکه توان بدن را افزایش می‌دهند، اما ضررهای زیادی را هم به مصرف کننده تحمیل می‌کنند. این مواد نیروزا همان داروهای دوپینگ هستند که استروئیدهای آنابولیزان (داروهای اکساندرولون، اکسی متالون و ناندرولون) از مهم‌ترین آن‌ها قلمداد می‌شوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha