سه‌شنبه ۲۲ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۱:۴۰

سرپرست دفتر امور آسیب دیدگان اجتماعی سازمان بهزیستی کشور معتقد است صحبت از خودکشی از موارد اورژانسی روانپزشکی است و شهروندان باید آگاه باشند که اگر یکی از اعضای خانواده در این باره صحبت کرد، این مساله را از طریق سامانه‌های 123 و 1480 با کارشناسان بهزیستی درمیان بگذارند و راهنمایی‌های لازم را در این خصوص دریافت کنند.

افزایش خشونت های خانگی به دلیل مشکلات اقتصادی

به گزارش سلامت نیوز به نقل از جام جم‌ آنلاین، بررسی‌های انجام شده روی تماس‌هایی که با اورژانس اجتماعی گرفته می‌شود از این حکایت دارد که بیشترین تماس‌هایی که با این مرکز گرفته می‌شود در خصوص گزارش موارد کودک آزاری است.

محمدرضا حیدرهایی، سرپرست دفتر امور آسیب دیدگان اجتماعی سازمان بهزیستی کشور نیز در گفت‌وگو با جام جم آنلاین این مساله را تایید می‌کند و می‌افزاید: کودک آزاری، همسر آزاری و سالمند آزاری به ترتیب بیشترین موارد ارجاع شده به سامانه 123 است.

حیدرهایی درباره دلایل بالا بودن تماس‌ها با محور کودک آزاری عنوان می‌کند: بیشترین تماس با سامانه 123 درخصوص کودک آزاری است. اما باید توجه داشت که بیشتر تماس‌ها در خصوص غفلت است و به مسائلی مانند آزار جسمی و جنسی مربوط نمی‌شود.

آن طور که او توضیح می‌دهد،‌ برای نمونه پدر و مادری که هر دو کارمند هستند، کودک خود را در خانه تنها می‌گذارند و کودک در ساعاتی که تنهاست گریه می‌کند. به این شکل‌ همسایه‌ها گریه‌های مداوم کودک را به سامانه 123 گزارش می‌کنند.

حیدرهایی درباره گزارش‌های همسرآزاری نیز عنوان می‌کند: در پرونده‌های همسرآزاری مسائلی مانند درگیری‌های خانوادگی مطرح است که کارشناسان اورژانس اجتماعی با حضور در محل به آن رسیدگی می‌کنند.

افزایش خشونت‌های خانگی

کارشناسان معتقدند از زمان آغاز فراگیری کرونا خشونت‌های خانگی در کشور افزایش پیدا کرده است و به نظر می‌رسد با توجه به افزایش مشکلات اقتصادی ‌این روزها نیز شرایط در بین خانواده‌ها تغییر زیادی نکرده باشد.

سرپرست دفتر امور آسیب دیدگان اجتماعی سازمان بهزیستی کشور در این باره عنوان می‌کند: در خصوص موضوع همسر آزاری از شروع فراگیری کرونا افزایش تماس‌ها را شاهد بودیم. شاید ‌دلیل این افزایش آمار از دست رفتن برخی مشاغل باشد، زیرا به دنبال تعطیلی برخی کسب و کارها آقایان بیش از گذشته در خانه حضور داشتند و نبود شغل و مشکلات اقتصادی به نزاع‌های خانوادگی دامن زد.

این درحالی است که برخی کارشناسان بر این باور هستند که با توجه به افزایش مشکلات اقتصادی و افزایش تورم ‌مسائلی که به نزاع در خانواده دامن می‌زند کماکان خانواده‌ها را تهدید می‌کند.

حیدرهایی در این خصوص بیان می‌کند: به نظرم افزایش تماس با سامانه 123 و گزارش مواردی مانند خشونت در خانواده به دلیل آگاهی بخشی و اطلاع رسانی نیز هست، زیرا بسیاری از شهروندان از خدماتی که بهزیستی ارائه می‌کند آگاه شده‌اند و برای رفع مشکلات‌شان با اورژانس اجتماعی تماس می‌گیرند.

سرپرست دفتر امور آسیب دیدگان اجتماعی سازمان بهزیستی کشور درباره اینکه آیا مردان نیز در خصوص خشونت همسرانشان با اورژانس اجتماعی تماس می‌گیرند؟ عنوان می‌کند: به صورت کلی مواردی وجود دارد.

او درباره اینکه آیا در چند سال اخیر آمار شکایت آقایان از همسرانشان افزایش پیدا کرده است؟ توضیح می‌دهد: در چند سال اخیر این موارد افزایش محسوسی نداشته است.

حیدرهایی درباره نحوه رسیدگی به آقایانی که مورد خشونت همسران خود قرار می‌گیرند، می‌افزاید: دفتر امور آسیب دیدگان اجتماعی بهزیستی متولی ارائه خدمت به خانم‌ها و کودکان است.‌ به نظر می‌رسد شهرداری سامان‌سراهایی دارد تا اگر آقایی مورد آزار همسر خود قرار گرفت، بتواند از خدمات این مراکز استفاده کند.

‌آیا روابط فرازناشویی بیشتر شده است؟


مساله دیگری که این روزها برخی کارشناسان حوزه اجتماعی نسبت به آن هشدار می‌دهند، این نکته است که روابط فرازناشویی در خانواده‌ها افزایش پیدا کرده است.

سرپرست دفتر امور آسیب دیدگان اجتماعی سازمان بهزیستی کشور در پاسخ به این پرسش که آیا روابط فرازناشویی در بین زوج‌های ایرانی بیشتر شده است؟ عنوان می‌کند: براساس تماس‌هایی که با ما گرفته شده این مساله تغییر قابل توجهی نداشته است.

او ‌ توضیح می‌دهد: رسیدگی به موضوع ارتباطات فرازناشویی در دستور کار بهزیستی قرار دارد و به این منظور مرکزی به نام راه نوین و خانه تلاش ایجاد شده است که در آن به افراد خدمات مناسبی ارائه می‌شود.

آمار خودکشی بیشتر شده است؟

‌این روزها خانواده‌ها نگرانی‌های زیادی در خصوص مسائل اجتماعی دارند، زیرا وضعیت جامعه به گونه‌ای است که به نظر می‌رسد شرایط برای افزایش آسیب‌های اجتماعی فراهم است. در این بین انتشار اخبار خودکشی نیز به دغدغه‌های خانواده‌ها دامن می‌زند.

این درحالی است که برخی کارشناسان معتقدند آمار خودکشی در کشور روندی افزایشی را در پیش گرفته است.

سرپرست دفتر امور آسیب دیدگان اجتماعی سازمان بهزیستی کشور در پاسخ به این پرسش که آیا آمار خودکشی در کشور افزایشی شده است؟ توضیح می‌دهد: آمار خودکشی در اختیار سازمان پزشکی قانونی است. اما سال گذشته حدود 900 افکار خودکشی به ما گزارش شد و در این بین حدود 500 مداخله خودکشی نیز از سوی کارشناسان بهزیستی انجام شده است.

‌او در توضیح افکار خودکشی نیز عنوان می‌کند: در مدل‌های روانشناختی صحبت درباره خودکشی نیز یک اورژانس روانپزشکی است. به همین دلیل اگر ‌شخصی در خانواده درباره این مساله حرف می‌زند، مثلا می‌گوید از زندگی سیر یا خسته شده یا کاش می‌شد از زندگی راحت شود، بهتر است شهروندان این مساله را جدی بگیرند و موضوع را با کارشناسان سازمان بهزیستی از طریق سامانه‌های 123 و 1480 در میان بگذارند تا مشورت‌های لازم به آنها داده شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha