در پیگیری‌ها از وضعیت اسکان زلزله‌زدگان خوی، چه در شهر، روستاها و یا مراکز اسکان موقت، پیش از پایان سال ۱۴۰۱، شهروندان آسیب‌دیده این منطقه اصلی‌ترین مسئله را سرما و نبود امکانات گرمایشی مطرح کردند. اکثر اهالی فکر می‌کردند که با شروع فصل بهار گرچه هوا گرم نخواهد شد، اما از سورت سرما و برودت کم می‌شود و با شروع و تکمیل بازسازی‌ها سختی‌ها به پایان می‌رسد، اما گویی سرما قصد رهاکردن این مردم را ندارد. زندگی بسیاری از اهالی خوی در حالی ادامه دارد که براساس آنچه بیناد مسکن انقلاب اسلامی این استان فقط سه روز پس از زلزله اعلام کرده بود، بیش از ۳۰۰۰ هزار واحد مسکونی در زلزلۀ بهمن آسیب بالای ۸۰ درصد دیده‌ و ۱۱ هزار واحد به عنوان واحدهای تعمیری اعلام شدند. خسارتی که به مجموعه خسارت‌های زلزلۀ مهر این منطقه اضافه شد.

سرمای بهاره، سراغ زلزله‌زدگان آمد

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه پیام ما، خبر ممکن است برای بسیاری از ما خبری ساده و عادی باشد که هر صبح سر سفرۀ صبحانه از کارشناس هواشناسی می‌شنویم. مادربزرگ همیشه ما را از سرمای بهار برحذر می‌داشت. می‌گفت: «بعد از نوروز سلطانی، چِل کنده بسوزانی»؛ یعنی تا نیمۀ اردیبهشت هم باید در انتظار سرما باشی. اما حکایت آدم‌هایی که در چادر و کانکس زندگی می‌کنند، آن هم آدم‌هایی که ناگهان یک لرزه و غرش زمین زندگیشان را زیرورو کرده، دیگر نه روایت اخبار آب‌وهواست، نه داستان‌ها و نصیحت‌های مادر و مادربزرگ. دو ماه زندگی در سرما برای اهالی خوی تا تمام‌شدن زمستان، در کانکس و چادر، کنار خانه‌هایی که یا ویران بودند یا نیم‌فروریخته سپری شد. آنها که خانه‌هایشان سرپا بودند نیز از ترس زلزله‌ای دیگر، به خواب زیر پوشش نرم چادر به جای بام سفت و سخت پناه بردند. هر چه باشد، خوی از مهرماه سال گذشته مدام می‌لرزید. حالا، و از نیمۀ بهار گذشته و برف کوهستان‌های آذربایجان‌غربی آب نشده که موج جدیدی از سرما از راه می رسد.

هشدار هواشناسی از این قرار است: «سطح قرمز برای تمام مناطق کوهستانی کشور در ارتفاعات شمال غرب، غرب، دامنه‌های غربی و مرکزی البزر و ارتفاعات زاگرس.»
این هشدار می‌گوید: «به‌سبب فعالیت سامانۀ بارشی قوی همراه با وزش باد شدید و خیلی شدید، برای نیمۀ غربی کشور شرایط برای رگبار شدید و رعدوبرق، بارش تگرگ و در قلل مرتفع، بارش برف و کولاک و در مناطق فاقد بارش، توفان گردوخاک طی چهارشنبه و پنجشنبه پیش‌بینی می‌شود. طی این مدت، جاری‌شدن سیلاب، طغیان رودخانه‌ها، روانه گلی، اصابت صاعقه و تگرگ و احتمال وقوع بهمن وجود دارد».
در پیگیری‌های پیام ما از وضعیت اسکان زلزله‌زدگان خوی، چه در شهر، روستاها و یا مراکز اسکان موقت، پیش از پایان سال ۱۴۰۱، شهروندان آسیب‌دیده این منطقه اصلی‌ترین مسئله را سرما و نبود امکانات گرمایشی مطرح کردند. اکثر اهالی فکر می‌کردند که با شروع فصل بهار گرچه هوا گرم نخواهد شد، اما از سورت سرما و برودت کم می‌شود و با شروع و تکمیل بازسازی‌ها سختی‌ها به پایان می‌رسد، اما گویی سرما قصد رهاکردن این مردم را ندارد. زندگی بسیاری از اهالی خوی در حالی ادامه دارد که براساس آنچه بیناد مسکن انقلاب اسلامی این استان فقط سه روز پس از زلزله اعلام کرده بود، بیش از ۳۰۰۰ هزار واحد مسکونی در زلزلۀ بهمن آسیب بالای ۸۰ درصد دیده‌ و ۱۱ هزار واحد به عنوان واحدهای تعمیری اعلام شدند. خسارتی که به مجموعه خسارت‌های زلزلۀ مهر این منطقه اضافه شد.

با مساعدشدن هوا در شهرستان خوی کار بازسازی روستاها آغاز شده است و در هفتۀ آینده تعدادی از واحدها به مرحلۀ بتن‌ریزی و فونداسیون می‌رسد.

شرایط جوی، علیه بازسازی


موج جدید برف و سرما و تگرگ در روزهایی به این منطقه می‌رسد که نه فقط مردم، بلکه مسئولان نیز در انتظار مساعدشدن هوا برای سرعت‌بخشیدن به بازسازی‌ها بودند. نیمۀ اسفند مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی آذربایجان‌غربی در گفت‌وگو با خبرگزاری دولت گفته بود: «با مساعدشدن هوا در شهرستان خوی کار بازسازی روستاها آغاز شده است و در هفتۀ آینده تعدادی از واحدها به مرحله‌ بتن‌ریزی و فونداسیون می‌رسد.»
مجید جودی گفته بود: بعضی از واحدها در داخل شهر خوی هنوز به مرحلۀ آواربرداری نرسیده است؛ زیرا وسایل مردم در داخل خانه‌ها قرار دارد. منتظر هستیم شرایط آواربرداری این قبیل خانه‌ها مهیا شود. ۱۳۰ اکیپ آواربرداری در منطقۀ خوی مشغول فعالیت هستند. با مساعدشدن هوا در روستاها کار بازسازی شروع شده است و انشاءالله در هفتۀ جاری تعدادی از واحدها به مرحلۀ بتن‌ریزی و فونداسیون می‌رسد. به اندازۀ کافی میلگرد، اسکلت، سیمان، بتن، شن و ماسه به منطقه منتقل شده است. به‌محض اینکه آواربرداری هر واحد به اتمام برسد، اجرای فونداسیون را آغاز می‌کنیم. برای تأمین منابع هم معطل تسهیلات نمانده‌ایم و فعلاً با مصالح موجود و منابع مالی بنیاد، کارها را پیش می‌بریم.
در تماس پیام‌ما با جودی، او تنها به گفتن این جمله‌ها بسنده کرد که همۀ امکانات مانند اعتبار و مصالح برای بازسازی‌ها وجود دارد، اما همان‌طور که امدادرسانی و ارزیابی به‌دلیل شرایط جوی دشوار بود، همراهی نکردن آب‌وهوا بازسازی به‌ویژه در روستاها را نیز دشوار می‌کند.


خسارت‌های پی‌درپی


اما استاندار آذربایجان‌غربی به پیام‌ما می‌گوید که این شرایط جوی برای خوی و استان، موضوعی غیر قابل انتظار نیست. آنچه اهمیت دارد تأمین اعتبارات بازسازی است که جای نگرانی ندارد و روند بازسازی این مناطق با سرعت ادامه پیدا ‌کند.

از ۲هزار و ۱۲۰ واحد تخریب‌شدۀ زلزله هشتم بهمن آواربرداری یک‌هزار و ۸۰۰ واحد انجام شده است و باتوجه‌به تأمین اعتبار مورد نیاز با دستور رئیس‌جمهوری، بازسازی این واحدها با سرعت بیشتری دنبال می‌شود.

محمدصادق معتمدیان می‌گوید: «استان ما از نخستین روزهای پاییز گذشته، با مشکلات متعددی در حوادث غیرمترقبه مواجه شد که حتی در عید با زلزلۀ دوباره در خوی و سلماس ادامه پیدا کرد. در زلزلۀ اخیر ۱۶۵ نفر مصدوم شدند که ۲۶ نفر آنها در بیمارستان‌های سلماس و خوی بستری شدند. بقیۀ مصدومین به شکل سرپایی درمان شدند. اما همین حادثه بخشی از زمان و انرژی استان را به خود مشغول می‌کند؛ یعنی باید اکیپ‌های ارزیاب اعزام شوند، مسائل حادثۀ جدید بررسی شود، مشکلات جدید روی مشکلات قبلی اضافه می‌شود و موارد دیگری که شاید به چشم بسیاری نیاید. از همان ساعت اول همۀ شریان‌های حیاتی این مناطق از جمله برق و آب وصل شد. یعنی دستگاههای خدماتی استان با تمام توان حاضر بودند. پس از ارزیابی اولیۀ تیم‌های بنیاد مسکن، ۸۰ واحد مسکونی روستایی در این دو شهرستان بین ۲۰ تا ۸۰ درصد آسیب دیده و چهار واحد نیز به طور کامل تخریب شده است.

بازسازی مهر هنوز تمام نشده است


معتمدیان بازسازی این منطقه را به دلیل خسارت‌های متعدد حاصل از حوادث غیرمترقبه در فاصله‌های کم، دشوار اما شدنی می‌داند و می‌گوید: «تلاش دولت براین است که بازسازی همۀ مناطق زلزله‌زده، تا شش‌ماه نخست امسال به پایان برسد. در حال حاضر عملیات بازسازی ۷۰ درصد واحدهای مسکونی آسیب‌دیده از زلزلۀ ۱۳ مهر انجام شده است که حجم قابل توجهی است. از ۲هزار و ۱۲۰ واحد تخریب‌شده زلزلۀ هشتم بهمن نیز آواربرداری یک‌هزار و ۸۰۰ واحد انجام شده است و باتوجه‌به تأمین اعتبار مورد نیاز با دستور رئیس جمهوری، بازسازی این واحدها با سرعت بیشتری دنبال می‌شود. طبیعتاً پروندۀ واحدهای خسارت‌دیده از زلزلۀ فروردین نیز تکمیل شده است و در دستور بازسازی‌ها قرار می‌گیرد».


او گلایۀ شهروندان برای زندگی در شرایط سخت و سرما را قابل درک می‌داند و توضیح می‌دهد که موضوع بی‌توجهی نیست، بلکه در توان انجام امور است: تمام تلاشمان برای حمایت از زلزله‌زدگان انجام می‌شود. اعتباراتی در قالب کمک بلاعوض اجاره بهای واحدهای تخریبی از سوی دولت تعیین شده است که در مناطق شهری ۳۰میلیون تومان و در مناطق روستایی ۱۵میلیون تومان است و فرآیند پرداخت آن باید انجام شود. کمک‌های دیگری نیز برای خرید وسایل منزل در نظر گرفته شده است. همۀ این‌ها کمی طول می‌کشد که طبیعی است. اما اولویت اول ما بازسازی و بازگشت اهالی به خانه‌های خودشان است. تلاش می‌کنیم تا چندماه اول سال باتوجه‌به بهبود شرایط آب‌وهوایی، بازسازی واحدهای مسکونی آسیب‌دیده از سه زلزلۀ سال قبل در خوی انجام شود».


با وجود وعده‌های امیدوارکنندۀ دولت، اما روند بازسازی زلزله‌های پیشین چندان امیدوارکننده نیست؛ لااقل، نه خوش‌قولی دولت در زمان انجام تعهدات. هرچه باشد بی‌شک این سرما برای زلزله‌زدگان خوی در چادر و کانکس و با همان امکانات اندک ادامه پیدا می‌کند. اما شاید تا رسیدن سرمای زمستان، بار دیگر تمام خانه‌ها و مناطق تخریب‌شده، بازسازی و قابل سکونت شده باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha