توپیرامات یک داروی ضد تشنج است، با این حال برخی از مارک های توپیرامات نیز برای جلوگیری از سردردهای میگرنی در بزرگسالان و نوجوانان حداقل 12 سال استفاده می شود.

داروی توپیرامات چیست؟ کاربرد و عوارض مصرف توپیرامات

به گزارش سلامت نیوز به نقل از دراگز، توپیرامات یک داروی ضد تشنج است که برای درمان انواع خاصی از تشنج در بزرگسالان و کودکانی که حداقل 2 سال دارند استفاده می شود.

Trokendi XR برای استفاده در بزرگسالان و کودکان حداقل 6 سال است.

برخی از مارک های توپیرامات نیز برای جلوگیری از سردردهای میگرنی در بزرگسالان و نوجوانان حداقل 12 سال استفاده می شود. این داروها فقط از سردردهای میگرنی جلوگیری می کنند یا تعداد حملات را کاهش می دهند، اما سردردی را که از قبل شروع شده است، درمان نمی کنند.

نکاتی که قبل از مصرف این دارو باید در نظر بگیرید

توپیرامات ممکن است باعث مشکلات بینایی شود که در صورت عدم درمان سریع می تواند دائمی باشد. در صورت کاهش ناگهانی بینایی فوراً با پزشک خود تماس بگیرید.

توپیرامات می تواند دمای بدن را افزایش داده و تعریق را کاهش دهد که ممکن است منجر به کم آبی بدن شود. در صورت کاهش تعریق، تب بالا و خشکی پوست به پزشک خود اطلاع دهید.

برخی از افراد هنگام مصرف داروی تشنج به خودکشی فکر می کنند. نسبت به تغییرات خلقی یا علائم خود هوشیار باشید. هر گونه علائم جدید یا بدتر شده را به پزشک خود گزارش دهید.

قبل از مصرف این دارو

اگر به توپیرامات حساسیت دارید، نباید از آن استفاده کنید. Trokendi XR را 6 ساعت قبل یا 6 ساعت پس از نوشیدن الکل مصرف نکنید.

اگر مبتلا به اسهال هستید یا هریک از موارد زیر را داریدبه پزشک خود اطلاع دهید:

  • گلوکوم یا سایر مشکلات چشمی

  • اسیدوز متابولیک (سطح بالای اسید در خون)

  • بیماری کلیوی، سنگ کلیه یا دیالیز

  • بیماری ریه، مشکلات تنفسی

  • مشکلات خلقی، افسردگی، یا افکار یا اعمال خودکشی

  • بیماری کبدی

  • اختلال رشد

  • استخوان های نرم یا شکننده ( پوکی استخوان ، استئومالاسی )

توپیرامات می تواند سطح اسید را در خون شما افزایش دهد ( اسیدوز متابولیک) که می تواند استخوان های شما را ضعیف کند، باعث سنگ کلیه شود، یا باعث مشکلات رشد در کودکان یا آسیب رساندن به نوزاد متولد نشده شود. ممکن است برای اطمینان از عدم وجود اسیدوز متابولیک به آزمایش خون نیاز داشته باشید، به خصوص اگر باردار هستید.

برخی از افراد در هنگام مصرف داروهای ضد تشنج افکار خودکشی دارند. پزشک باید در ویزیت های منظم پیشرفت شما را بررسی کند. خانواده یا سایر مراقبان شما نیز باید نسبت به تغییرات خلق و خو یا علائم شما هوشیار باشند.

مصرف توپیرامات در دوران بارداری ممکن است خطر شکاف لب و/یا شکاف کام را افزایش دهد، یک نقص مادرزادی که می تواند در اوایل بارداری حتی قبل از اینکه بدانید باردار هستید ایجاد شود. با این حال، تشنج در دوران بارداری می تواند به مادر و جنین آسیب برساند. اگر باردار شدید فورا به پزشک خود اطلاع دهید.

اگر در دوران بارداری توپیرامات مصرف می کنید

مزایای پیشگیری از تشنج ممکن است بر خطرات ناشی از توپیرامات برتری داشته باشد. ممکن است داروهای دیگری وجود داشته باشد که استفاده از آنها بی خطرتر باشد. بدون نظر پزشک مصرف توپیرامات را شروع یا قطع نکنید.

اگر باردار نیستید یا قصد باردار شدن دارید، در حین مصرف توپیرامات، از کنترل بارداری موثر برای جلوگیری از بارداری استفاده کنید.

توپیرامات می تواند اثربخشی قرص های ضد بارداری را کاهش دهد. از پزشک خود در مورد سایر گزینه های کنترل بارداری مانند حلقه واژینال ، کاندوم، دیافراگم، کلاهک دهانه رحم یا اسفنج ضد بارداری سوال کنید.

ممکن است هنگام استفاده از این دارو، شیر دادن به نوزاد بی خطر نباشد. در مورد خطرات احتمالی از پزشک خود بپرسید.

چگونه باید توپیرامات مصرف کنم؟

تمام دستورالعمل های روی برچسب نسخه خود را دنبال کنید و همه راهنماهای دارو یا برگه های دستورالعمل را بخوانید. پزشک ممکن است گهگاه دوز مصرفی شما را تغییر دهد. دارو را دقیقا طبق دستور مصرف کنید.

توپیرامات را می توان با یا بدون غذا مصرف کرد.

قرص را به طور کامل ببلعید و از خرد کردن، جویدن یا شکستن آن خودداری کنید. کپسول رهش طولانی تروکندی XR باید به طور کامل بلعیده شود. نشکن و باز نکن.

داروی مایع را با دستگاه اندازه گیری ارائه شده (نه قاشق آشپزخانه) اندازه گیری کنید.

اگر نمی توانید کپسول کودکسی ایکس آر یا توپامکس اسپرینکل را به طور کامل قورت دهید، آن را باز کنید و دارو را در یک قاشق سس سیب یا دیگر غذای نرم بپاشید. بلافاصله مخلوط را بدون جویدن قورت دهید. آن را برای استفاده بعدی ذخیره نکنید.

دوز توپیرامات گاهی اوقات بر اساس وزن در کودکان است. در صورت افزایش یا کاهش وزن، دوز مورد نیاز کودک شما ممکن است تغییر کند.

در حین مصرف توپیرامات مایعات زیادی بنوشید تا از سنگ کلیه یا عدم تعادل الکترولیت جلوگیری کنید.

به آزمایشات پزشکی مکرر نیاز خواهید داشت. اگر نیاز به جراحی دارید، از قبل به جراح بگویید که از توپیرامات استفاده می کنید.

استفاده از توپیرامات را به طور ناگهانی قطع نکنید، حتی اگر احساس خوبی دارید. توقف ناگهانی ممکن است باعث افزایش تشنج شود. دستورالعمل های پزشک خود را در مورد کاهش دوز خود دنبال کنید.

اگر تشنج شما بدتر شد یا در طول مصرف توپیرامات بیشتر دچار آن شدید، با پزشک خود تماس بگیرید.

این دارو باید در دمای اتاق خنک به دور از رطوبت، نور و حرارت زیاد نگهداری شود.

60 روز پس از باز کردن بطری، داروی مایع مصرف نشده را دور بیندازید.

اگر یک نوبت را فراموش کنم چه اتفاقی می افتد؟

در اسرع وقت دارو را مصرف کنید. دو دوز را در یک زمان مصرف نکنید. اگر نوبت بعدی شما در کمتر از 6 ساعت موعد مقرر است، از نوبت فراموش شده توپامکس صرفنظر کنید. اگر بیش از یک نوبت را فراموش کردید با پزشک خود تماس بگیرید.

اگر بیش از حد مصرف کنم چه اتفاقی می افتد؟

به دنبال مراقبت های پزشکی اورژانسی باشید یا با خط راهنمای مصمومیت داروی تماس بگیرید. مصرف بیش از حد توپیرامات می تواند کشنده باشد.

هنگام مصرف توپیرامات از چه چیزهایی باید اجتناب کرد؟

الکل ننوشید. عوارض جانبی خطرناک یا افزایش تشنج ممکن است رخ دهد.

از گرم شدن بیش از حد یا کم آبی در هوای گرم خودداری کنید. توپیرامات می تواند دمای بدن را افزایش داده و تعریق را کاهش دهد و منجر به کم آبی بدن (به ویژه در کودکان) شود.

هنگام مصرف توپیرامات از رژیم کتوژنیک یا "کتوزیس" (پرچرب، کم کربوهیدرات) خودداری کنید.

توپیرامات ممکن است باعث تاری دید شود و ممکن است واکنش های شما را مختل کند. تا زمانی که بدانید توپیرامات چه تأثیری روی شما خواهد گذاشت از رانندگی یا فعالیت های خطرناک خودداری کنید.

همچنین در صورت بروز تشنج غیرمنتظره از فعالیت هایی که می تواند خطرناک باشد، مانند شنا کردن یا بالا رفتن از مکان های مرتفع خودداری کنید.

عوارض جانبی توپیرامات

اگر علائم یک واکنش آلرژیک ( کهیر ، تنفس دشوار، تورم در صورت یا گلو) یا یک واکنش شدید پوستی ( تب ، گلودرد ، سوزش چشم، درد پوست، بثورات پوستی قرمز یا بنفش همراه با تاول و تاول‌ها) دارید، کمک فوری پزشکی دریافت کنید.

اگر تغییرات جدید یا ناگهانی در خلق و خو یا رفتار دارید، از جمله افسردگی یا اضطراب جدید یا بدتر شدن آنها ، حملات پانیک ، مشکل در خواب، یا اگر احساس تکانشگری، تحریک پذیری، بی قراری، خصومت، پرخاشگری، بی قراری، فعال تر یا بیشتر دارید، فوراً به پزشک خود اطلاع دهید.

توپیرامات ممکن است عوارض جانبی جدی ایجاد کند

اگر موارد زیر را دارید فوراً با پزشک خود تماس بگیرید:

  • بثورات پوستی، مهم نیست که چقدر خفیف باشد

  • سرگیجه یا از دست دادن هماهنگی

  • مشکلات بینایی، تاری دید، درد یا قرمزی چشم، از دست دادن ناگهانی بینایی (در صورت عدم درمان سریع می تواند دائمی باشد)

  • گیجی، مشکلات در تفکر یا حافظه، مشکل در تمرکز، مشکلات در گفتار

  • علائم کم آبی - کاهش تعریق، تب بالا، پوست گرم و خشکی پوست

  • علائم سنگ کلیه - درد شدید در پهلو یا کمر، ادرار دردناک یا دشوار

  • علائم اسید بیش از حد در خون شما - ضربان قلب نامنظم، احساس خستگی، از دست دادن اشتها، مشکل در تفکر، احساس تنگی نفس

  • علائم آمونیاک بیش از حد در خون شما : استفراغ ، ضعف غیر قابل توضیح، احساس بیهوش شدن

عوارض جانبی رایج توپیرامات ممکن است شامل موارد زیر باشد

  • سرگیجه، خواب آلودگی ، خستگی، واکنش های آهسته

  • مشکلات در گفتار یا حافظه، دید غیر طبیعی

  • بی حسی یا سوزن سوزن شدن در بازوها و پاها، کاهش حس (به ویژه در پوست)

  • تغییر در حس چشایی

  • احساس عصبی بودن

  • حالت تهوع ، اسهال، درد معده، از دست دادن اشتها

  • تب

  • کاهش وزن

  • علائم سرماخوردگی مانند گرفتگی بینی، عطسه، گلودرد

این لیست کاملی از عوارض جانبی نیست و ممکن است موارد دیگری نیز رخ دهد. برای مشاوره پزشکی در مورد عوارض جانبی با پزشک خود تماس بگیرید.

چه داروهای دیگری بر توپیرامات تأثیر می گذارد؟

استفاده از توپیرامات با سایر داروهایی که باعث خواب آلودگی شما می شوند می تواند این اثر را بدتر کند. قبل از استفاده از داروهای مخدر، قرص خواب، شل کننده عضلانی، یا داروی اضطراب یا افسردگی، با پزشک خود مشورت کنید.

در مورد سایر داروهای خود به پزشک خود بگویید، به خصوص:

  • زونیسامید

  • قرص های ضد بارداری

  • دیوالپروکس، والپروئیک اسید

  • سایر داروهای گلوکوم، از جمله قطره چشم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha