سه‌شنبه ۲۱ آذر ۱۴۰۲ - ۱۴:۰۰
کد خبر: 364635

بر اساس موردی که اخیرا در مجله پزشکی بریتانیا گزارش شده است، مردی ۳۰ ساله که سابقه آلرژی داشت با نگه داشتن عمدی عطسه‌ و بیرون ندادن هوا باعث پاره‌ شدن مجرای نای‌اش شد.

نگه ‌داشتن عطسه خطرناک است؟

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایندیپندنت فارسی، اگر عادت دارید عطسه‌تان را نگه دارید، بد نیست بدانید این کار می‌تواند خطرناک باشد و پزشکان در این‌باره هشدار داده‌اند.

بر اساس موردی که اخیرا در مجله پزشکی بریتانیا گزارش شده است، مردی ۳۰ ساله که سابقه آلرژی داشت با نگه داشتن عمدی عطسه‌ و بیرون ندادن هوا باعث پاره‌ شدن مجرای نای‌اش شد.

به گزارش نیویورک‌ پست، این مرد سعی کرد با بستن سوراخ‌های بینی و دهان عطسه‌اش را خفه کند. این کار باعث ورود هوای پرفشار به قفسه سینه و گردن و پارگی نای این مرد شد.

این پارگی ناشی از افزایش فشار هوا در گلوی این فرد در هنگام عطسه بود که به‌علت بستن راه خروج هوا، فشار آن ۲۰ برابر حد طبیعی بود.

بعد از این عطسه خفه‌شده و غیرطبیعی، این مرد دچار درد گردن شد و در جست‌وجوی درمان این مشکل، به بیمارستان مراجعه کرد.

پزشکان با لمس گردن او متوجه نوعی صدای ترک‌خوردگی در این ناحیه شدند و همچنین متوجه شدند که این مرد کنترلی بر حرکت در این ناحیه ندارد. در نهایت، پزشکان پس از بررسی بیشتر، یک پارگی کوچک به اندازه یک دانه کنجد در آنجا پیدا کردند.

این نخستین بار بود که پزشکان متوجه پارگی نای ناشی از خفه کردن عطسه شدند.

پارگی نای اغلب در جراحی برای برداشتن غده تیروئید یا در نتیجه وارد کردن لوله تنفسی در گلوی فرد- برای کمک به تنفس- رخ می‌دهد.

این پارگی گاهی منجر به مشکلات تنفسی یا عفونت کشنده می‌شود و اگر به ناحیه اطراف ریه آسیب بزند، ممکن است نیاز به جراحی داشته باشد.

در این مورد خاص، نیازی به عمل جراحی نبود و مردی که با این عارضه به بیمارستان مراجعه کرده بود با تجویز پاراستامول و کودئین تحت درمان قرار گرفت و دو روز در بیمارستان بستری شد.

پزشکان به او توصیه کردند که دیگر عطسه‌اش را نگه ندارد و تا دو هفته هم از ورزش کردن خودداری کند.

او پس از پنج هفته بهبود یافت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha