دوشنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۶
کد خبر: 354351

6 نکته جالب درباره عطسه از عامل ایجاد عطسه تا توقف ضربان قلب در زمان عطسه مطرح شده است.

۶ نکته جالب درباره عطسه

به گزارش سلامت نیوز به نقل از برنا؛ شش نکته درباره عطسه که ممکن است ندانید:

1-خورشید محرک عطسه

زمانی که به خورشید نگاه می‌کنید ممکن است دچار عطسه شوید. البته تنها خورشید نیست که می‌تواند محرک عطسه باشد. هر چیز روشنی که در برابر چشم شما قرار بگیرد می‌تواند باعث ایجاد یک سری واکنش در بدن گردد و عطسه را تحریک نماید. دانشمندان تخمین می‌زنند که این شرایط بین ۱۰ الی ۳۵ درصد افراد را درگیر خود کرده

2-سرعت شگفت‌انگیز عطسه

در سال ۱۹۵۰ ، یک زیست شناس هارواردی به نام ویلیام فیرث ولز تخمین زد که عطسه می‌تواند با سرعت ۱۰۰ متر در ثانیه حرکت کند. اگرچه این تخمین کمی اغراق آمیز است اما محققان امروزی معتقدند که سرعت عطسه بسیار زیاد است. تیمی از دانشمندان در مطالعاتی که انجام دادند دریافتند که عطسه با سرعت ۱۰ mph حرکت می‌کند.

3-عطسه در خواب

حتما شما هم از شنیدن این موضوع شگفت زده شدید. زمانی که دراز می‌کشید، غشای مخاطی در بینی متورم می‌شود. همین امر باید باعث ایجاد حساسیت بیشتر نسبت به ذرات موجود در داخل و خارج سوارخ‌های بینی گردد اما در طول خواب عمیق تمامی ماهیچه‌های بدن به جز آن‌هایی که چشم را کنترل می‌کنند از کار می‌افتند و نمی توانند وظیفه اصلی خود را انجام دهند. حتی اگر در خواب عمیق نباشید باز هم نورون هایی که مسئول عطسه هستند سرکوب می‌شوند.

4-چشم ها در زمان عطسه اگر توجه کرده باشید

به هنگام عطسه نمی‌توانید چشمان خود را باز نگه دارید. این موضوع به خاطر یک عکس العمل غیر ارادی است. اعصابی که در داخل بینی وجود دارد به طور واقعی با اعصاب چشم مرتبط هستند و زمانی که عطسه می‌کنید چشم‌ها نیز بسته می‌شود.

5-عطسه و توقف ضربان قلب

زمانی که حس عطسه کردن به شما دست می دهد یک نفس عمیق می‌کشید و آن را نگه می‌دارید. این نفس عمیق باعث سفت شدن ماهیچه‌های قفسه سینه شده و فشار موجود در ریه‌ها را افزایش می‌دهد. همین امر منجر به کاهش فشار خون و افزایش ضربان قلب می‌شود. زمانی که عطسه صورت می‌گیرد، فشار خون دوباره به حالت اولیه بر می‌گردد و ضربان قلب کمی کندتر می‌شود.

6- باید جلوی دهان خود را بگیرید

محققان دانشگاه MIT معتقدند که ذرات کوچک موجود در عطسه حاوی باکتری‌های زیادی است و تا مدتی می‌تواند در هوای اطراف به صورت معلق بماند. ‌پس زمانی که عطسه می‌کنید جلوی دهان خود را بگیرید تا از انتشار باکتری‌ها جلوگیری نمایید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha