نایب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، هزینه تحمیلی مصرف مواد دخانی به نظام سلامت کشور را حدود ۳۰ تا ۴۰ هزار میلیارد تومان دانست.

خسارت ۴۰ هزار میلیاردی دخانیات به نظام سلامت کشور

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر، سیدمرتضی خاتمی گفت: مالیات و عوارض پیش بینی شده در قانون بودجه ۱۴۰۲ به هیچ وجه بازدارنده نیست و از سویی متأسفانه معمولاً برای درمان بیماری‌های ناشی از مصرف دخانیات هم هیچ اعتباری پیش بینی نشده در حالی که بر اساس برخی گزارش‌ها مصرف دخانیات سالانه حدود ۳۰ تا ۴۰ هزار میلیارد تومان هزینه به نظام سلامت تحمیل می‌کند. یعنی ناگزیریم از منابع سایر بخش‌های نظام سلامت بزنیم و در این زمینه هزینه کنیم و این موجب کاهش سطح سلامتی جامعه می‌شود در حالی که در کشورهای مختلف دنیا هزینه‌های مربوط به درمان بیماری‌های ریوی ناشی از مصرف دخانیات از محل وضع عوارض بر کالاهای آسیب رسان به سلامت و دخانیات تأمین می‌شود.

وی ادامه داد: این هزینه‌ها به نظام سلامت تحمیل می‌شود و سطح سلامت جامعه را مورد تهدید قرار می‌دهد و در واقع همه جانبه به جامعه آسیب وارد می‌شود بنابراین امیدواریم برنامه ریزان و صاحب نظران اقتصادی و آنهایی که در بودجه ریزی و سیاست گذاری بخش‌های مختلف اداره کشور نقش دارند به این مهم در بخش عوارض دخانیات توجه جدی داشته باشند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha